Sunday, July 19, 2015

Beraya di 1 Syawal 1436H

17.07.2015
JUMAAT

Sampai umah busu dah petang. Busu masak laksa raya pertama tu.
Kenyang makan sambil sembang2..
Apa benda laa yg paksu dok citer tu..
Lama jugak laa kat umah busu.
Sempat bergambar beramai dulu..
Bergambar ngan famili busu..
Dah tunaikan Asar...kitorang gerak ke Selayang pulak. Nak beraya kat umah Idah..
Tapi OTW...Fadel singgah dulu kat umah dia nak jengok meow2nya. Nak uruskan apa yg perlu.

Nota ALONA:-
~Selamat Hari Raya...Maaf Zahir & Batin..

Saturday, July 18, 2015

1 Syawal 1436H

17.07.2015
JUMAAT

Salam Aidilfitri..
Maaf Zahir & Batin

Pagi raya..Alhamdulillah, dapat bersama solat sunat Aidilfitri tahun ni.
Tapi kalo masuk masjid Desa Damai tu...mm, kenangan tul. Selalunya mak akan berada di saf paling depan utk bahagian wanita. Kitorang selalu lambat sket, hehe. Tapi...utk sekian kalinya...mak dh tiada bersama2 menyambut Aidilfitri. Al-fatihah utk mak.

Balik dari masjid...seperti biasalah...sesi bermaafan, bagi duit raya...

Sesi bermaafan...
Gambar bersalaman ngan mama pun ada...tapi amek yg utama aje laa, ye. Nanti penoh ngan gambar yg sama aje, hehe..
Lepas tu sambung makan lagi apa yg ada...sedap2 semuanya, kan.
Sementara tunggu ayah tak abes2 lagi makan kat dapur tu...kitorang selfie2 dulu laa, hehe..
Keluar gi fotoshoot jap kat taman tengah bandar Bentong tu.
Selpi...
Pastu terus gi Lebu. Ingat nak beraya kat umah makngah tapi mak ngah takde lak. Anak2nya dah bawak gi berhari raya katanya.
Selpi dalam kete..
Ayah terus balik ke umah. Kitorang lak terus menziarahi pusara mak. Ayah ngan Fadel dah gi dah beberapa hari sebelum raya. 
Kami menziarahi pusara bonda..
Lepas solat Jumaat...ayah pun bersiap2 nak ke Kulim ngan mama.
Kitorang pulak bersiap2 nak berhari raya ke Kuala Lumpur.
Berselpi ngan ayah sebelum ayah ke Kulim..sebab raya ke-2 famili mama ada buat perjumpaan besar-besaran.
Ayah dh gerak ke Kulim...kitorang pun nak gerak ke Kolumpo pulak. Dah janji ngan busu dan idah. Beriya dah wassap tanya kul berapa nak datang, hehe..

Nota ALONA:-
~Salam Syawal 1436H

Friday, July 17, 2015

Sehari dua hari sebelum Aidilfitri..

15.07.2015
RABU

Pagi tu...banyak tul keje nak kena setel. Banyak...mmg banyak termasuk kemas2 pakaian dan balik Bentong petang nanti.
Kul 11 pagi dh kena gi Nibong Tebal pulak...amek Akiss. Mmm....leceh jugak bila hari nak balik kampung tu..hari tu akiss baru leh balik umah. Takkan nak balik Bentong hari Khamis pulak. Sebab pagi2 Khamis dh nak kena gi pasar beli barang2 nak masak...nak ngemas umah ayah lagi termasuk vakuum. Tu nasib ler tak tukar langsir. Aku pun tak tau dh mana letak langsir lain untuk ditukar. Tak cukup masa nak geledah stor atas umah tu cari, mm.

12.30 tengahari baru leh masuk dalam kawasan maktab utk amek akiss. Along yg memandu pi-balik, huhu.
Tengah tunggu akiss kat sini. Kat ruang parking biasa dh penoh ngan kete mak pak pelajar lain..
Sampai umah...letih tul along sampai tertido, hahaha.
Aku pun sempat rehat kejap aje. Dah nak kena gi dapur masak utk bekal berbuka pose nanti. Tengah tak henti buat keje tu...tengok jam...Ya Allah, sekejap aje dh kul 5 petang. Abang pun dh balik umah...aku keje tak abes2 lagi. Konon2 5.30 petang dah nak gerak tapi keje tak sudah2 lagi. Ngan motor tak beralih ke tepi lagi, tak berkunci ekstra...ngan kucing tak diuruskan lagi. Tu pun nasib barang2 Bear...Along dh hantar ke umah mak dulu. Mak yg offer nak tolong jagakan si Bear sebab dia ni budak kecik lagi.

