Saturday, September 21, 2013

Jom steamboat

Hmm...ari tu aku ajak abg try makan steamboat kat Restoran Masjidil Ikan Bakar. Restoran ni sebelum2 ni operasi waktu siang aje. Tp skang dorang dh bukak waktu malam ngan masakan panas pulak. Termasuk ler steamboat ni.

Tp steamboat dorang ni lain sket ler cara dia.
Kat tepi2 kuali leper tu...leh jugak membakar ayam, daging atau udang yg telah diperap. Malam tu kitorang amek daging aje utk sesi membakar tu...
Sebok jaga daging..hehe..
Aku pun sebok nk balik2 kan daging tu bagi cepat sket masak dia, ngee..
Dalam periuk tu aku pilih kuah tomyam.
Amek bahan2 pun tak banyak...maklum ler 2 orang jer makan, kan..

Mmg sedap laa..daging tu bila dh masak...gunting2 letak dlm kuah tomyam tu jgk, mmg terangkat lah!!
Makan sikit cenggini pun dh kenyang, Alhamdulillah. Tambah2 taruk megi pulak, kan..

Steamboat kat sini (setakat yg aku pi ari tu laa)...dorang takde buat pakej2 buffet pun.
Kita pilih2 bahan2 yg kita nk masukkan dlm kuah sup @ tomyam tu, pastu dorang akan kira brp harganya. Kemudian kita leh ler mulakan acara steamboat mensteamboat, hehe..

Utk 2 orang makan, sekali harga air (teh tarik + Jus amra asam boi) RM18.00....
Cuma nak bagitau kat sini laa....bahan2 utk steamboat ni mmg sempoi abes. Takde ler meriah mcm steamboat biasa kita tgk tu.
Mgkn sebab masih baru beroperasi waktu malam...orang ramai pun tak tau lagi. Jadi, dorang buat sempoi jer la. Mgkn bila dh dpt sambutan ramai...dorang leh tambah lagi bahan2 steamboat tersebut.

Restoran ni dekat Kamunting. Seberang jalan jer ngan Maybank Kamunting, The Store Kamunting & Courts Mammoth Kamunting...

Waktu siang dorang meniaga nasik campur, ikan bakar...malam ada masakan panas.

Nota ALONA:-
~Bila aku wat entry dlm blog ni mempromosikan sesuatu produk atau kedai2 yg bagus...mmg takde yg dibayar pun. Harapkan nuff jer sambil menyambil tu, kan..hihi. 

**Azie, akak tak berkesempatan lagi nk pi merasa mee rebus di gerai mak Azie tu. Tapi, hari Khamis baru2 ni kul 11 pagi mcm tu..somi akak ada gi situ ngan kawan sekerja dia...tp katanya gerai mak Azie tutup.. Jadi, dorang makan kat gerai lain laa.

7 comments:

ibuayu said...

Kat melaka ni dulu susah nak cr kedai steamboat ..sekrg ni baru ada..tapi kat mtanah ni takde lagilah..

si cantik matahari said...

adoi betoi2 tangkap leleh r.. akak rajin buat entri tempat makan.. (^_~)

tifa anvar said...

Steamboat mmng fav sya. Tp kat cini steamboat sll buffet so, sll rugi je sbb ank2 x mnt

AzieFirdaus Kamarudin said...

Kak...its ok...mak tutup jap kedai sbb adik kat uniten muadzam shah, pahang abis belajar da jadi pi amik brg2 adik kat sana...kata mak arini gerak balik tepeng...btw, tq ye kak n sorry sbb kedai tutup lak time tu...

AzieFirdaus Kamarudin said...
This comment has been removed by the author.
Zura@Iwan said...

lama tk mkn steamboat..
ha..steamboat style cm ni..
bleh bakar daging kt tepi2 tu..
masa zura gi trip thailand..
depa buat style mkn cm ni..hehe

wantie said...

adoi kak.. T ni dah ada semua peralatan nak steamboat. tapi..bila la nak wat sendiri.

Naiim pun dok sebut nak gi CH nak makan steamboat. bulan 12 ni la kot menjadi sebab T terbernazar la pulak.

nak tak nakkena la tunaikan.