Sunday, March 1, 2015

Layan Kingsman

28.02.2015
SABTU

Ini semua along punya pasal!!! hahaha..
Dia dapat tiket TGV free...LINE Malaysia bagi 2 keping. Dia dh gi tengok ngan kawan dia kat Wangsawalk...bagitau lak citer tu mmg betul best. Sehingga akhirnya kitorang pun gi jugak tengok kat panggung MBO di Taiping hari tu.

Sebelum2 tu...Piluih dh bgtau...kawan dia citer citer Kingsman ni best. Masa dh abes...penonton dlm panggung tu tepuk tangan sebab ending dia mmg best selain jalan citernya pun best.

Disebabkan 2 faktor tersebut...maka kitorang pun gi jugak laa tengok.
Tak beli tiket online sebab nak kena jadi ahli...malas lak nak daftar. Ingatkan citer tu yg mula main 19hb Februari ri tu..28hb orang dh tak berapa ramai. Kitorang pun gi jer laa walk in. Dh tengok jadual tayangan. Malam cuma ada 2 aje..iaitu jam 8.45 dan kul 11 lebih. Maka sudah tentu lah kitorang pilih 8.45 malam. Balik umah takde ler awal pagi, weh!!!

Keluar dari umah kul 8 malam selepas Maghrib.. Dah parking tu...jalan pun laju jer sebab risau jgk tiket abes dalam pada tu, haha.
Sampai2 kaunter...haa, kan!!! Seat dh laku sampai barisan bangku nombor 5 dari bawah. Atas2 tu semua dh penoh!! Jadi, kitorang pun nak tak nak mmg kena pilih bangku sederet di barisan ke-4 dari bawah laa, haha. Rasanya kalo lambat sket lagi...kitorang kena dok bangku paling bawah. Nak tengok jgk punya pasal...dongak pun dongak ler, kan. Mujur dapat atas sket dari tu. Masih ok leher dan mata ni bila menonton.
Masa bergambar yg ni...Sela tak sampai atas lagi.
Ok..baru amek gambar beramai2.
Harga tiket RM15 seorang dewasa. Tiada harga kanak2 sebab klasifikasi filem ni 18PL rasanya kot. Kanak2 bawah umur leh tengok tapi di bawah pengawasan ibubapa.

Tapi berbaloi laa. Jalan citernya mmg best. Tak jemu dan rasa bosan langsung walaupun sesaat. Walaupun berkisar tentang agen perisik tapi citer ni digarap dgn sebaiknya. Berdurasi hampir 2 jam jgk rasanya...ternyata penamat citer ni boleh membuatkan kita rasa puas hati sangat. Padan ke muka penjahat tu...haa, gitu!!!

Pelakon utk agen Kingsman pulak......baik yg tua atau pun yg muda, hensem2...hahaha. Opps!!
Ok laa...aku mmg kelaskan filem ni 5 bintang!!!!

Nota ALONA:-
~Ada juga pengajarannya...

Saturday, February 28, 2015

Sangkar meow 3 tingkat...

17.02.2015
SELASA

Beli online 6hb Februari...
Tapi 10hb baru tokey nya dapat stok dari kilang. Hari tu jugak dia pos kan barang ni. Bukan menggunakan pos laju...jadi 4 hingga 7 hari baru sampai barangnya. Ok...sabar.

Tokey bagi nombor penghantaran. Aku dh balik dari Bentong pun...barang tak sampai lagi. Padahal 10hb..proses penghantaran sudah bermula. Treking pun takde apdet sejak 10hb. Takpe...aku sabar lagi.
Isnin 16hb pun tak sampai lagi...uii?? Cek treking pun...takde apdet. Masa tu....aku rasa teruk betul perkhidmatan treking pos malaysia ni, huhu. Sekurang2nya bila tau barang tu dh ada kat mana...lega laa jugak, kan. Ini langsung tak apdet, huh!!! Mujur laa kesabaran aku ni dh naik levelnya, mm.
Ni ler...treking. Cuma ada hari pertama penghantaran..dan hari sampai kat Taiping...tu jer.
Pagi 17hb tu...aku cek lagi online. Dah ada kat pos laju Taiping. Baru laa rasa lega.
Petang tu van sampai...angah yg tolong tandatangan menerima barangan.
sampai2 terus bukak...
Berat mak datuk benda ni, huhu.
Sampai2 tu terus jer bukak dan nak pasang terus.
Tak sabar nak boh meow2 kitorang dalam tu. Dan nak letak meymot kat dalam sangkar lagi satu. Sangkar kecik tu leh buat letak barang2 lain, hehe..
Angah tengah khusyuk memasang sangkar pasang siap...
Dah siap...leh masukkan awal Ommey dan Vie ke dalam sangkar baru, hehe..
Vee tu...mcm tau2 aje sangkar baru dh sampai. Selalu balik lambat petang2 baru muncul. Tak pun malam2 nak tutup pintu dah baru dia balik. Tapi hari tu...elok sampai sangkar...dia pun balik, hehe. Mesti tak sabar nak dok dlm sangkar yg lebih luas ni...

