Sunday, October 12, 2008

Kisah Sabtu


Mujurlah hari ni kitorang tak plan p mana2. Abang pun p loji buat overtime. Setiap langkah adalah sesuap nasik, kata abang. Belum kira untuk lauk lagi, huhu.

Yang nak aku citer kat sini pasal tuan tanah yang beli tanah lombong kat depan umah ni. Memang nasib dia laa berkenan lak p beli tanah lombong sampai 2 lot. Pastu dah tambak 180 lori pun..masih tak penuh 1 lot lagi. Kesian tul. Bagi aku..dia kena tambak melebihi sempadan tanah dia sebab tanah yang ditambak akan rebak apabila hujan, tambah2 lagi tanahnya nanti bersempadan ngan betul2 lombong dalam.


Yang aku nak kongsi kat sini ialah kesan dari lori angkut tanah keluar masuk jalan depan umah kitorang ni. Diorang wat keje pun masa tengah musim ujan, hari pun memang tengah ujan turun..abes!

Dulu pun aku dah kongsi citer ni kat cintamanisz5 pasal jentolak tak tolak tanah dan ratakan betul2 sehinggakan bila hujan..air melimpah kat atas jalan bagai pantai lumpur layaknya. Terpaksalah aku ngan abang pinjam cangkul mak dan cangkul kak ina sebelah ni untuk buat alur air menghala ke lombong pulak. Barulah jalan tu kering..Tapi bila dah kering sebulan dua..datang lagi lori angkut tanah wat keje lagi. Pastu tinggalkan keje macam tu aje.

Jalan tar masuk umah kitorang rosak teruk, pecah..Tar kat umah pak dollah lagi teruk! Tu dia buat tar guna duit sendiri tu! Jalan tar biasa tu dah tak nampak langsung tar nya.
Gegendang telinga ni pun terasa lega bila kebisingan lori keluar masuk ngan jentolak buat keje tak sudah2 sampai pukul 6 petang tamat!

Kat depan umah kitorang ni apatah lagi. Pembinaan tar kat luar umah tu yang aku guna dari ASB aku..dah retak. Tu yang aku bengang..pasal aku ni bukan senang nak dapat duit..nak buat tar kat luar tu pun pikir banyak kali. Tapi disebabkan nakkan keselesaan untuk parking keta kat luar..takde rumput, buat gak la!

Yang lori tanah macam lori hantu ni senang2 dok lalu, reverse lori suma kot ni. Yang keta2 dok lalu lalang depan umah ni pun pandai lalu atas tar untuk elak lumpur! Kalau musim ujan..jadi macam ni laa keadaannya. Tapi kalau musim kering lak..debu2 akan memenuhi kawasan umah, meliputi kereta2 dan dedaunan kehijauan..Keta AAV 90 tu laa yg paling kesian, debu yang melekat kat situ sampai leh wat papan itam!



No comments: