Tuesday, September 9, 2014

Ke Halfest 2014

07.09.2014
AHAD

Kebetulan masa hantar along tu...minggu Halal Festa sedang berlangsung di Mines.
Kebetulan jugak masa tu ada Matta Fair kat PWTC..tp matta ni aku tak de laa terasa nak gi sangat...sbb nya aku mmg tak reti nak cari pakej2 pun. Dalam negara main belasah jer. Tambah2 ke luar negara tu...lagi ler takde bajet, huhu.

Kalo Halfest ni...mcm best jgk dgr kawan2 citer, hihi..
Ahad tu Fadel & Dayah bawak gi Halfest ni.
Kena daftar jgk rupa2nya nak masuk ni, ye..
Tp daftar pun takde ler susah mana pun. Sorang jer yg perlu isi borang tu dari kalangan kitorang dan tulis jumlah berapa orang. Jawab ler soalan antara survey dorang.. :)


Dayah kata...dan kawan2 aku kata...masuk sini leh kenyang sbb dpt makan sample2 produk dorang, hehe.
Hmm...macam best jer...kan.
Ok...masuk...sila2 masuk!!!
Ok...sample kiri kanan kita..
Makanan...minuman...makanan...minuman...
Sila rasa...sila. Walaupun sesi merasa-rasa ni kat gerai sini sket...kat gerai situ sket...kat sini sample air cuma secawan cenonet tu...kat sana pun sama....tp mmg mengenyangkan bila dh terlalu banyak sample yg kita leh rasa. Sampai balik tu dh kul 2 petang takde terasa lagi nak makan nasik. Kitorang berdua balik ke Taiping petang tu pun cuma singgah kat R&R Tapah makan nasik lemak sotong kongsi jer sepinggan tu, huhu..
Produk mula2 yg kitorang beli...hehe..patty..
Makan sambil tengok2 produk apa di gerai2 kiosk..
Beli Reevo...serbuk minuman coklat yg sedapppp. Fadel satu...aku pun beli satu.
Ada jugak mesin ATM CIMB kat dlm ni...maklum ler..penganjurnya CIMB jgk, hehe..
Fadel tunggu MEM dia belek2 produk...ngee
Ok...aku mmg beli sos ni.
Tengok...abang tuah pandang kamera, hehe. Padahal dia kena berlakon jadi patung tugu kat situ, hihi. Alamak, sori laa Dayah...muka dayah kena crop sbb ada orang lalu kat dpn tu. Abg Tuah ni di gerai kopi Hang Tuah..
Fadel dan Hai O (ayah aku bagi gelaran)...yg juga pemain bolasepak popular ngan produk keluarannya..
Mmg jenoh wo....ronda dlm Halfest ni...
Gerai yg banyak dan banyak jugak produk2 halal keluaran bumiputera yg susah nak dapat kat pasaraya2.
Kitorang pun ada beli air sarang burung yg diprodukkan dalam tin. Sedap woo!!! Rugi lak beli sket, hehe. Opps.....abang jeling. Eleyy...jeling2..tp abang pun suka jgk air tu, kannn :D....
Gembira dpt beli 8 kotak air kelapa yg sedap.....Dalam hati sebenarnya nak beli lebih dari tu, hahaha..tapi nanti berat lak nak bawak. Tu lom lg tengok produk2 gerai lain. Ada jgk jual sardin tp aku tak beli. Setakat sardin...aku lebih suka sardin dari Agro ataupun Pertima.
Kat pentas...ada acara memasak bersama chef Ammar & Cornell
Tapi tak tengok lama pun...banyak lagi gerai yg nak kena jengok2 ni, hehe..
Atas pun kitorang naik jgk..
Ada jualan pakaian mcm jubah, tudung2, telekong dan pelbagai laa.
Ramai artis yg berniaga kat atas tu ngan produk sendiri.
Pandangan dari atas. Ni baru sebelah jer ni..aduhaii.
Kat pentas belah sini...(ada 2 pentas)...ada Jaafar Onn pulak. Sesi bersama Cornell jugak. Mgkn nak diadakan pertandingan chef cilik rasanya masa tu.
Fadel dan tarbus..
Masa ni dh kat pintu keluar dh. Tunggu Dayah kat belakang tu...nampak tak?? tengah test minyak angin yg menyegarkan mata... :)
Dalam OTW balik...fadel bawak gi makan cendol.
Kat Halfest tu jgk aku ada ternampak seorang kakak senior aku masa kat vokay dulu..
Aku nak tegur dia tapi aku kena selesaikan pembayaran pembelian air kelapa kotak dulu...tapi elok jer aku dh bayar...toleh2 dah tak nampak dh kelibat dia.

