Thursday, February 16, 2012

Along dapat tukar!!!

Yess...seperti yg aku bgtau kat status fesbuk td...Tp td tu ringkas sgt. Kat blog aku leh siap buat cerpen sekali, hhehe..

Along kol jam 2 lebih td. Seperti biasalah dia...mesti guna public phone utk reverse kol. Jd, aku kena ler kol along ke nombor public tu semula. Dalam hati aku...kenapa along ni kol lg?? Kerap lak dia kol ni. Pdhal baru jer semalam dia kol utk tanya psl akiss dan cerita itu ini psl kehidupan dia kat sana. Psl persatuan laa..pasal kelab yg dia masuk la..psl dia mintak tolong homeroom keluarkan duit kat atm laa..

Terdetik jgk dalam hati kecil ni..along dpt tukar ke Taiping ke??
Dlm masa yg sama, akiss pulak ckp...ntah2 along dpt tukar Taiping, kot?? Wahh, dlm masa yg sama akiss pun terpikir mcm apa yg aku terpikir laa..
Bila aku dh buat reverse kol...masih ternanti2 along menekan punat2 telefon public tu (kod apa ntah) utk dpt ckp ngan aku.

Lepas dh bagi salam lagi sekali...along pun bgtau, "Ibu, Along ni kena balik laa ibu 24hb ni".
Aku heran jgk. Kalo ikutkan dia hanya dibenarkan balik pulang bermalam pd cuti sekolah Mac nanti.
"Kenapa?", terpacul jer soalan aku tu tanpa terpikir dh psl pertukaran tu. Bkn apa, risau gak pasal lain, kan...mmm...suspens..
"Along kena balik sebabb...27hb nanti along kena daftar kat Taiping!!". Wahhh...aku jd kaget sekejap.
"Along dpt tukar ke??", aku was2 lagi.
"Ha'ah...along dpt tukar, yeay!!", kedengaran suara gembira along terus ke gegendang telinga aku ni, hehe..
Alhamdulillah...itulah yg termampu aku ucapkan pertama2 kali ketika itu.

Along citer...masa tu dia ada kat makmal. Tiba2 orang pejabat datang nk jumpa dia dan serahkan sepucuk surat. Along terkejut gak...surat apa?? Bila bukak dan baca...yihahhhh!! permohonan rayuannya utk ditukarkan ke Taiping telah berjaya!!!
Along citer, tak sabar2 dia nk bgtau aku, ish..ish..

Wlpn along kat sana dh pegang beberapa jawatan termasuklah jd Presiden Homeroom cikgu Uzma yg sangat baik tu...tp dia mmg berimpian utk belajar di Taiping sebab ia adalah salah satu MRSM PKP terpilih di dalam Malaysia ni dan berdekatan ngan umah lak tu, hehe.
Jd, semua tu dia akan tinggalkan demi memburu impian tersebut. InsyaAllah, ada yg lebih baik menanti along kat tempat yg baru.

Tawaran ni bila dh dpt mmg takleh tolak...kena gi jgk wlaumcmne pun..
Tp, ikut logik...takkan ler nk tolak, kan...mende mmg dh mintak. Bila dh tak dpt ri tu.....siap buat surat rayuan lg, mm...

Tinggallah kenangan yg terlalu byk kat sana. Aku ni pun....disebabkan along belajar kat sana lah dpt jugak jejakkan kaki dan melihat bagaimana bumi Pengkalan Hulu, bumi Baling...kalo tak disebabkan itu, mgkn sampai skang aku tak sampai ke sana lg. Sejak 3thn along belajar sana...kitorang sampai dh hafal jalan2 kat sana.

Nampaknya..takleh ler nk shopping beg sekolah budak2 ni dan mcm2 mende kat kedai Srijaya, ntah bila ler pulak lagi nk pekena makan tengahari yg superb kat Restoran Ikan Bakar Ad Nani, takde ler dh along, angah dan abg gunting rambut di Kedai Gunting Rambut ABA...

Aku dh pesan kat along...amek ler gambar byk2 kat sana. Bergambar ngan kengkawan lama, kengkawan yg baru masuk, kengkawan satu dorm, kengkawan sekelas....mintak emel ke, no. fon ke..utk memanjangkan lg sillaturrahim..(tp kalo tak pesan pun...along mmg buat sebab dia ni ada pangai aku jgk, hoho)

Makanya, aku kena simpan cepat2 ler citer dan sekeping gambar berkaitan kat sini, hoho.

