Tuesday, January 26, 2010

Pertama kali kol 999!!!

Polis? Ambulans? Bomba??
Amboiihh!! tajuk...cemas jerk bunyi nya, ngeh2..

Camni...;
Tengahari td aku kena hantar angah ke sekolah awal dari biasa sebab ari ni dia ada kelas literasi komputer (betul ke??) pd kul 12.10..

Disebabkan Akiss pun hari ni abes sekolah kul 1.30ptg..maka aku amek keputusan utk ke Kedai Buku Dinamik bg memenuhi masa yg terluang, haha.

Selalunya, lepas je aku hantar angah ke sekolah....aku akan pusing balik dan ikut jalan ofis LAP, TMGS menengah dan keluar di simpang Muzium Perak / Penjara Taiping utk ke TMGS rendah.
Tetapi, hari ni aku kena ler keluar simpang menghala ke arah SK. St. George.

Tp tak sampai seminit aku mula memandu setelah angah turun di sekolahnya...tiba2 aku ternampak 2-3 orang orang lelaki berkeadaan cemas dan berlari2 ke arah sebuah parit bersempadan SMK King Edward VII ngan SK St. George tu. Aku pun berenti keta ke tepi..turut cemas.
Kenapa?? Mesti ada budak sekolah terjatuh dlm parit tu pasal ada 2-3 org pelajar kat tepi2 parit tu.
Tambahan, kat tepi tembok parit tu ada beskal berkeadaan terbalik pulak. Argh! sudah..mesti ada pelajar yg terjatuh kat dlm parit tu.

Aku pun bergegas turun dari keta. Betul laa. Seorang pelajar lelaki basah kuyup kat tepi saluran parit tersebut.
Ada sorang pengawal keselamatan dari SK. St George turut berada kat dlm parit tu sedang membantu membawa budak tu keluar dari saluran parit ke tebing. Uii..dlm jugak ler terjatuhnya. Sampai kasut dia sebelah dibawa arus parit yg deras sebab semalam hujan lebat di Taiping..hmm.

2-3 org lelaki dewasa tadi menolong pakcik guard bawa naik pelajar sekolah tersebut.

Sambil tu pakcik guard td mintak sape2 tolong kol ambulans. Erk...dh yg lelain tolong angkat budak tu naik dari parit..abes?? Aku je ler yg sepatutnya kena kol, kan?? Sebab..takde org lain dh masa tu.

Aku pun dgn rasa tanggungjawab kol ler 999. Tapi takut2 gak sebenarnya. Sebab aku mmg takde pengalaman langsung kol no. keramat ni. Selalu aku tgk dlm iklan tv aje pasal jgn main2 tipon ngan no. 999 ni. Kalo panggilan palsu..terimalah akibatnya, hmm.
Upe2nya kol tu dpt kat pengkalan 999. Aku mana ler tau, hehe. Pasal aku sebut kat operator tu..nak ambulans pasal ada pelajar terjatuh dlm parit kat ngan SM King Edward.
Pastu, operator tu tanya;...kat kawasan mana.
Aku kata;....Taiping....Taiping..
Sekolah apa tadi??;...Operator tu tanya lagi.
Aku kata;....SM King Edward..
Ish..susah jugak ek..kena ckp berulang2 ni..hmm

Pastu dia tanya nama aku sapa dan tanya ada ke no. hp yg sedang aku guna tu aku punya..

Pastu..operator tu sambungkan pulak kat hospital taiping..
Aku kena tunggu lagik!!!

Masa tu, aku terus pass hp aku tu kat pakcik guard td mintak tolong dia ckpkan, hehe. Sebab aku tak nampak kejadian tu berlaku. Aku cuma sampai situ masa mangsa baru terjatuh kat dlm parit.

Ada sorang Ane' tu tolong ler tanyakan no. tipon umah mangsa tu..tp dia tak ingat. Pastu..tanya nama pun dia tak jawab. Dia kata dia sakit kepala. Pakcik Guard kipas budak tu ngan sebuah writing pad. Tgk wallet dia nk tgk ic....tp ic takde.
Ada sorang tu tanya..ic fotostat pun takde??
Hehe..gelihati pulak aku pasal anak2 aku pun masih gunakan ic fotostat kaler & dilaminasikan utk simpanan wallet dorang, ngee..

Kawan2 dia kata budak tu terguling2 jatuh terus dlm parit..aduii, siannya. Bkn apa..takut belakang badan atau kepala terhentak kat batu parit tersebut. Mmg takde nampak luka2 atau darah tetapi takut luka dalaman ler kan??..eii..

Mangsa ni sorang pelajar india. Form 1...naik basikal gi sekolah dari umah dia kat Kamunting. Tp tanya dia no tipon umah..dia tak ingat..adeii..siannya.

Sementara tunggu ambulans dtg..pakcik guard soh kawan2 budak tu panggil cikgu sekolah.

Mula2 sorang cikgu sekolah yg mai. Mgkn cikgu yg paling awal budak tu terjumpa kot, hehe..
Pastu, cikgu tu panggil pulak cikgu lain. Mgkn HEM sesi pagi kot. Tak lama tu..mai ler cikgu2 yg berwajib.
Pelajar2 sesi petang yg tak masuk kelas lagi pun menderu2 dtg tgk tp dorang kena pi masuk dlm kawasan sekolah balik, hehe. Cikgu tak bagi ramai2 kat situ...

Keadaan jalan pun jadi jam kat situ. Biasalah..semua yg lalu situ mesti ada keinginan nak tau..

Cikgu soh sorang budak bawak beskal mangsa tu ke tepi bilik guru.

Aku ingat nak blah je dari tempat kejadian tp disebabkan no. kol ambulans tadi no. hp aku..maka aku kena pastikan ambulans tu betul2 sampai. Mangsa terjatuh dari tempat budak2 tiga org tu berdiri ler.
Mujur ler beskal dia tak jatuh sama2..
Kalo idak..takut terhempap dia aje dlm keadaan tak terkawal..ish!!

Tak lama tu..ambulans pun sampai. Baru ler aku tingat nak amek gambo sebagai bukti kejadian, haha..
Mmg itu tujuan utama aku nak amek gambo tu. Tp masa nak simpan balik hp aku tu..tiba2 je aku rasa..gambar tu leh gak dijadikan sebagai bahan n3 aku ari ni, heheh...

Selepas selamat budak tu dh dibawa pergi oleh ambulans..maka aku pun blah ke Kedai Buku Dinamik utk carik novel baru.

Aku citer ni bkn apa..ni kali pertama aku mendail no. 999.
Mgkn ada yg dh berpengalaman tp aku baru sj melalui pengalaman tersebut. Walaupun bukan lah kes2 berat tetapi aku tetap puashati kerana aku rupa2nya adalah insan yg bermasyarakat, bkn insan terpinggir, hehe....

16 comments:

Meh Kongsi said...

uii baru lagi jadi ni..
kakak leh jd reporter sambilan ni hehehe

zura@iwan said...

gementar gk kan....kita bkn penah hadapi ni...ishhh..sian budak tu...

brp minit ambulance mai kak?

Rinna said...

Wahh caiyok2..nasib baik ada heroin penyelamat dtg..memberi bantuan..:)

cikbedahlaser said...

ehh klu dr hp leh direct ke 999 ye kak??
owhhh dr aritu dok berfikir.... boleh ke hp kol direct ke 999...
ok akak dh bg jawapan la ni kot... kan

ikiqzana said...

mintak2 bdk tu x jadi apa2.. kesian negok terbaring je.

mesti sis pon gambra gak kol 999 tu kan..

Gieyana said...

rasa nk gelak pon ader..akak mcm excited jer tp takut call no keramat tue...hehehe

sian kt budak tue kan...

POSH76 said...

tak pernah dail gak...thx for sharing...ni baru betul one malaysia..kene prihatinkan....sian budak india tu...tak kisah ler bangsa apa pun yg penting kena ada sifat kemanusiaan

psst: udah mcm karim sing walia hehe

SyaNa said...

sian nye kak budak tu
kak nk story sket: sye pernah gak jatuh dlm parit besar
depan kedai cina & sebelah masjid..malu nye Allah jek yg tau sbb time tu org br kuar solat jumaat
siap kena samak..hehheee

*mmg akak da berbakti kak..tak kira kecik atau besar yg penting niat kan kak..

wantie said...

Sian budak tu yerk. naper la boleh terjatuh.. tetiba dia fenin kot. bimbang gak. kalau jadi kat anak sendiri cam na ek?

Syabas kak.. sib baik akak tipun ambulance tu, mana tau la kan kot kot seyes budak tu,sempat di selamatkan lagi...

pas ni bagi salinan gambor kak ni kat parent budak tu. mana tau dorang pun nak tengok aksi cemas ni..

Cik Cookie said...

Cc 1st time call 999 sebab org gila hr tuh.
tuh pun terlajak dial 911.
huhuhu

atty's said...

kty pun lom penah kol 999 lagi .
sian budak tu ..tinggi gak jatuhnya tuh ..sedih lak baca..tingat kat anak2 yg pegi sekolah ..

bagus ko alona.masyarakt perihatin

DeLLas said...

ingatkan zakiah anas atau mazidul akmal sidek yg jawab hohoohoho..

[-suziey-] said...

waaaa kak alona membantu mangsa kemalangan basikal..ish siannya bdk tu..seb bek xpengsan dlm air..klux lemas:p

el said...

aku pun kalo suh kol 999 mau ketaq pala lutut...hikss

wirajiwa said...

makaiii, kalau nengokkan dari gambar parit tur... punyalah tinggi. Dan satu lagi, aku rasa perlu sangat kena ada pengadang jalan kat tepi tur. Sebab bukan budak naik basikal jer nih, kalau orag naik motor nak mengelakkan sesuatu tak kena gaya boleh terpelanting kebawah juga tur.

Tapi yerlah, cadangan2 yg macam tur kita nak ajukan kesaluran mana yerk?

lin said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,ut聊天室,情色遊戲,情色a片,情色網