Wednesday, October 15, 2014

Cuti ke Pulau Perhentian - 3

13.10.2014
SABTU

Kul 1...Remy panggil kitorang kat chalet utk makan. Senyum laa...pasal dh mula terasa perut lapar ni, hihi. Sempat merehatkan badan ni sebelum tu. Nak ronda2 kat tepi pantai pun waktu tu panas terik lagi, wehh. Tapi ada jer sepasang omputih dok mandi laut masa tu, hehe...Dorang mmg suka laa panas2 terik gitu, kan.

Ok....utk pakej...dorang mmg dh sediakan meja siap ngan lauk terhidang. Terhidang ala buffet khas utk grup masing2. Kalo grup lain...wlpn makanan yg sama tp dlm hidangan mereka sendiri. Tak kacau dh lauk kitorang, hehe. Air pun satu bekas dorang bagi kat kitorang. Nasik tak cukup leh mintak lagi. Air tak cukup pun leh mintak lagi.
Telur mata kerbau masak apa ni?? masak sambal ke...mgkn laa. Tp mmg sedap tau.
Sayur campur...satu bekas steel tu. Tak abes pun. Sayangnya..
Ayam ni pun sedap...Banyak ketul lak tu. Kitorang ada 10 orang dewasa aje. Anis jer kanak2.
Along tlg senduk nasik..
Walaupun 3 jenis aje lauknya...tp mmg cukup puas hati. Tu pun tak terabes tu. Telur tu aje ada yg meratah.
Dah selesai makan....kitorang balik salin baju sbb nak turun ke pantai, hahaha.
Punya laa terujanya tengok air laut yg jernih gitu.
Panas pun panas laa tp berangin sepoi2..
Tu ler cafe dan chalet yg kitorang dok bermalam.
Air laut waktu petang di hari pertama....
Tak bawak tikar lak. Kalo bawak...leh gak baring2 kat tepi laut, hahahhahaha..
Ber-selfie ngan action cam.....wide lens..
Dorang ni mandi air laut...sambil cari gamat.
Banyak gamat kat situ. Mcm2 saiz.
Opah dorang pun sama masuk dalam air cari gamat dan belek2 perangai gamat wat kaji selidik, hehe..
Gambar ada tp tu laa...ada gambo cekci lak, hehe..
Melihat laut..
Abah dok jer tepi tu tengok gelagat kitorang, hehe..
Lebih kurang sejam kot...balik chalet. Rehat dulu kat bilik. Janji kul 5 lebih keluar lagi. Dh kat situ apa laa lagi aktivitinya, kan....laut pantai laut pantai jer laa. Ok, kali ni baru aku rasa ngantuk...tertido jap.

Petang tu...mak ngan abah takmo ikut.
Kitorang jer keluar nak ronda sampai ujung pantai, hehe..
Alamak...tengok laut air dh surut. Leh main2 air jer laa. Nak mandi kena gi tengah2 sket.
Jalan2 sampai ke hujung nak tengok chalet2 lain, hehe..
Kat sini pun ada jeti kecik ni.
Leh bergambar kat sini jgk..
Air mmg surut sangat. Tapi nak jalan sampai ke tengah2 sket tu..risau ler jgk, kan.
Jadi...berhati2 laa. Jangan seronok2 sangat.
Along, angah, akiss dan pupu dorang...Ain dan Anis
Cari gamat lagi....main pasir..
Ok...gambar lari2....
Dekat kul 7 malam. Kitorang balik ler ke chalet masing2.
Kul 8 malam leh gi dinner lak. Hidangan cara yg sama.
Ikan kembung saiz besar2...adoii...tak terabes.
Ngan tomyam, telur dadar....mmg tak terabes. Makan mmg puas hati...cuma tu laa takyah laa tanya sambal belacan ke ulam2an ke kat sini, ye...hihi..
Ni nasik aku...tepi tu dh letak tomyam semangkuk.
Dah balik malam chalet...kitorang gi lepak2 kat chalet mak sambil mak buatkan air kopi zhulian shake, hehe. Air panas amek kat cafe...dorang bagi satu jag plastik tu. Shake tu sebab takde sudu nak kacau. Kebetulan mak bawak botol shaker tu...masukkan dlm tu jer laa. Shake...shake..shake..siap kopi....hihi..