Kul 6 lebih jugak keluar dari umah. Gi umah mak dulu...hantar si Bear masuk kandang kosong yg ada kat belakang umah mak tu. Dah bersalaman ngan mak dan abah...kitorang pun gerak. Mujur ler jugak alza dah berisi petrol & angin tayar malam tadi....

Sempat singgah kat hentian sebelah Bukit Gantang utk berbuka puasa. Simple jer lauknya kali ni. Gulai kari daging, ayam goreng dan nasik. Buah tembikai tak dilupakan, hehe. Air kena beli sebab aku terlupa nak bawak cawan. Ais ngan pati air buah ada bawak...Jadi, beli aje laa air kat gerai PLUS tu..

Kongsi ngan kitorang satu pondok...2 lagi grup yg lain. Alhamdulillah...tahun ni dh kali ke-2 berbuka puasa berkelah gini kat hiway, :) . Dah selesai...gi tunaikan Maghrib dulu baru laa kitorang meneruskan perjalanan balik ke Bentong.
Malam tu...nak elak dari jem punya pasal...kitorang balik Bentong ikut Cameron Highlands. Ini dah kali ke berapa ke Cameron Highlands dan balik Bentong ikut sini waktu malam. Alhamdulillah, walaupun jarang2 jumpa kereta dari arah bertentangan dan jarang2 sangat ada kereta memotong...tiada kejadian pelik2 yg berlaku.
Malam2 di kebun sayur...
Hajat nak singgah beli stoberi, jagung...tak kesampaian sebab dh sampai sini pun kul 10 malam...kedai2 dh tutup dah weh!!! huhu.

Sampai Raub..jumpa Leen amek tart nenas dan semprit. Alhamdulillah, ada rezeki aku jumpa Leen malam tu dan terus bergerak ke umah ayah di Bentong. Kenderaan dari arah Bentong nak ke Raub/Kelantan...punya laa banyak. Berderet2....tapi menghala ke Bentong....depan kitorang takde kereta...belakang pun takde kereta. Berbeza sungguh!!!
Sampai umah ayah...dh kul 2 pagi. Angah dh ada kat umah atuknya. Datang situ ngan ayahngah dia. Sembang sket2 ngan ayah dan angah...kena tido dah. Nanti risau tak terbangun sahur.

16.07.2015
KHAMIS

Sahur pagi tu...aku cuma goreng telur aje, hehe.
Ada kari daging lagi...kan. Aku ngan abang makan lemang aje. Lepas Subuh...tido balik, hahaha. Ngantuk weh.
Kul 9 pagi baru ke pasar Bentong ngan abang. Terus tuju cari ayam dulu. Sebab nak wat rendang ayam..dan lauk ayam untuk berbuka puasa nanti.
Terjumpa sahabat lama...sama2 sekolah kat Ketari duluuuu..
Beli santan kat Jay...sahabat lama jugak ni.....tapi dh selalu jumpa, hehe..
Petang tu...ayah ditemani angah ngan akiss gi KL amek mama kat hentian Jalan Duta. Mama dari Kulim ngan bas. Kat umah...aku ngan along kemas2 umah ayah...vakuum. Sambil2 tu dapur dh naik nasik impit. Tak masak banyak pun. Buat utk makan sendiri aje.
Kul 6 petang...aku start dok dapur...masak utk berbuka puasa. Maklum ler...tungku dapur ayah tu ada satu jer yg boleh guna.

Nak ikutkan...dh malas dh nak buat rendang ayam tu. Letih rasa, huhu. Tapi sebab barang dh beli...dan bahan2 persediaan pun dh ada...terus aje laa buat. Tak susah pun sebenarnya bila bahan2 dh tersedia. Dah siap...leh laa malam tu jugak nak makan nasik impit ngan rendang ayam.

