Friday, December 26, 2008

Bestnya di DEERLAND...

Di depan pintu masuk DEERLAND, Lanchang, PAHANG DM


Comel tak saya?

Seronok dikerumuni rusa2 yg rakus nakkan sepotong keledek. Pelbagai lagi aksi dan gaya ketika bagi rusa2 ni makan di gebang.fotopages.com


Akiss bagi anak rusa lak keledek, sian tadi tak dapat!


Akiss ngan ular sawa kecik.


Pandai beruang ni minum air cincau!
Tengok kukunya tu, ngeri ngalahkan pontianak..haha.


Bukan main ayah tu..macam jumpa kawan lama aje, hehe.
Ayah kata beruang tu orang pakai kostum beruang, tu pasal pandai minum air cincau, wakaka.


Abang pun tak lepaskan peluang bergambar ngan beruang. Harap sangat tuan punya taman ni taruk beruang panda ngan beruang koala pulak kat sini, haha.

LEBIH BYK GAMBAR MENARIK DI GEBANG.FOTOPAGES.COM

23.12.2008 SELASA
Pagi tu sarapan pagi kat gerai CH'A kat ngan dewan Kg. Lebu..Misi hari ni nak ke Deerland dan Taman Perlindungan Gajah di Kuala Gandah, Lanchang, PAHANG.

Tips yang Dayah bagi ialah..daftar nama terlebih dahulu kat taman gajah tu untuk amek stiker aktiviti bersama gajah sebab ia adalah terhad, 120 orang sehari. Tiada bayaran dikenakan tetapi boleh buat sumbangan seikhlas hati untuk menambah dana penyelenggaraan taman gajah tersebut.

Lepas dah daftar dan dapat stiker..p ke DEERLAND atau Taman Rusa berdekatan juga dengan Taman Gajah tu (dlm 3km gak la). Sebabnya..aktiviti bersama gajah hanya akan bermula jam 2 petang setiap hari. Tu laa tips bagus yg Dayah kasi sebab dia dah pernah p situ ngan keluarganya.

Jam di tangan menunjukkan pukul 11 pagi. Dengan bayaran RM5 untuk dewasa, RM3 untuk kanak..kitorang masuk ke Taman Rusa milik bangsa Melayu kita ni.

Aktiviti pertama yg dijumpai ialah..taman rusa. Krew taman tu kata rusa tu rusa Indon. Kat situ kitorang diberi beberapa bekas berisi keledek mentah yang telah dipotong kecil untuk diberi kepada rusa2 di situ. Sangat mengujakan apabila pegang aje bekas tu..rusa2 terus datang menghampiri mengerumi kitorang disebabkan keledek tersebut. Terpaksalah bekas tersebut diangkat setinggi yg boleh untuk mengelakkan keledek tu abes sekelip mata! Apabila sekeping keledek berada di tangan..terus saja rusa2 tersebut berebut2 nak mendapatkannya. Rusa2 tu berdiri ngan meninggikan posisi badannya dengan 2 kaki untuk mendapatkan keledek yg dipegang oleh kitorang. Sekali pandang macam ganas aje rusa2 ni tetapi sebenarnya jinak betul! Mana yg tak dapat tu dia gigit punggung laa, gigit perut (haha), tarik baju kita laa..Yang kesiannya, anak2 rusa laa sebab rusa besar ni tak bagi chance langsung dalam perebutan tu. Tetapi dapat gak laa anak rusa tu keledek sebab kena bagi terus kat ngan dia. Kalau tak, yg tu pun rusa dewasa nak rampas dari tangan kita, huh!

Situasi perebutan tu memang menarik hati. Kitorang yg bagi makan kat rusa ni pun rasa seronok, geli bila tangan kita dicuit2 oleh mulut2 sang rusa tu..Sapa yg tengok pulak, akan ketawa dan turut terjerit kecil apabila melihat situasi tu. Huh! memang tak dapat dilupakan. Ayah pun seronok dapat bagi rusa makan (gebang.fotopages.com). Selalunya situasi ayah ngan rusa ni lain, haha.

Dah puas hati, kitorang teruskan perjalanan. Mula2 nampak kandang rusa induk. Yg jantan tu tanduknya dah bercabang dah. Nampak tua laa walaupun punya tanduk yg cantik. Yang ni rusa berbintik2. Tingat masa kecik2 dulu..gambar yg cikgu tunjuk masa nyanyi lagu anak rusa nani tu..mesti rusa yg berbintik-bintik putih tu, hehe.

Lepas tu ada kandang sang kancil, kandang burung merak jantan, ayam belanda, ayam hutan, ayam serama. Pastu dapat tengok satu binatang comel tapi berduri macam landak. Namanya hedgehog. Watak game sonic tu ilham dari binatang ni laa, leh membulatkan badan dan berguling-guling. Comel aje dok dalam tangan krew taman tu. (gebang.fotopages.com)

Lepas tu lalu lak kat area burung puyuh. Burung puyuh putih tu asal dari Scotland. Budak tu bagi laa beras untuk kitorang bagi kat burung2 yg cute tu. Hehe..geli aje tapak tangan ni bila paruh comel si puyuh putih tu mencatuk-catuk beras.

Pastu, lalu lak kat sangkar si sawa. Tengok aje laa..tapi aktif juga si sawa ni. Menegak aje bila nampak orang tengok dia.