Bilik mak ada katil single x 3. Jadi, malam tu Akiss yg tido ngan opah dan wan dia.
Bilik kitorang cuma ada satu katil besar, satu single dan satu tilam extra...
Mmg bayaran ikut kepala, kan...
Camni laa suasana dlm chalet bajet kitorang, hehe..
Lepas balik dari bilik mak tu...kitorang pun tido laa sbb pagi esok nak breakfast sebelum kuar gi snorkeling..acara yg ditunggu2, :)
Tido mmg lena sbb malam tu ujan.....Alhamdulillah.

Nota ALONA:-
~Cerita duniawi jer ni....tp InsyaAllah ada keberkatannya jika hati ada keikhlasannya.

Tuesday, October 14, 2014

Cuti ke Pulau Perhentian - 2

13.09.2014
SABTU

Kitorang memulakan perjalanan dari Taiping ke Jeti Kuala Besut, Terengganu jam 3 pagi, hahaha..
Paginya...kan?? Aku malam tu mmg tak tido ler sbb mata ni dh biasa tido lambat, susah nak tido awal. Tambah2 otak ni dh tau esoknya nak gi cuti2, kan..hehe.. Abang lak tido awal sbb nak memandu. Anak2 aku tido kul 12 malam...ada yg kul 1 pagi baru nak tido, adoii. Susah jer nak kejut dorang kul 2 pagi tu...tambah2 si Akiss, mmm.. Eloknya dorang tu jd cam aku ni...takyah tido. Nanti dorang leh tido dalam kete.
Sebenarnya kitorang selalu ada pengalaman macam ni. Travel awal pagi. Dulu ke Hadyai/Krabi...kul 3.30 pagi kuar dari umah. Ke Langkawi...kul 5 pagi pun penah. Nak kejar feri awal, hahaha..
Ni barang2 stok makanan kat chalet nanti ler konon2nya, hehe..
Kul 3 pagi...kitorang pun gerak ke umah mak. Masukkan beberapa beg ke dalam bonet kete Anas. Maklum ler...alza tu kalo dh naik seat belakang...mmg tak leh nak taruk beg2 besar laa, kan. Mak ngan abah naik ngan kitorang...jadi barang2 tumpang kat bonet kete Anas.

Alhamdulillah, perjalanan berjalan dgn lancar. Petrol pun dh isi semalam. Angin tayar pun dh check semalam. Perjalanan ikut Grik laa, kan. Kabus...mak aiii...tebal. Mmg mengganggu pemandangan di hadapan. Mmg kena hati2 betul. Ngan ujan pun ada mengiringi di beberapa kawasan masa dlm perjalanan gelap2 tu. Sejuk tok sah cakap laa.. Sejuk lagi bukak tingkap dari pasang ekon, huhu.

Perjalanan sedang2 tu mmg mencabar tul. Aku ni walaupun tak tido dari pagi semalam tapi tetap gagahkan mata ni berjaga. Temankan abang memandu. Risau tul bila folo lori treller dan juga yg datang dari arah bertentangan. Jalan mmg gelap abes. Tambah2 kat situ ada kawasan gajah liar melintas, kot babi hutan pun sebok nak melintas. Sama2 ler bukak mata ni dok perati depan jalan tu.

Dari Grik tu kita akan mendaki jalan berbukit dan banyak selekoh. Satu arah mendaki...dan arah dari depan pulak menurun...giler laju dorang. Pernah satu ketika...kitorang kena folo satu bas mini dari sebuah Jabatan kerajaan ni...Ya Allah Ya Tuhanku, bas tu ke tepi ke tengah ke tepi ketengah jalan. Risaunya tengok. Risau kitorang kat belakang ni lagi...risau ngan penumpang yg syok tido kat dlm bas yg sedang bergerak tu lagi. Tak perasan langsung bas tu sedang bergerak tak stabil. Pemandu dia mengantuk ke?? adoiii.. Bila dpt peluang memotong...terus jer abang pecut memotong dan anas folo kat belakang kitorang jgk. Mujur ler esok2 tu xde dengar apa2 kejadian tak diingini berlaku kat situ, Alhamdulillah.

Dalam pada tu...sempat jgk singgah kat Hentian Rehat Titiwangsa. Dari Taiping ke situ makan 3 jam jgk.
Gigil kitorang yg keluar kat situ. Mcm kt Cameron Highlands tengah2 malam, macam kat Janda Baik malam2...sejukkk amat. Air paip pun leh buat kebas, hahaha...

