Tuesday, June 3, 2014

Selamat sudah..

17.05.2014
SABTU

Pagi tu...5 kereta bergerak ke Kulim.
Kul 2 pagi sebelum tu...ayah dan 2 kereta yg lain sampai kat umah aku. Ada sepupu2 dan sedara mara aku turut serta berhajat mengiringi majlis ayah pagi ini. Tido kat umah aku ni dulu sementara menjelang Subuh. Alhamdulillah.

Sampai kat masjid sekitar jam 10.20 pagi.
Mujur ler dulu kitorang selalu melalui jalan ni....dan leh bayangkan masjid mana yg menjadi lokasi majlis akad nikah ayah pagi tu, Alhamdulillah.
Antara yg mengiringi ayah.
Antara yg kami bawa...cincin nikah, mas kawen...
Gula2 yg mengiringi sebagai cenderahati.. Ayah tak tau apa2 pun pasal mende2 iringan ni, hehe..
Kain ni dayah yg bagi. Aku letakkan dlm iringan cenderahati. Hantaran dh dibuat masa majlis pertunangan dulu.
Bunga telur...
Bunga telur tu aku beli RM1.50 sebatang. Beli sekotak 50pcs. Pastu beli lak telur emas tu...sebijik 80sen. Dalam tu aku letak asam masin dan gula2 fruit plus. Terima kasih kat ain, adik anis, kak nor dan sela yg tolong letak asam masin dan gula2 dlm plastik, ketip plastik, sumbat lak dlm telur emas tu...dah tu ikat sampul bunga telur ngan reben. Reben pulak dari stok kak nor, hehe..
Bergambar dulu....sementara tunggu ayah sembahyang sunat. Ayah bkn buat2 atau propa buat mcm tu...sbb ayah tu bilal. Jd dh jadi kebiasaan masuk masjid akan solat sunat dulu.
Ayah sedang membaca al-fatihah bila tok kadi tu soh baca...
Rombongan wakil adik-beradik ayah dari Lebu.
Aku ngan sepupu aku...kak timah. Katanya, muka kitorang ni lebih kurang sama..
Dengan dyana....anak dara kak timah.
Ayah sedang lafaz terima akad...nikah.
Mendengar perinci dari tok kadi..
Doa kesyukuran selamat dinikahkan. Pahalanya seperti mendirikan sebuah masjid. Alhamdulillah. Semoga kekal bahagia, ye ayah..
Ayah menandatangani surat nikah...
Eh, mama pun baru tandatangan jgk. Mm, ye la...lain negeri lain caranya..
Ayah serahkan mas kawen..
Sarungkan cincin tanda sudah halallah perhubungan mereka berdua..
Ayah dan isterinya selepas arwah emak kami...
Aku ngan abang wakil anak ayah. Fadel ngan dayah tak sampai lagi. Masih OTW dari Kuala Lumpur. Ada exam referee lak pada pagi tarikh yg sama...mm
Bergambar beramai2 dalam masjid.
Best fren ayah pun ada ikut tu...tok siak yg pakai kemeja pepel ujung sekali tu, hihi..
Dah sudah tu...waktu yg senggang sebelum majlis kenduri kul 12 tengahari...kitorang berehat di rumah yg disediakan. Lepak2...minum2, makan bihun goreng...kuih muih.. Sedap2 lak tu, huhu.
Byk jgk aku letak bihun goreng tu, hahaha...dasar!!!
Bergambar ngan ayah, abah dan mak...
Semua sedang rancak berborak...
Kul 12 lebih...kitorang pun dijemput utk ke majlis pihak pengantin perempuan.
Majlis bersanding mmg takde ler, kan. Pengantin yg tak mau, hehe.
Tapi majlis santapan tu ada ler..
Ada ler sesi makan suap menyuap tu...tp aku takmo ler taruk sini. Hanya utk koleksi peribadi dan utk album ayah nanti..InsyaAllah.
Bergambar ngan kak imah dan anak2nya. Kak imah ni ler match maker. Alhamdulillah, dgn izin Allah....ada dh ayah teman hidup bersama.
Ayah bersama mak mentuanya dan ahli keluarga di sana. Alhamdulillah, merasa ayah ada mak mentua, ye. Kawen ngan mak aku dulu...mak adalah anak yatim piatu sejak sekolah rendah. Lepas2 tu mak adik-beradik dipelihara oleh ibu saudara.
Ramai yg tanya ari tu, kan...aku ada adik beradik lain ke bila ayah kawen ni?? Hmm....jawapannya ada. Sepasang. Sorang umur 23 kot...sorang lagi umur 17. Tak berkesempatan pun nak berbual mesra...hari kenduri dorang pun sebok. Tak tau ler bila masanya tu nanti. Kena bercuti bersama2 ke?? mm..
Ayah berbual mesra ngan anak2 sedaranya serta adik saudaranya yg dtg sekeluarga dari Penang.
Bergambar ngan mereka. Terima kasih sudi datang wlpn dgrnya sesat jgk mencari lokasi.
Ni lak...anak sedara ayah yg datang dari Bukit Pinang, Kedah ke kenduri ni. Terima kasih kat abang syukor sekeluarga sbb sudi datang ke majlis ayah ni. Terima kasih jgk kat abang Peli sbb susah payah berhubung ngan abang syukor melalui hp, memberi direction, menunggu sampai dorang ni sampai ke lokasi yg sebenar, huhu..
Aku ngan kupu2, abang anas...
Haha...penyerahan pertukaran bunga telur pun nak amek gambo.
Fadel ngan Dayah sampai waktu pakcik mail dan keluarga sedang makan.
Sempat ler jgk lepas2 tu lepak kejap bagi hilang penat memandu dari KL kat umah pak ndak...iaitu umah kitorang bertanggak tu.
Bergambar sebelum balik..
Bergambar sekeluarga. Masa ni...angah ngan akis takde sbb dorang sdg dalam minggu exam. Kalo bkn minggu exam...leh gak aku mintak abang faks kan surat mohon kebenaran khas utk pulang bermalam minggu tu.
Along jer yg ada...wakil angah dan akiss..
Mesti nak tau...aku panggil isteri ayah ni dgn gelaran apa, kan??
Aku penyayang orangnya, [sengeh].
Aku ikut apa yg anak dia panggil ler...iaitu MAMA.
Senang kan?? Dia pun dh biasa ngan gelaran panggilan tu.
Aku harap mama pun leh terapkan panggilan ayah kat anak2nya. Aku tak mau ayah rasa tersisih bila dipanggil ngan gelaran pakcik. Nampak kurang mesra...sbb ayah skang dh kawen ngan ibu mereka...peranan ayah adalah seorang ayah wlpn ayah bkn ayah kandung mereka.

Mama ni masih bekerja di hospital kulim, usia 52 tahun.
Sesuai ler ngan ayah aku yg berusia 60 bulan November ni nanti, :)...

Sebagai anak...aku doakan semoga ayah berbahagia ngan perkahwinan ini.

*Akad ayah ni tepat 2 tahun pemergian mak dlm tahun Hijrah...iaitu 17 Rejab 1435. Mak pergi 17 Rejab 1433H.
**Majlis kecil2 ayah di masjid tempat taman perumahan yg ayah dok...dibuat 7 Jun 2014. Mak aku menghembuskan nafas terakhirnya pd 07 Jun 2012.

Di bawah ni pulak gambar pertama kali ayah bawak mama singgah umah kitorang kat Taiping ni, 19 Mei 2014..otw dari Kulim nak bercuti di Cameron Highlands sebelum terus balik ke Bentong.
Berseri2 ayah, hihi..

Nota ALONA:-
~Al-fatihah utk mak...kasih sygmu yg tidak pernah padam...

5 comments:

Nad MamaZN said...

alhamdulillah selamat dah semuanya...
tahniah pakcik n makcik! :) bagai pinang dibelah dua hehe..

alfatihah buat mak akak..

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

alhamdullillah..
slmt semuanya...
tahniah utk pakcik dan mama baru kak...

semoga stiasa berbahagia...

alfatihah utk arwah mak kak..

attyfir said...

alhamdulillah semua selesai
semoga pakcik dan isteri bahagia hingga ke syurga

❤Kamsiah❤ said...

semoga jodoh mereka hingga ke hujung usia...kedua2 nampak muda..:)

ayu Ismail said...

Alhamdulilah ..selesai majlisnya..semoga berbahagia hingga ke Jannah..Melihat perjalanan bagaikan mudah tapi yang mengalaminya saje mengetahuinya..kalau akak ditempat alona akak pun x pasti pendirian diri ini..Syukur ayah alona ada anak2 yang menyayanginya,yang bukan mementingkan diri sendiri