Awal mereka ni masuk kandang hari ni...sbb nak tengok feedback mereka, hahahhaha..
Kandang yg putih tu...sebelum ni adalah sangkar vee dan ommey dua ekor bila kena kurung petang, malam sampai pagi. Dh bagi makan waktu pagi tu...kitorang akan lepaskan. Bukan apa..malam2 ni..tak mau mereka bergaduh ngan kucing2 jalanan yg samseng nak tunjuk bagus datang kat dalam pagar umah kitorang. Bila dikurung...lebih selamat. Takde ler luka2 bila bergaduh.
Skang...kandang putih tu...meymot lak yg dok. Sangkar kecik kat atas tu...tempat meymot dok sebelum ni. Sian lak...dia makin besar. Sangkar tu makin sempit bagi dia. Jadi...skang dia dh lebih selesa dan sangkar kecik tu kitorang buat simpan pasir tandas dan bekas2 makanan sekiranya kitorang outstation.
Togey tetap dok luar...dia dh biasa dok luar. Jaga kawasan. Togey ni tok empat.
Baik togey ni...bertanggungjawab...tu sebab kitorang sayang kat dia jugak.
Kalo kitorang outstation nanti...leh ler boh togey jugak dalam sangkar ni. Bagi terjaga sket makanan dia dari dimakan oleh kucing2 luar. Nanti cepat ler abes stok makanan utk dia yg kitorang sediakan utk beberapa hari kitorang takde kat umah, sian pulak.

Sangkar ni kitorang beli kat Kucing4Sale (fesbuk) atau http://airwalk-kucing4sale.blogspot.com/. Sangkar yg dia jual mmg murah sgt. Dah termasuk pos pun...harga masih murah RM100 beza ngan terjual di kedai2 di Taiping ni. Kualiti yg sama tau.....

Barang2 aksesori utk kucing2 pun mmg murah. Tapi tak pe laa..kitorang ni dh dapat sangkar ni pun dh cukup baik dah. Tengok pun nampak mereka2 lebih selesa...

Nota ALONA:-
~Alhamdulillah...

Friday, February 27, 2015

Dah booking...

20.12.2015
JUMAAT

Alhamdulillah. Tengok jer online dah mula boleh booking...kitorang pun kolek2 duit dan gi beli tiket.
Semoga perancangan berjalan dengan sebaiknya dan dipermudahkan segala urusan.


Juga dah booking bilik penginapan melalui Agoda.com.
Alhamdulillah, dapat harga diskaun tawaran masa terhad..
Semoga ia selesa walaupun hotel bajet jer pun.

Nota ALONA:-
~Semoga segalanya dipermudahkan, amin..

Santapan tengahari..

22.02.2015
AHAD

Hidangan yg dihidangkan tengahari Ahad hari tu, Alhamdulillah.
Semua sedap2...
Sambal belacan, power!!!
Masak lemak pari bakar..
Ikan pekasam dengan aksesorinya....sedap!!!
Pedas amat....tp sedap, hahaha..
Bayam goreng tepung...tak perlu salut tepung pun...dh sedap dijadikan lauk jgk..
Masak asam...
Ni pinggan aku...hahaha..
Mmg berselera..
Terima kasih..

Nota ALONA:-
~Tayang lauk orang lain yg masak, hehe..

Sesuatu..

Saja nak simpan gambar ni..
Lihat alam...

Kekabu...putih bersih.
Selain utk amal...pengutipan sebegini juga menyumbang kepada penjagaan alam...Sila masukkan barang2 yg diperlukan sahaja. Bukan SAMPAH!!!
Jalur cahaya semula jadi. Bukan dibuat2 melalui editing..

Nota ALONA:-
~Alam dan manusia saling memerlukan...sayangilah alam!!!