Ok, sepanjang perjalanan mmg aku tak tido. Dasat tul mata aku masa tu.
Sampai kat Besut...tambah petrol siap2 utk perjalanan nak balik nanti.
Nak  isi petrol dh...
Sampai situ kul 8 lebih. Nak cari parking, nak sarapan.
Untuk parking tu...Remy soh bawak jer kereta sampai kat ngan jeti. Nanti ada orang tempat parking akan tunjukkan tempat parking yg selamat dan kunci owner yg simpan sendiri. Tak perlu bagi budak penjaga parking pegang atas alasannya senang nak alih bila ada kereta lain nak keluar.
Bila dh parking kat tempat yg mamat tu tunjukkan nanti...dorang akan bawak pemandu/owner kereta ngan motor dorang sampai ke Jeti semula.
Kitorang yg lain dengan segala beg dan barang mmg dh diturunkan awal laa sebelum abang dan anas masing2 folo mamat motor tadi bawak ke tempat parking, hehe..

Harga parking RM7 sehari. Jadi utk 3 hari RM21. Tp sbb sebab ada 2 bijik kereta...dorang kasi diskaun RM2 dan cuma bayar RM40 utk 2 buah kereta.

Lepas tu kitorang leh laa nak cari sarapan.
Tp kat sini...korang kena pandai2 laa cari kedai, ye. Nanti kena pakok/sembelih ngan peniaga. Mcm kitorang ni...tak leh nak memilih sangat sbb ramai ngan beg yg berbundut2. Ada abah ngan mak sekali. Tak leh ler nak cari satu2 kedai, kan. Jadi, yg paling hampir ngan tempat beg lepak sementara tunggu Remy tu...kedai tu laa yg kitorang gi redah utk sarapan, hehe..
Kitorang makan kat situ ler...yg ada ramai orang tu. Tau ler sini tempat tumpuan...tp kitorang gi makan kat Kota Bharu tu lagi laa betul2 kat pusat kraf berdekatan ngan Pasar Siti Khadijah...takde ler mahal gini.
Abah....
Along ngan akiss..
Mak tengah kol kak idah bgtau dh sampai kat Jeti Kuala Besut.
Masa ni abang ngan Anas gi parking kereta kat satu lokasi tu. Jauh jgk ler tp yg penting selamat sbb kunci kita leh pegang sendiri. Pastu, dorang akan hantar pemandu ni naik motor ke jeti semula. Masa nak balik pulak nanti dorang akan amek dan bawak ke tempat parking tu. Jadi, itu semua memudahkan, kan...
Anak teruna kitorang, :)
Ok...abang dh sampai....tunggu Remy datang ngan bot lajunya.. Selfie ngan RD990 action cam.
Masa ni Sela ngan Anas pi cari spek mata hitam utk adik Anis, hehe.
Jeti dari kejauhan...
Kat sini, setiap pelancong utk ke pulau perlu bayar cas masuk ke Taman Marine oleh Jabatan Laut.
RM5 dewasa...kanak2 RM3.

Err...yg paling Anas dan Sela seronok bila Remy tengok Anis...dia kata utk pakej anis takyah bayar, wow!!! Manyak untung woo, huhu. Mgkn Remy tgk anis ni kecik aje wlpn dh umur 7 tahun, huhu. Maka dorang dh selamat RM240 utk pakej kanak2 utk Anis ni, :)...
Sian aniss masa ni. Dia kena sakit mata. Paklong dia kata laa...leh baik kena air laut nanti. Tp Alhamdulillah mmg masin mulut Paklong dia ni...kena air masin laut petang sehari sebelum balik tu mata dia dh baik dh.. :)
Akiss..sebok jer pakai topi Ain.
Dalam kul 10 lebih...baru dpt naik bot sebab Remy pegi hantar trip yg pertama dulu. Dorang sampai dulu dari kitorang. Mgkn dorang sampai ngan bas ekspress sebelum Subuh pagi tu dah. Yg kitorang ni waktu Subuh ada kat hentian Titiwangsa lagi time tu. Bila dh sampai situ...kejap jer nak menyampaikan ke Kuala Besut. Perjalanan Taiping ke hentian Titiwangsa tu yg terasa jauhnyaaaa...
Naik bot ngan satu famili lain. Dorang dari Terengganu jer dan pertama kali jgk datang ke pulau ni. Tapi...dorang menginap kat Awana Perhentian laa. Kat sini tempat penginapan mmg bagus. Korang ada bajet lebih...elok ler amek pakej dok Awana ni. Makan murah korang leh datang ke B'first...
Atas bot selfie guna action cam RD990..Air laut tengah bergelora...mmg dasat ler hentakan bot tu. Tp takpe...masih terkawal.
Dalam setengah jam...akhirnya sampai ke Pulau Perhentian Besar di jeti kecik depan Awana ni. Alhamdulillah.
Semakin teruja rasanya ni tengok pantai yg jernih betul airnya. Leh nampak batu karang, nampak gamat masa bot tengah perlahan kat persisir pantai tu sebab tak mau batu karang tu rosak, kan..
Tengah tunggu abah turun...tp kat tengah2 panas tu masih sempat dok bersembang..
Tapi dari jeti depan Awana ni nak ke chalet kitorang...jenoh jgk ler nak menapak. Tambah2 ada beban beg ni kan, hihi.

Kat sini...sampai2 dh leh check-in walaupun jam belum kul 12 lagi. Masa dh serah kunci chalet semua...Remy bagitau kul 1 petang nanti leh pi cafe utk makan tengahari yg dh tersedia dalam pakej, hehe. Ok...kitorang leh relaks2 luruskan tulang dulu, cas henpon semua. Letih woo. Tambah2 aku ni..langsung tak tido dari semalam...dasat tak dasat.
Tapi sbb chalet tu kipas aje. Terasa laa bahang, kan. Tak leh nak tido jgk, huhu. Abg ok jer aku tengok lelapnya. Letih memandu, kan.
Namun, Alhamdulillah sepanjang kitorang dok situ 3h2m...dalam kul 10 malam hari pertama tu hujan turun lebat. Sejuk ler suasana kat situ...walaupun bilik guna kipas pun dh terasa ok sgt dh. Masa malam ke-2 tu...lagi awal hujan turun. Sebelum makan malam pukul 8 pun ujan dh turun ngan lebat. Mmg syok tul tido malam tu ngan perut yg kekenyangan, phew!!.

Ok...seminggu sebelum nak ke Pulau Perhentian ni aku ada gi website Accuweather utk lihat ramalan kajicuaca kat pulau tu. Alhamdulillah...bila gi sana...betul apa yg dorang buat diramalkan...iaitu:

-13/09 : Pagi, petang cuaca cerah dan mendung. Malam tu ujan.
-14/09 : Pagi, petang cuaca cerah dan mendung. Malam tu ujan siap ribut petir sekali.
-15/09 : Pagi cuaca cerah. Petang dan malam ujan. (yg petang dan malam ni aku tak tau laa ye sbb kitorang dh naik bot gerak ke jeti waktu pagi, hehe).

Alhamdulillah. Percutian ni dipermudahkan semuanya. Walaupun amek chalet kipas tp lena semuanya tido sbb dek sejuk ujan tu. Kalo tak ujan...jenoh jgk weh.
Jadi, kalo korang risau pasal ni...elok ler booking chalet yg ada penghawa dingin. Atau lebih best lagi...gi booking chalet lain seperti...Awana Perhentian tu. Tak pun kat Flora Bay, Bayu Dive Lodge ke. Kitorang ni cuti2 bajet aje.
InsyaAllah, nanti ada lebih bajet nanti leh ulang lagi tapi gi area lain pulak laa kat Pulau Perhentian Besar tu...terutama kat area Taman Laut dorang. Leh jgk deal ngan Remy sbb Remy akan cuba deal harga terbaik utk kita. Kat Pulau Perhentian Besar tu semua bahagian pun ada keistimewaannya tersendiri. Nak gi satu2 bahagian dalam pulau yg sama tu bkn leh jalan kaki...kena naik bot atau berkayak, huhu.

Nota ALONA:-
~Best....

Monday, October 13, 2014

Cuti Pulau Perhentian - 1

Mukadimah jer dulu ni, hehe..
Sbb tengok ramai pulak yg masuk nengok satu entry ada gambar anak2 aku kat Pulau Perhentian ari tu, :)..
Ketika air surut...
Kitorang dh booking betul2 & bayar deposit pada 27 Jun 2014.
Plan nak gi sini dh lama dh ler. Bila dh betul2 konfem tarikh tu baru leh booking. Booking kena bayar 50% dari harga pakej. Abes semua kitorang tanya nak join sekali ke tidak. Termasuk mak dan abah tp mak kata macam tak boleh nak pi, mmm.
Yg konfem nak join sebelum booking tu cuma famili kitorang dan famili Sela/Anas aje. Kitorang kena booking cepat bila aku cuba kol satu pakej bajet ni dh fully booked. Cepat2 aku cari pakej bajet dan murah yg disediakan oleh agen lain. Risau dh penoh jgk...nanti tinggal pakej mahal2 jer. Adoii, tak termampu lak nak pegi, kan.

