Sunday, November 23, 2008

UPSR 2008..sayonara SK KE 2

2 hari sebelum cuti penggal terakhir 2008. Along masih sebagai pelajar sekolah rendah..Sayonara SK KE 2

13hb Nov 2008, Khamis..keputusan UPSR telah dikeluarkan. Pada hari yg sama TMGS rendah buat hari anugerah. Akiss turut menerima hadiah pada hari itu. Pada pukul 10.30 pagi..aku terus ke sekolah KE 2 untuk mengetahui keputusan UPSR along. Tapi keputusan masih belum diketahui lagi sebab keta guru besar pun takde lagi kat tempat biasa dia parkir ketanya kat sekolah tu.

Aku pun ke dewan TMGS semula, maklumlah..sekolah SK KE2 ni seberang jalan TMGS aje. Dok peratilah gelagat pelajar2 di sana, guru2 TMGS yang turut menunggu keputusan UPSR pelajar2 diorang, hehe.
Pukul 11 aku ke KE 2 semula. Kat bilik pengawal di pintu pagar sekolah telah kelihatan beberapa ibubapa pelajar turut menunggu keputusan UPSR anak mereka dikeluarkan. Ada juga yg sedang mengisi borang sekolah menengah agama berasrama untuk anaknya di situ. Diorang kata..keputusan dah ada tapi guru besar nak buat analisa dulu. Sabar..sabar..
Pagi tu aku dah pesan kat along soh dia bawak hp tapi rupa2nya dia terlupa pulak. Tapi takpelah, bagi aku..semua ada hikmahnya.
Sedang kitorang sesama ibubapa berborak2 di bilik pengawal bersama Wak, pengawal sekolah yang bertugas siang tu..tiba-tiba hp aku berbunyi. Tertera nombor telefon sekolah KE 2. Rupa2nya along yang telefon. Dia tak tau aku ada kat bawah bangunan sekolah tu aje, hehe.

Memang, sebagai ibu..aku juga berdebar2 seperti along menantikan resultnya keluar. Walaupun peperiksaan UPSR ni orang kata takde apa sangat tapi sebenarnya..semua ibu bapa mengharapkan anaknya mendapat keputusan yang memberangsangkan.
Alhamdulillah..along memberitahu keputusan UPSR yang telah diterimanya lebih awal dari rakan2nya yang lain. Cikgu Roslina telah menyampaikan ucapan tahniah untuknya lantas menyuruh Farisz menelefon maknya untuk memberitahu berita gembira ini.

Bila aku kata aku ada kat bawah...terus along turun meluru ke arah aku. Lantas dengan ucapan syukur aku menyalaminya dan mencium pipinya dengan ucapan tahniah. Alhamdulillah, berkat usaha dia sendiri dengan dorongan dan doa tak jemu2 dari kami sebagai ibubapanya..dia telah berjaya. Alhamdulillah..dia berjaya juga walaupun kitorang cuma hantar Along ke kelas tuisyen Bahasa Melayu RM15 tiap2 bulan untuk memperbaiki beberapa kelemahannya dalam subjek tu.
Dalam waktu yang terluang pada pagi itu..aku bergegas ke pejabat MARA, Taiping untuk mengambil borang MRSM dan mengisinya. InsyaAllah, kalau ada rezeki..adalah. Kalau takde tak mengapalah. Sekolah menengah KE pun bagus juga.

Ikut kata orang berpengalaman..p amek borang MRSM ni kena ada surat beranak dan slip result dan bayar RM10. Tapi rupa2nya tahun ni lain pulak! Diorang nak salinan surat beranak dan slip result yang dah disahkan oleh guru besar sekolah! Aduhai, bukan aku sorang tapi ibubapa pelajar yang lain dari pelbagai sekolah rendah pun mengeluh kena turun balik p buat semua tu.

Pastu, bila dah selesai..aku panjat tangga pejabat MARA tu lagi sekali sebab nak kena selesaikan cepat. Maklumlah, esok petangnya dah nak berangkat ke Bentong pulak. Bila dah serahkan apa yang mereka nak, dengan bayaran RM5..dapatlah juga borang MRSM tu.

Tapi mengisi borang MRSM ini lebih dahsyat dari mengisi borang universiti rupanya. Aku pun baru tau..maklumlah, 1st time. Tak yah laa nak ejek2 pulak. Borang universiti selalu laa aku nengok pasal tolong anak2 sedara isi form tu kat sini.
Borang MRSM ni macam kertas jawapan peperiksaan soalan objektif tu. Pastu depan belakang..risau lak terkoyak. Nak isi kena hati2 betul.
Hari Khamis dan pagi Jumaat tu..aku sibuk betul. P fotostat macam2 sijil dan p sekolah mintak pengesahan guru besar untuk dilampirkan bersama borang MRSM tu.
Jumaat pagi tu pulak..sekolah KE 2 ada wat hari anugerah khas untuk murid tahun 6 pulak. Hadiah diberi berdasarkan keputusan UPSR percubaan. Along ada laa menerima hadiah juga..Hari tu pun ada jamuan perpisahan untuk pelajar tahun 6 tapi along kata dia tak makan apa pun, pulak?
Along pun tentulah rasa lebih seronok untuk pergi makan angin ke Sabah/Sarawak seperti yang telah kitorang rancangkan sejak awal Jun 2008 lagi.

AKU PENYEDEH
Aku ni memang penyedeh tapi takde laa sampai tahap Neng Yatimah tu, huhu. Salah satu al-kisahnya ialah masa abang buat dvd untuk along yang dirakamkan kat sekolah bersama kengkawannya tu..diselitkan pulak gambar2 still berlatarbelakangkan lagu Mungkin Nanti - Peterpan..aku pulak yang tak tahan tiba2 menitis airmata rasa sedih. Aku pulak yang terbayangkan along dah tak bersama ngan 2 orang rakan karibnya iaitu Syazwan dan Halifi. Along kata along pun sedih gak, heheh.
Budak 2 orang ni tak dapat masuk SMKE sebab keputusan percubaan tak memberangsangkan. Diorang kena p sek.men.Klian Pauh.
Yang dapat ke SMKE cuma 15 orang aje..13 layak sebab akademik, lagi 2 layak sebab rekod sukan diorang peringkat negeri.
Aku harap kat sekolah menengah nanti along dapat kawan yang berperangai baik gak laa. Sekolah menengah ni lagi besar skop mereka.

No comments: