Friday, October 12, 2012

Aura Raja Kayu....

Nak cari kayu.....nak cari kayuuu.....

Al-Kisah:-
Raja kayu ni mula2 aku kenal & tengok rupa dia mcm mana ketika anak2 masih kecik lagi...Selepas kisah rumah kitorang dimasuki pencuri tatkala jam 1 pagi. Tatkala kitorang sedang tido...tatkala along dan angah tido di bilik sebelah. Tatkala akiss masih menyusu badan dan tido bersama kami. Rupa2nya dorang dh masuk geledah dlm bilik aku, abes barang2 dlm almari aku diselongkar, bilik tido anak2....dan dh dpt beberapa barang2 yg dorang inginkan tp kitorang mmg tak sedar.
Ngan pintu bilik sedikit terbuka...aku terjaga tatkala akiss terbangun nk menyusu badan. Aku terpikir2 kenapa pintu bilik aku terbuka, kenapa lampu kat luar terbuka.....tatkala tengah memikir tu lah tetiba lalu kelibat sorang lelaki tanpa memakai baju tetapi berseluar hitam ala2 pesilat tu, pinggangnya berikat ngan kain biru dan di belakang pinggangnya terselit sebilah parang!!!! Sedang meronda2 lagi mencari apa lagi barang berharga yg dia nk amek. Dia nampak releks aje...konfiden sgt ilmu pukau tu menjadi sgt. Mgkn kerana akiss ingin menyusu telah membuatkan aku tersedar dari segalanya.

Alhamdulillah laa, anak2 kitorang tak diapa2kan. Along dan angah masih lena tido di bilik dorang selepas pencuri2 tersebut bertempiaran lari ke arah jalan besar ikut pagar belakang rumah. Alhamdulillah, along dan angah telah dilindungi oleh malaikat Allah....kitorang semua selamat (yakin dgn ayat2 suci al-quran sebagai pendinding yg dibaca sebelum tido) wlpn beberapa barangan kitorang telah diambil dan kehilangan wang tunai jgk. Tak perlulah cerita panjang. Tapi pengalaman tersebut menjadikan kitorang lebih berhati2 dan setiap kejadian mmg ada hikmahnya. 

Dan raja kayu yg mula2 sekali aku tgk tu adalah jenis potongan hirisan mcm dlm gambar di bawah ni. Abah (mentua) aku yg bagi sebagai petua perlindungan dlm rumah (pagar rumah) dgn izin Allah. Abah bagi 2 keping. Abah soh taruk kat pintu depan dan pintu belakang. Abah beli selepas kejadian tu berlaku....kebetulan abah terjumpa pak yob jual raja kayu ni kat kaki bukit larut tu. Abah risau ngan keselamatan kitorang terutama cucu2nya yg masih kecil ketika tu.

Dh sebelas tahun kejadian tu telah berlaku....dan baru2 ni abg beli lagi sekeping. Ari ni pun abg beli lagi sekeping...dan abg bagi khas kat aku sebab kat kepingan tu ada bentuk love..(cer perati betui2, hehe). Ia mmg semulajadi...bkn sengaja dilukis2 bentuk mcm tu.
Dibeli pada orang yg sama...iaitu Pak Yop...iaitu raja herba kat Taiping ni. Beliau mmg rajin masuk dlm hutan berminggu2 mencari akar2 kayu, herba ngan pelbagai khasiat dan kegunaan.
Boleh baca khasiat dlm kertas yg dicetak oleh pak yop tu??
Meh aku salin balik..
:-Raja kayu adalah sejenis tumbuhan teras dari pokok damar minyak. Yang uniknya teras raja kayu ini terjadi di bahagian dahan pokok....bukan drp batang pokok. Mengikut pengalaman yg saya (pak yop) guna dan alami sejak tahun 70an..raja kayu dpt menyembuhkan pelbagai penyakit. Antara penyakit yg telah sembuh darah tinggi, demam, berak berdarah, buasir, cirit-birit, luka yg sukar sembuh, lenguh2 sendi dan sakit pinggang. (Tp cara2nya tak tau ler pulak...Takpe nanti leh tanya kalo terjumpa beliau lagi).

:-Raja kayu juga sangat berkesan utk lain2 kegunaan simpan di dalam rumah dgn izin Allah utk elak pokok hempap rumah, elak bencana ribut dan kebakaran, perbuatan khianat dan boleh menjadi 'pagar rumah'.

:-Dalam kenderaan dgn izin Allah jgk dpt elak kemalangan dan lain2...

Pantang dia...tidak boleh di bawa memburu atau memancing....
**inilah kebesaran Allah....

Semuanya adalah dgn izin Allah ye. Raja Kayu ni sebagai pengantara aje. Khasiatnya semua datang dari Allah. Ini semua adalah ikhtiar. Mujarab atau tidak semuanya adalah ketentuanNya jua. Amalkan jgk membaca bbrp ayat2 Quran mudah yg mempunyai maksud utk melindungi diri kita.

**Yelah...ngeri jgk ye bila rumah kita dipecah masuk ketika semua ada dlm rumah. Kalo kat rumah sendiri pun dh rasa tak selamat...payah laa..

Nota ALONA:-
~Masa nk tido tu mmg elok amalkan membaca al-fatihah, 3 QUL sebagai pendinding.. Bagus jgk utk elak dari mimpi yg bukan2, hehe.. Boleh jgk nak tambah ayat Kursi dan 1 lagi surah Qul...
~Mak yg bgtau aku soh aku amalkan ketika seusia darjah 1 dulu2 sewaktu aku mula belajar tido sengsorang , hehe. Masa tu...aku selalu takut kalo dengar anjing menyalak panjanggggg au...awuuuuu....ketika terjaga tido waktu malam2, hehe.. Sebab kawan2 sebaya aku ketika tu kata kalo anjing nyalak mcm tu...sebab anjing tu nampak hantu, hihi...

2 comments:

Zura@Iwan said...

x penah tahu psl Raja Kayu ni...thks kak.

atty's said...

1st time dgr psl raja kayu