Aku pegi ni guna Pakej 3h2m dari Remy..
Sorang RM270 dewasa. Utk kanak2 berumur 4-5 tahun ke atas seorang RM240.
Ini laa satu pakej yg paling bajet dan murah sekali utk 3H2M Pulau Perhentian.

Pakej bajet dan paling murah ni meliputi:-
 -BOT LAJU PEGI BALIK DARI JETI KUALA BESUT KE PULAU - PULAU KE JETI masa nak balik nanti. Kalo tak ikut pakej...harga tambang bot gi balik ni RM70 jgk, ye.

-PENGINAPAN BILIK CHALET YG PALING SEMPOI UTK 3H2M. Bilik cuma berkipas. Ada katil dan bilik air aje. Almari, tv, peti sejuk, seterika, tuala semua tak disediakan, ye. Ye lah...utk berehat dan tido aje. Lain2 kan kita ada aktiviti. TV kalo nak tengok..leh ler lepak kat cafe chalet tu. Nak air panas pun leh pi mintak kat cafe chalet tu aje. Nak bilik ekon harga lain, ye..

-MAKAN 6X UTK 3H2M. Iaitu...makan tengahari masa hari sampai tu. Makan malam hari pertama di pulau. Sarapan pagi sebelum gi snorkeling hari ke-2. Makan tengahari selepas balik snorkeling tu. Makan malam BBQ hari ke-2 dan sarapan pagi utk hari ke-3 sebelum berangkat balik ke jeti mengakhiri percutian tu, :) .
**Tapi kan, makanan utk pakej ni mmg superb ler, weh!!! Terbaikkk!!!

-SNORKELING pada hari ke-2. Dorang akan bawak ke 5 tempat termasuk satu pantai yg cantik sgt utk dorang ajar dan bagi biasa gunakan peralatan snorkeling pada yg tak pandai mcm aku ni, hehe. Somi ngan anak2 aku semua dikatakan terer dan berani ler. Aku ni jer yg penakut...err, bkn penakut sgt sebenarnya cuma aku rimas tul ngan gogel tu bila disumbat kat mulut aku. Rasa macam nak muntah. Aku ni mmg sensitif ngan mende yg berada dlm mulut aku. Kalo sedap aku telan..kalo tak sedap aku buang. Haha...itu contoh kalau makanan laa. Kalo mende tak leh nak telan ni....lg ler aku rimas...mcm gogel ni la, adoiii. Doktor gigi pun penah komplen aku mcm tu...sensitif sangat ngan sesuatu mende dlm mulut wlpn mende tu cuma pecahan simen tampalan kat gigi geraham aku tu.

Senang jer nak berkomunikasi ngan Remy ni. Aku wassap jer dia. Pastu dia kol aku. Dan lepas2 tu kitorang berkomunikasi menerusi wassap dan sehari sebelum pegi tu...dia kol lagi. Bagus budaknya... :)

Jadi, bila dh booking jer...kitorang kat sini pun berbincang nak bertolak dari Taiping ke Jeti Kuala Besut tu kul brp...dan mcm2 lagi laa.

Mmg mula2 dh konfem dan dh booking nak pegi tu cuma famili kitorang ngan famili Sela/Anas aje. Tp tetiba mak kata...mak tingin jgk nak pi sekali. Aku wassap Remy...Remy kata dh full booked. Tapi ada satu hari tu tetiba Remy bagitau..ada kosong. Mgkn sbb ada yg kensel booking kot. Jadinya, ada laa rezeki mak dan abah pegi sekali ngan kitorang.

Alhamdulillah, akhirnya...13 SEPTEMBER 2014 hari yg ditunggu2 pun sampai, hehe. Walaupun cuti2 ni cuti2 bajet tapi kitorang tetap teruja.

-sambung..

Nota ALONA:-
~Kitorang tau kemampuan kitorang. Bersyukur dgn rezeki yg Allah bagi ni.

Sunday, October 12, 2014

Workout & makan2 di D'Labit

11.10.2014
SABTU

Petang tu gi workout kat Syakirah Gym di Simpang, Taiping.
Dah alang2 nak gi hantar album kat umah mak ayah pengantin kat Changkat Jering nanti, kan.

