Tuesday, June 17, 2014

Cari durian kunyit..

Masa awal2 muncul musim durian kali ni...tengok kawan2 fb apdet kisah makan durian kat Balik Pulau. Aku pun tingin gak nak rasa...apa ler sedapnya durian sini sampai ramai dari Tepen ni pun gi makan kat sana. Padahal kat sini pun ada jgk durian sedap2 terutama dari Batu Kurau, kan.

Maka, satu hari tu...kitorang pun gi ler sini. Ikut jambatan baru senang sket. Terus aje keluar kat Batu Maung dan leh menghala ke Balik Pulau.

Dan...sampai kat atas bukit tu di satu selekoh...terjumpa ler pondok orang kita orang Melayu yg jual durian ni kat tepi2 dusun durian. Dah berhenti kat situ...kitorang dicadangkan utk menikmati durian kunyit. Dia pilihkan sebijik...harga RM20. Dikopek buah durian tu..nah!! isinya, kuning oren kalernya...phew!!! Yg ada satu pangsa satu ulas macam kucing tidoq pun ada tapi tak dan nak amek gambaq...nak kena cekau, heheh.. 
Ni ler yg sempat amek gambo pun. Tak tentu arah dh tekak ni nak merasa keenakkan buah durian kunyit ni.
Makan sebijik pun dh puas dah. Patut ler harga pun gitu gaya. Puas makan woo!! hehe..
Tapi mcm mana pun...kitorang masih terbayang keenakkan buah durian jenis bantal mas yg dibeli kat jalan Baling-Pengkalan Hulu masa along belajar kat sana dulu. Yg tu...cukup makan sorang seulas jer dalam sebijik buah tu. Sedap sangat. Bijik buahnya kecikkkkk laa sangat. Cuma mgkn disebabkan gas yg kuat kat durian ni...bila dh dalam kete...kalo ada yg sendawa...adoiii....mmg kuat betul bau nya tak tertahan.

OTW nak keluar dari Balik Pulau ni...nampak ler lori bomba yg bukan milik gomen ni. Mmg nampak kat Penang aje kot, huhu. 

Nota ALONA:-
~Mungkin ke durian bantal mas yg digelar oleh orang Siam kat Baling tu adalah durian kunyit?? mm...

2 comments:

CT Humairah said...

durian balik pulau memang ohsem.. CT dulu tinggal sana memang terasa rasa saja durian sana.. sronoknya CT pun x sempat singgah sana lagi..

Alhamdulillah masih berkesempatan bertemu ramadhan.
Selamat Berpuasa dan menyambut ramadhan.. Semoga puasa kali ini lebih baik dari yang sebelumnya.

Jemput singgah,
www.sitiyangmenaip.blogspot.com

ayu Ismail said...

X tahu pun ada durian kunyit...akak makan je semua durian ..tapi isi mesti cair2...hehe