08hb Februari 2012
Rabu

Ni adalah citer masa nk daftar along sebagai pelajar form 4 kat MRSM Pengkalan Hulu. Walaupun dia pelajar lama dari form 1-3 tp kena daftar mcm pelajar baru jgk cuma kaunter yg dia kena gi kat dlm dewan tu cuma 1 aje...tak perlu berperingkat2 mcm pelajar baru..

Dh daftar, terus ler gi daftar hostel pulak. Utk form 4 ni...along kena dok kat tingkat atassss sekali..iaitu tingkat ke 4 (tp ianya dikira tingkat tu aras 3, hehe)

Berpeluh jgk nih mendaki anak tangga, hehe.. Mujur ler byk jgk barang along disimpan kat bilik utility kat hostel tu aje selepas kena kosongkan locker dan dorm lama sebelum berpindah ke aras baru tu. Jd, ada 2 beg aje ler yg nk kena hangkut dari kete, hehe.

Masa ni berkemas sbb nk kena duduk sini...nanti, ia bakal menjadi kenangan..
Ni ler bilik along tu 312 kot kalo tak silap, hehe. Katil yg tak pasang cadar lagi tu...pelajarnya tak sampai lg. Pelajar lama jugak, dari Kelantan.

Bantal along tu..sgt lama along guna...dari form 1, hehe. Dh benjol2 dh span dia, hihi.
Cadar, sarung bantal dan selimut yg bercop MRSM Pengkalan Hulu tu pun dari form 1, ngee. Baju batik tu pun dari form 1, ish..ish..Dh nampak lusuh dh, mm..
Aku ada ckp kat along..kalo utk 2nd intake nanti along tak dpt tukar Taiping...semua tu akan dibeli yg baru. Tp, takde ler nampaknya. Beli yg baru utk MRSM Taiping pulak laa...

Hari tu...akiss ngan angah tak ikut hantar along sebab dorang sekolah. Akiss pun ada exam kat sekolah. Gi sekolah kitorang hantar...cuma balik dari sekolah petang tu angah diambil oleh yeop dan akiss tumpang parents kawan dia.

11.30pg nya pulak ada taklimat utk ibu, bapa dan pelajar kat dewan besar, lepas tu sesi bertemu ngan homeroom masing...baru leh outing kejap.
Kitorang gi makan kat Restoran Ikan Bakar Ad Nani yg sgt best tu...Masa kitorang dh nk abes...makin ramai pelanggan termasuk mak pak dan pelajar2 lain pun singgah makan kat situ, hehe.
Terus jer kitorang ke Kedai Gunting Rambut ABA kat pekan Baling. Abg dan along nk gunting rambut yg dh memanjang tu.

Dh selesai...terus semula hantar along ke hostel. Wlpn masih awal tp ibu dan abahnya kena balik awal. Sian adik2 kat umah. Perjalanan 2jam setengah lak tu....

Skang ni, legalah sket bila along dh dekat. Kalo nak outing pun tak jauh..tambah2 pulak akiss dh tuisyen hari Sabtu dan Ahad. Kiranya akiss balik tuisyen jam 12.30 tghari tu...leh ler terus amek along outing.
Kalo ada apa2hal aku pun leh gi kalo abg tak dpt nk cuti.

Cuma tu lah...yuran RM333 yg dh dibayar 8/2 dulu mgkn burn cenggitu aje lah. Dan perlu pembayaran lain utk yuran kat tempat baru nanti. Tp utk jangka masa panjang...tak mengapalah. Byk yg dpt dijimatkan bila along dh belajar berdekatan ngan umah ni. Antaranya yg ketara...jimat petrol, jimat makan2 (takyah makan kat kedai dh, makan kat umah aje terus, hehe), jimat masa, tenaga...masa along outing leh balik umah, rehat2 kat umah sendiri lurus2kan tulang... 

Berbaloi ngan surat rayuan yg kitorang hantar, syukur bila dpt jawapan yg menggembirakan. Alhamdulillah..

Surat utk ibubapa lambat sket sampai sebab dipos. Surat utk MRSM difaksimili..tu yg apa2hal dorang dpt tau dulu, hehe..
Nota Alona:-
-Nanti Along kena orientasi lagi ke??..huhu

40 comments:

wantie said...

syukur alhamdulillah. seronok le akak yer anak anak dok dekat dekat dah.

el said...

x susah hati dah lah kan kak..along dah leh skolah kat tepen dkt ngan umah plak tu..heheheh..

DeLLas said...

nasib baik sempat gi pengkalan hulu.. rupanya utk kali trakhir.. huhuhu

Rinna said...