Dh balik Taiping...aku mesej akak senior tu kat FB. Rupa2nya betul ler dia, huhu.
Rezeki jumpa tu ada...tp rezeki nak bertegur sapa tu yg takde..

**Mmg best gi Halfest ni, kan. Mmg kenyang ler ngan sample2 makanan. Tambah2 pulak kitorang ada jgk membeli makanan yg leh dimakan sambil2 jalan tu, hihi. Kalo MAHA cmne lak, ye??

Nota ALONA:-
~Alhamdulillah...

Monday, September 8, 2014

Ke Kolumpo bulan 9

06.09.2014
SABTU

Pagi2 Sabtu..keluar umah. Sarapan pagi kat kedai mak unggai dulu.
Capati....dh lama tak makan capati, :)
Ok...kenyang..
Destinasi mula2...singgah Selayang Baru dulu.
Gi umah Idah...
Jumpa kawan2 yg sudi datang ke umah Idah dan bersama2 ngan aku kat situ, hihi..
Hidangan hari tu yg disediakan oleh Idah...
Alhamdulillah, dapat rasa kek dari Lisa yg diberi pada Idah seminggu yg lepas. Mmg simpan utk aku (kebetulan Lisa dari JB turun Selayang tengok JDT lawan kat stadium situ). Masih elok sedap lagi cis kek nya. Mmg sedap. Rasa aiskrim.
Ni...Che Iqbal. Anak Suzila...
Kalo ada Su...mmg macam2 citer keluar, hehe..
Kenyang dh makan...tp citer tak abes2 lagi, huhu..
Kawan2 aku masa kat vokay dulu...sama kelas satu kos...
Sebelum balik...idah selfie dulu..
Idah dan Syawal (dia ni yg lahir 1 Syawal tu utk aku kira aku lahir brp haribulan dalam bulan Islam...hehe)
Idah dan nonie..
Idah dan Su..
Semua aku amek dlm grup wassap jer ni, hehe..
Mintak halal ye, Idah... :)
Su dan baby terkini nya, hihi..
Idah dan anak sulungnya, Adam..
Dari situ aku, along dan abang terus ke destinasi seterusnya.
Ye...hal yg ni laa perkara yg utama kenapa kitorang ke Selangor/KL hari tu...:)

Nota ALONA:-
~Seronok jumpa kawan2 sebaya...

Sunday, September 7, 2014

Tangki tersumbat

Tangki tandas tersumbat. Panggil abg Man utk perbaiki.
Esoknya...abang Man dah datang.
Setelah berjaya dikeringkan...baru laa tau...dinding dlm tangki tu ada yg pecah dan mengeluarkan pasir sehingga menyumbatkan laluan najis tu, hehe. Jenoh jgk tengok dorang wat keje. Tambah2 melibatkan najis ni, kan....ngee.
Jadi, abang man bagitau.....dia perlu tembak simen kat pasir tu dan plaster semula dinding tangki tu. Dorang akan datang hari lain.