Dh tengah malam...baru fadel (& Dayah) sampai dari umah mentua nya. Banyak tul makanan diorang bawak dari sana. Ngan kari nya, ngan rendangnya, ngan daging dendengnya...ngan lemang, ngan ketupat daun kelapanya..ntah apa lagi...lupa dah. Malam tu jugak dihadap, hahaha. Kenyang tak hengat!!!

Baju raya masing2 dh gosok sendiri. Tinggal aku jer laa nak gosok baju melayu abang dan baju kurung aku. Pastu...tido............esok nak raya, weh!!!

Nota ALONA:-
~Bila hari nak raya ni...lagi kuat nostalgia bersama mak menjelma kembali..

Tuesday, July 14, 2015

Kitar semula..

13.07.2015
ISNIN

Hari ni mcm2 nak bagi setel.
Mula2 gi jual buku2 along, angah dan akiss yg mmg dh tak guna dh.
Melambak2 bila kemas, mm.

Semua dalam gambar ni..47kg...dapat laa RM7 dengan harga 15sen sekilo kertas.
Boleh laa..Dari dibakar tu. Tak menyihatkan alam sekitar, kan.

Minggu lepas ada jual botol2 plastik iaitu botol2 kosong pencuci pakaian, pelembut pakaian, tong minyak masak...dapat RM3.10 aje...hehe. Duit ni leh laa beli eskrem ngan anak2 nanti.

Nota ALONA:-
~Hijaukan bumi...

Monday, July 13, 2015

Berbuka puasa di Mulaika..

12.07.2015
AHAD

Petang tu...yui mesej tanya nak join tak berbuka pose kat Mulaika.
Aku tanya abang...abang pun kata...ok laa, hehe..

Mmg Ramadhan kali ni...4-5x jugak berbuka puasa kat luar. Tak penah gini...kalo idak paling tidak pun sekali aje, hahahaha..
Sebelum...
Selepas....penoh meja ngan bijik durian, huhu..
Buffet kat sini murah aje pun. RM10 sorang dewasa. Utk kecik macam adik anis...tokey tak kira pun..nampak kecik aje kot, kan...tak kuat makan, hehe.

Menu kat sini mmg banyak laa jugak. Mana lauk-pauk yang aku amek tu...semua sedap2 belaka. Pandai laa chef nya masak. Cuma tu laa...dibenarkan ke meja buffet utk amek makanan agak lambat. 7.20 camtu...semua datang serang meja buffet. Cawan utk isi air....masa dh azan baru diedarkan...itu pun cawan polisterin. Nak berbuka ni...air laa yg penting pun, huhu. Buah temikai pun takde. Ada pun buah kurma 5 bijik utk meja kitorang yg ada 8 orang ni. Walaupun dah nak ujung Ramadhan...pengurusan masih kelam kabut. Mungkin baru tahun pertama kot buat buffet gini. Nasik minyak pulak dh azan pun baru nak naik suis dapurnya menandakan baru masak. Pilihan awal cuma nasi putih aje. Nak rasa nasik minyak...lauk banyak dh abes. Tak pe laa...tinggal kat mereka2 yg lain baru nak mula makan. Tulis dalam menu ada kuah durian dan puluit...tapi ada kuah durian aje. Puluit takde. Frust, huhu..

Kat sini kalo tengok fb dorang....mmg tiap2 hari full house...masakan mmg sedap. Spesel pulak ada dessert durian dari Tukugho tapi kupas sendiri laa, hehe. Tp tu laa...pengurusan buffet masih kelam kabut. Harap dapat diperbaiki utk Ramadhan tahun depan. Semoga dapat terima komen membina dari kami. InsyaAllah...utk hari2 biasa...kitorang leh datang sini lagi utk makan tengahari pulak. Sebab lauk pauk mmg sedap.

Yg pelanggan pun...basuh tangan kat sinki mcm kat umah. Abes tersumbat, adoiii laa dorang ni. 

Ramadhan kali ni Alhamdulillah, kitorang berpeluang gi berbuka puasa di beberapa kedai makan yg menyediakan juadah berbuka. Semua nak buat yg terbaik...dan kitorang dapat lihat mana yg betul2 berbaloi, :) ..

Nota ALONA:-
~Makin nak abes Ramadhan...makin segan nak masak utk berbuka puasa, huhu..