Alhamdullillah dapt bertukar dah yer..senang laa sikit..kan.. :)

Unknown said...

Assalamualaikum Mak cik..saye ni pelajar mrsm pontian..tapi saye ni tukar ke johor bharu sebab dekat dengan rumah..saye nak tau macamane ni buat surat rayuan n ape alasan yang diterima??

ALoNa CintamaniszLite said...

Adik Faris Azwa,
Maaf, lambat balas sebab baru perasan komen ni.

Rasanya skang ni dh tak boleh senang2 nak mintak tukar maktab melainkan ada alasan yg sangat kukuh...seperti pelajar tu ada penyakit yg memerlukan berdekatan dgn ibubapa dan hospital yg merawatnya.

Pontian - JB takde laa jauh mana. Masih dalam negeri yg sama. Anak kawan makcik lagi lahh...dapat MRSM jauh2. Putrajaya - MRSM Pengkalan Hulu, Perak...jauh. KL- MRSM Kubang Pasu, Seremban - MRSM Pengkalan Chepa, KL - MRSM Langkawi..
Bersabar aje lah belajar di Pontian tu. Belajar elok2 dan bila form 3 nanti, dapatkan result PT3 dgn baik...masa tu mmg leh mintak tukar.. Seperti anak makcik yg makcik citer dalam blog ni. :)

Unknown said...

salam kak, boleh x sy nk minta contoh surat yg kak buat ni..sbb sy nak tukarkan adik sy dr MRSM lenggong. parent saya duduk melaka. kesian ayah saya memandu jauh untuk hantar. ayah saya dah tua 57 tahun, takot ape2 jadi. kami adk beradik dah berkahwin,xdpt nk tlg. jadi ni jela cara nak tlg parent. ='(
ni email sy hidayahmanira689@gmail.com

Unknown said...

Assalam mohon soft copy surat rayuan tu puan...anak saya apply gemenceh x dpt tp dpt muadzam shah....t.kasih...umik43@gmail.com

Anonymous said...

Assalam mohon soft copy surat rayuan tu puan..atau sesiapa yang dah ada soft copy surat ni tlg email anieja_asnora@yahoo.com atau ws 0126950783..terima kasih

Mizz Nadz said...

Boleh emelkan saya contoh juga? Terima kasih. Emel ke naddy3000@gmail.com

Anonymous said...

Assalamualaikum. Boleh tolong emailkan contoh surat rayuan pertukaran mrsm pada saya x?

ishearami@yahoo.com

Terima kasih.

Luqman said...

Assalamalaikum Puan,boleh tolong emailkan contoh surat rayuan pertukaran mrsm kepada saya x?Ini email saya: akim281100@yahoo.com

ALoNa CintamaniszLite said...

Di bawah ni adalah CONTOH surat rayuan pertukaran dari MRSM biasa ke MRSM PKP (Program Khas Pendidikan) utk pelajar2 MRSM biasa dari tingkatan 1 hingga tingkatan 3 yg nak mohon pertukaran ke MRSM PKP.

Mungkin boleh jugak dijadikan rujukan utk pelajar2 MRSM biasa yg nak bertukar ke MRSM biasa yg berdekatan dgn rumah. Tapi kena guna alasan yg kukuh, ye...

Maaf ye, takde ayat power dalam contoh surat rayuan di bawah ni. Surat rayuan ni sekadar syarat saja. Diterima atau tidak ia bergantung pada nasib jugak. Sekurang2nya kita dh berusaha, kan.

CONTOH di bawah ni tidak sesuai utk surat rayuan utk masuk 2nd intake oleh pelajar2 dari sekolah Kementerian ataupun dari MRSM biasa nak ke MRSM jenis yg lain.

**Nota penting: kalo nak mohon pertukaran ke MRSM biasa...SILA BUANGKAN perkataan PKP tu ye. Letak terus CONTOH seperti MRSM Transkrian, MRSM Pengkalan Hulu (ikutlah pada MRSM mana yg korang nak mohon tukar tu). Contoh MRSM PKP adalah MRSM Taiping. Korang pelajar2 MRSM mesti tau, :)


Nama pelajar / pemohon,
Alamat surat menyurat,
....................
....................

______________________________________________________________

Pengarah,
Bahagian Pendidikan Menengah MARA,
Tingkat 19, Ibu Pejabat Mara,
Jalan Raja Laut,
50609 Kuala Lumpur.................................TARIKH


Tuan,

Rayuan Permohonan Perpindahan ke MRSM PKP __(nama MRSM yg dipohon utk pertukaran)_______
---------------------------------------------------

Saya ___(nama pelajar / pemohon)__________, No. Maktab __(no maktab korang di MRSM sekarang)____ merupakan salah seorang pelajar di MRSM __(MRSM sekarang)_________ sejak tahun __(tahun korang mula masuk MRSM)_____.

2. Merujuk kepada perkara di atas saya ingin membuat rayuan untuk diterima sebagai pelajar di MRSM PKP __(MRSM yg dimohon pertukaran)_______ untuk sesi 2016 dan 2017. Saya memperolehi keputusan ___(nyatakan result PT3)_______ ketika PT3 dan telah melalui Ujian Kecenderungan Kemasukan MRSM (UKKM) sebagai syarat kelayakan.

3. Saya sangat berharap untuk belajar di MRSM PKP __(MRSM yg dimohon pertukaran)_______ kerana ingin melalui sistem pembelajaran yang lebih efisyen (alasan ni sesuai utk ke PKP. Sila guna alasan lain yg lebih kukuh sesuai ngan hasrat korang kenapa nak mohon pertukaran). Saya berjanji akan belajar dengan tekun dan penuh usaha agar memperolehi keputusan yang baik dalam setiap ujian selaras, peperiksaan semester dan SPM 2017.

4. Saya berharap pihak tuan menerima rayuan permohonan perpindahan saya untuk belajar di MRSM __(MRSM yg dimohon pertukaran)_______. Kerjasama dan keprihatinan dari pihak tuan amat saya hargai.

Sekian, terima kasih.


Yang benar,


________________________
(....................... )

Anonymous said...

Anak sy pon mohon gemencheh tp dpt parit perak..johor-parit perak..jauh nk urus...tp sy terus mohon rayuan trus kpd mara utk ke gemencheh atau mrsm batu pahat

Unknown said...

Anak sy dpt kuala kubu bharu..bahau-kuala kubu bharu, jauh rasanya, memandangkan kami bkn dr keluarga yg senang.. Nk mohon serting atau kuala klawang

Unknown said...

assalamualaikum semua. puan terima kasih untuk contoh surat tu. adik lelaki saya pon pelajar mrsm pontian. sangat dekat dengan rumah kami. perjalanan cuma 10 - 15 minit sahaja. tetapi adik saya pulak hendak mohon mrsm di melaka. saya nak tanya, alamat surat menyurat tu letak alamat rumah atau alamat mrsm yg tengah belajar ?

ALoNa CintamaniszLite said...

Amirah nabiha..
Alamat rumah. Dalam surat nyatakan dari MRSM mana. Nanti mereka akan hantar surat sekiranya berjaya ke alamat rumah dan satu salinan ke MRSM asal.

Unknown said...

ALoNa CintamaniszLite
thanks untuk info tu.

Anonymous said...

Assalammualaikum..nk tanya klu kita dpt tawaran mrsm,tapi kita tolak tawaran tu sbbkn aliran lain,boleh ke buat rayuan baru ke aliran yg kita nk?

Unknown said...

sama mcm anak saya dpt mrsm pkp ketengah....sains keusahawanan...hajat buat rayuan ke aliran lain...

yan said...

assalam..
Aunty nak tny, surat rayuan ni ada sertakan apa2 dokumen lain x? n do post it or hantar by hand to pejabat MARA?

Harap dpt reply ye, tq in advance

Unknown said...

salam puan..nak nak tanya..mcm mana puan buat pertukaran ye...ingat nak buat utk anak

Unknown said...

salam puan..nak nak tanya..mcm mana puan buat pertukaran ye...ingat nak buat utk anak

Unknown said...

Assalammualaikum

Biasanya berapa lama proses untuk mengetahui keputusan permohonan pertukaran. dan perlu dihantar by hand atau cukup melalui pos.

Terima kasih blog puan banyak membantu memberi pencerahan

Unknown said...

Klau dh byr yuran utk setahun kt mrsm asal kne byr blik ke yuran kt pkp nnti? Mohon penjelasan

ALoNa CintamaniszLite said...

Ikut pengalaman kitorang...tak payah. Tapi resit pembayaran tu kena bawak dan tunjukkan di mrsm pkp tu nanti.

ALoNa CintamaniszLite said...