Pada hari yg dh dijanjikan...abg man dan pekerjanya datang sekali lagi utk buat keje2 tu. Bila dh selesai...kitorang tak leh gunakan tandas selama sehari, huhu. Sebab simen tu tak keras lagi. Kalo guna jgk...tak bermakna laa repair sampai RM500 upahnya, ye...huhu..
Kes ni mmg melibatkan umah kak nor sekali laa sbb kitorang kongsi tangki tandas yg sama.
Bermakna...sehari yg tak leh guna tandas tu...kalo nak membuang yg besar...kena ler gi umah mak. Tp nasib laa pulak perut2 kitorang baik2 pulak dalam sehari tu. (pantang tak leh guna tandas dari kul 1 petang sampai 1 petang esok ler lebih kurang...hehe)..

Sebelum abang Man tu balik...dorang sempat pecahkan tembok depan pagar umah aku tu. Bila dh pecahkan...luas ler sket pagar kancil tu leh dibuka.
Gini laa tinggal...
Alhamdulillah laa...masalah tandas dh selesai.
Biasalah, umah dh usianya lebih 19 tahun. Mesti laa ada yg mula problem, kan...

Nota ALONA:-
~Tandas adalah keperluan asas, huhu...

Saturday, September 6, 2014

Vie..

Saja nak simpan gambar terbaru Vie...hehe..

Ini laa kucing yg kitorang amek dari kedai mamak masa baby dulu. Sampaikan perlu beli botol susu dan susu khas utk baby kucing, huh!!

Nota ALONA:-
~Kucing peliharaan ni pandai hiburkan hati tuannya, :)

Thursday, September 4, 2014

Outing ngan Akiss lagi...

30.08.2014
SABTU

Minggu lepas hari tu....cuti ujung minggu yg kiranya panjang laa sket sebab hari merdeka jatuh pada hari Ahad..jadi dapat ler cuti free hari Isnin tu, kan.

Tp akiss tak leh balik. Angah jer laa yg balik umah. Along lak mmg ada kat umah lagi. Cuti sem 1 tak abes2 lagi, hahaha..
Jadinya, kitorang kena ler pi lawat dan bawak akiss outing. Sian lak dia tak balik, kan. Mmg aku dh bgtau abang nak ajak lawat akiss Sabtu 30/8 tapi tak cakap kat akiss lagi. Hari Rabu tu dia dh kol....sampai dia sendiri mintak kitorang lawat dia kat hostel, alahaiii...lagi ler tak sampai hati kalo tak gi jumpa.

Sabtu petang tu..kitorang pun pi laa amek akiss kat asrama dan bawak outing ke Parit Buntar. Maklum ler...dh ada Mydin, kan. Kitorang pun mmg ada barang umah ni nak kena beli sebab dh lama tak gi tesco..hehe.
Antara mercu tanda di Parit Buntar
Ok, kitorang terus jer ke pasaraya Mydin.
Masuk2 dari pintu belakang..terus nampak maskot Marry Brown kat situ.
Amek gambo...klik..klik!!!
Hehe...saja seronok2.
Dah masuk dalam mydin...cari laa barang2 yg diperlukan dan barangan tambahan, hahaha.
Kat bahagian rempah2 timbang...
Dah keluar dari situ...lepak2 jap kat medan selera luarnya.
Minum2 petang aje.
Eh, ada kek?? haha...saja jer beli. Nak makan2 anak beranak. Ada jgk cream puff, popcorn ayam...tp dh abes takde dlm gambo, hehe..
Kucing mydin...
Sembang anak2 beranak...
Pastu, terus gi pusat bandar pulak...
Mula2 gi gunting rambut angah. Ok, kitorang dh jumpa kedai gunting rambut lelaki yg bagus kat situ, hehe.
Pastu, nak cari seluar slack hitam utk akiss lagi selai. Selai jer tak cukup. Yg akiss dok pakai tu pun tahun lepas punya tu, ye abahnya....hehe. Beli kat kedai yg sama, senang. Sbb seluar slack yg terjual kat situ mmg saiz akiss. Tak payah nak alter ke hape dah.
Ni meow kat pusat bandar lak, hehe..
Lepas tu hantar ler akiss balik hostel.
InsyaAllah, lagi 2 minggu nak cuti sekolah seminggu pulak......... :)

Nota ALONA:-
~Kasih sayang adalah kesempurnaan hati.