Kat sini...kitorang dh daftar keahlian harian. Tak mahal...RM9 aje utk setahun. Tiap2 kali gi gym tu kena laa bayar RM4. Ni baru kali ke-2 ke sini. Selalu gi gym rakyat aje, hehe..
Lepas cardio kat treadmill...baru ngadap mesin2 ni.
Aku mmg takde laa wat mende ni, huhu.
Lepas dah workout...kitorang terus gi Changkat Jering...nak serahkan album pengantin ni kat umah mak ayah dia. Pengantinnya tak balik Taiping lagi...dorang cikgu kat Bintulu, Sarawak. Somi isteri cikgu kat sana. Cuti sekolah ujung bulan 11 nanti laa baru balik tu.

Dari situ...aku terus ajak abang makan kat D'Labit, hehe.
D'Labit lagi?? :)
(kepada tokey D'Labit...kalo masuk baca entry ni...nanti2 bagi ler diskaun ye kat kitorang, hehe. Dh selalu jadi pelanggan siap promot kat fb dan blog lagi ni, tau...hahahaha).

Kali ni dok makan kat dalam kedai. Sebelum2 ni datang makan suka dok kat luar aje. Sbb datang ramai, kan. Lebih selesa makan kat meja luar tu aje.
Aku oder mee hailam aje. Tp sedappp. Mmg ini laa citarasa hailam yg aku gemar.
Aku makan dulu sbb makanan yg abang oder tak sampai lagi. Biasa laa...oder grilled ni, kan..
Ni...grilled chicken chop...abang punya. Tp aku cukai jgk kentang goreng dan coleslaw dlm pinggan tu, hihi..
Bismillah...
Kat situ dh ada jual satay. Tp aku tak beli laa sbb nak jaga pemakanan katanya, kan...hihi.
Lain kali datang sini lagi bawak anak2...leh laa oder satay jgk, ngee.
Dan...kat dlm tu ada jgk nasik lemak bungkus. Nampak jiran meja kitorang tu makan mcm sedappp aje, hahaha. Tp tak leh laa...kata nak jaga pemakanan, kan. Kehkeh..
Bkn pe...esoknya ada job. Mesti makan kenduri, kan. Esok leh makan nasik kenduri, ye...lalalalala..

Nota ALONA:-
~Nafsu makannnn, mmm..

Saturday, October 11, 2014

Senangnya buat brownies ni..

Aku dpt resepi ni dari satu blog blogger terkenal tu laa. Tgk mcm senang sangat. Tu yg teringin nak buat. Saja gugel2...rupa2nya dh lama ye munculnya resepi mudah ni. Aku jer yg tak tau, hahahaha..

Sebenarnya brownies ni asalnya guna Nutella tapi sebab Nutella tu mahal...jadi aku beli yg jenama yg murah sket ler...dan yg penting ada logo halal jgk.

Brownies ni mmg mudah sgt...semudah ABC katanya.
Kalo bahan2 dh ada...dalam 40 minit dh siap semua.

Bahan yg digunakan cuma 3 aje. Tapi ada jgk yg nak tambah susu tepung sket laa, susu pekat manis laa. Itu terpulang laa. Pada aku 3 bahan asas ni pun dh memadai kesedapannya.
Ok...ni bahan2nya..
Bahan2nya:-
- 1 cawan nutella (tp aku guna brand lain, ngee..maaf)..
- 2 biji telur
- 8 sudu tepung gandum. (ada yg nak guna tepung kek tu pun bagus jgk...tp ngan tepung gandum pun dh memadai dh)..

**Itu jer bahan2nya...senang sangat, kan.

Cara2nya..
Nutella td dikacau ngan 2 biji telur sampai sebati.
Letak pulak tepung gandum. Kacau lagi sampai sebati.
Lepas tu leh ler taruk adunan tadi 3/4 dlm cawan kek comel2 tu..
Bakar 180 darjah 20-25 minit ikut oven masing2..
Dah siap bakar tu...leh ler nak ditoppingkan ngan nutella lebih2 dalam botol tu...
Hehe...comot sket kan. Maklum ler, nak buat cepat2 sbb lepas tu nak kena grilled ikan salmon lak, huhu..
Dah ditoppingkan..
Brownies...nyummm.
Walaupun rupa brownies aku ni tak berapa nak lawa...tapi sedapnya dh taraf brownies kat cafe hotel tu, tau...huhu. Tak caya cuba laa.

Nota ALONA:-
~Ha'ah, aku mmg share resepi yg simple2 jer kat blog ni. Maklum ler, aku bkn pandai memasak pun, huhu....