Syarifullah Ismail..
Maaf, sy lama tak bukak blog. Baru perasan berderet2 komen kat sini.
Ari tu ada tanya cikgu homeroom anak sy...dia kata skang ni kalo nak mintak tukar MRSM lain utk pendaftaran baru....kena daftar terlebih dahulu di MRSM yg dapat tu. Dan boleh mohon pertukaran selepas tu dgn menghantar surat kepada bahagian pendidikan menengah MARA.
Bermakna...anak tuan/puan kena belajar terlebih dulu di MRSM yg dapat tu sebelum dapat jawapan surat pertukaran tersebut. Selalunya dalam SEM pertama tu jgk leh dpt jawapan. Ada yg sebulan dh dpt jawapan.
Utk lebih detail atau lebih tepat leh laa kol bertanya terus pengetua @ timbalan pengetua Hal Ehwal Pelajar MRSM yg anak tuan/puan dapat tu..

ALoNa CintamaniszLite said...

Pn. Nor Aiza..
Tak pasti laa puan. Sy hantar rayuan guna surat sbb jauh dgn pejabat mereka kat MARA KL tu.
Brp lama tu tak tau laa skang ni. Mgkn skang lebih cepat dan senang kot prosesnya sbb MRSM pun dh banyak.

KEMBARA SUFI said...

Tkasih.Sangat membantu.

Unknown said...

Terbaca kisah puan ttg hal pertukaran anak. Dlm dilema juga sb kata bila dah terima xblh tukar lg. Tp typ dgr msh ada kemasukan hingga baru hingga skrg. Blh puan kongsi prosedur? Terima kasih bbyk

aida said...

Salam puan.. terima kasih bagi contoh surat rayuan di atas. Anak saya tingkatan 1 di mrsm balik pulau, cadangnya nak tukarkan ke mrsm lenggong (1 sekolah dgn kakaknya tingkatan 4). Moga dpt 1 sekolah mudahkan byk urusan. Jarak yg jauh utk ke balik pulau kerana kami dari kl. Terima kasih skali lagi, info yg sgt membantu 👍👍

Unknown said...

bole ke minta tukar klau kite x pergi lapor diri kat mrsm yg ditempatkan... saya tgl di jb anak pulak dapat mrsm tumpat... mmg sangat jauh..modal pon sgt besar utk pergi kesana..cuti pon kne amik 2 3 ari

Unknown said...

Assalamualaikum puan, anak saya nak berpindah ke mrsm arau dari mrsm beseri .. dia sering mengadu tidak selesa untuk belajar di sana .. apakah alasan cadangan yang patut diberikan ? harap puan dapat bantu saya tq..

Unknown said...

Slm puan..sy pun berhasrat utk tukarkn ank perempuan sy ke mrsm lain klu boleh..sekarang anak sy belajar di mrsm tun ghazalie syafie,kuala lipis dlm form 1..masalahnya ank sy sering terkena gangguan mistik.boleh dikatakn setiap hari histeria.kami dh berubat tp nampaknya tiada jln penyelesaian jgk..bila balik ke maktab mesti kena semula..mungkin mmg terpaksa bwk ank sy tu keluar drp situ..

Unknown said...

Assalamualaikum,
Saya nak tanya Puan saya ada keinginan nak buat pertukaran mrsm.Saya tinggal di Johor anak dpt mrsm Kulim kedah. Jauh betul perjalanan mahu 1-2 hari cuti.. Bagaimana saya nak buat surat rayuan ni & bila nak buat surat tersebut, hantar pada siapa ya..

Unknown said...

Assalammualaikum.. Makcik,saya dapat tawaran ke mrsm sungai besar tapi sklh tu aliran ulul albab. Jadi saya nk buat rayuan ke mrsm aliran biasa...boleh saya tau macam mana...sy nk tukar sbb dari tingkatan satu mmng x ambil tambahan aliran agama sbb bersekolah di sklh harian kebangsaan biasa...harap dapat bantu..

Unknown said...

salam...kak,ank sy dpt mrsm merbok..sy nk buat pertukaran mrsm dkt dgn rmh di besut..ank sy sorang dpt kat merbok...perempuan plk tu..tkut nk balik sorang 2..naik bas...proses nk tukar mrsm macamana..balik menangis tkut nk balik...terpaksa sy dan suami berulang alik mengambil dan menghantar ank sy..

Unknown said...

Salam anak saya baru daftar 14.1 form1,saya tinggal di Johor anak dpt mrsm Kulim nak buat pertukaran tmpt terdekat. Alasan jauh perlukan kos banyak utk kesana dgn tol & minyak. Blh tahu bila saya blh hantar surat pertukaran ya.. Tel pej mara x pernah diangkatnya..

Anonymous said...

Assalamualaikum...jawapan untuk pertukaran memakan masa lama atau tidak

Anonymous said...

Kalo ade soft copy surat sy pun nak jugak.
nurfadzilahmohamadnor.nfmn@gmail.com