Lepas tu kitorang dapat tengok tupai terbang, comel betul tapi rupa dia ngeri gak, hehe (gebang.fotopages.com). Depan sikit kawasan tu ada binatang yang paling kaya iaitu sang berwang (beruang), hehe..sedang mundar mandir mengelilingi dalam kawasan kurungannya. Tak pedulikan orang yg tengok dia pun.

Seterusnya ada ular sawa kecik yg dipegang oleh krew taman. Angah, Akiss ngan Along ngan beraninya sudi bergambar ngan sang ular.

Jalan lagi ada sang burung kasuari..bip-bip! Tapi berdiri diam aje, leher tak bergerak2, muka tak berpaling. Mata aje kekadang berkelip. Tapi kalau dok dalam kandang..dah biasa laa tengok. Mungkin ada sebab naper takde aktiviti ngan burung besar ni.

Jalan depan lagi..ada beruang lagi sekor. Yang ni..jinak. Jinak laa sebab dikawal oleh krew taman tu, hehe. Manataknya..dah kena upah ngan susu pekat, air tin cincau lagi. Agaknya mesti ada kolestrol tinggi, gemuk lak tu..takde diabetis ke? huhu..

Yang bestnya, kat situ pengunjung leh bergambar, pegang beruang tu. Leh gak letak susu kat tapak tangan kita..pastu sang beruang jilat tangan kita sebab nak susu tu. Jangan dingap terus tangan kita tu udah, huhu. Kuku dia..ish! ngeri tul.

Sesi bersama beruang ni memang lama. Sama macam kat tempat rusa tadi. Yelah, kalau kat zoo walaupun ada beruang tapi mana leh dok dekat, apatah lagi nak bergambar, nak mampus?

Aku sempat laa usap belakang badan beruang tu. Kasar macam karpet alas kaki gak laa, hehe. Ada pasir terlekat kat situ. Rasanya macam nak vakuum aje badan beruang tu, wakaka. Ayah aku kata beruang tu bukan beruang betul. Ada orang yg pakai kostum beruang menyamar jadi beruang jinak tu, wakaka..ayah-ayah!

Kat tempat beruk lak..aktivitinya bagi susu juga. Tak kembung ke beruk tu makan susu pekat? Hihi..

Ni aku nak promosi laa ni. Korang pi laa bawak anak2 ke Deerland dan Taman Gajah Kuala Gandah, Lanchang, Pahang DM tu. Tentu anak2 korang seronok tahap maksima. Kedua-dua destinasi tu jalan yg sama. Jangan lepaskan peluang pergi kedua-duanya sekali.

Kul 11.30 mesti sampai kat Taman Gajah dulu (walaupun jumpa simpang ke Deerland terlebih dahulu). Daftar masuk. Buat masa ni takde kadar bayaran, masih free of charge! Kalau ada yang teringin nak naik gajah dan mandi ngan gajah dapat stiker dia kaler kuning. Pergi daftar awal sebab terhad (time cuti sekolah atau cuti umum). Kalau yg sekadar nak masuk dan tengok gajah tu..stiker merah aje (kalau semua ahli keluarga tak nak join aktiviti, sampai situ kul 1.30ptg pun takpe). Orang putih memang ramai kat sini. Semua amek stiker kuning! Diorang nampaknya teruja ngan aktiviti cam ni. Nanti aku citer detail kat bahagian Taman Gajah lak.

Dah daftar, dapat stiker..korang p laa ke Deerland pulak sementara nak tunggu jam 2 petang. Kat Deerland tu ambil masa hampir 1 jam 30minit gak laa kalau korang betul2 ambil peluang mendekati haiwan2 kat situ. Krew Deerland pun baik2 semuanya.

Kalau boleh..pi semula Taman Gajah dalam kul 1.00 petang sebab kekadang aktiviti dijalankan awal sket dalam kul 1.30 ptg kalau hari nak ujan. Ikut nasib laa.

Kat Deerland ni memang tak rugi. Sangat berbaloi ngan bayaran RM5 dewasa RM3 kanak2, korang leh bagi rusa makan, bergambar ngan haiwan2 yg terdapat kat situ, 'bermesra' ngan beruang walaupun kita tau beruang sebenarnya dikategorikan sebagai binatang buas. Kat situlah peluang terbaik untuk anak2 kita dan diri sendiri mendekati binatang2 seperti ini.

Kalau kat tempat lain..nak bergambar ngan ular sawa (Langkawi dll), burung helang (Langkawi), arnab (Bukit Merah), pun kena bayar RM10. Saiz besar/kecil tu bukan menjadi soal. Tetapi dengan bayaran cuma RM5..lebih dari tu kita boleh dapat.

2 comments:

sirNik said...

wow..sungguh menyeronokkan..kena pergi ni..

ryan said...

Unfortunately though many people UGG Sundance are told to avoid the wrong thing - they are told to avoid sugar when the real culprit is fat.Fat, unlike sugar, is very hard for the body to digest. This means it can take substantial amounts of time to digest - up to Sundance ugg Boots 24 hours or more. As a result it stays in the blood and can interfere with other foods you eat especially sugar. When you eat sugar after eating fat, the fat in your blood will prevent the sugar from moving through the blood to starving cells. This makes your blood sugar levels rise and Sundance uggs this is a dangerous. Luckily the body has systems in place to combat situations like this. An organism found in the body called Candida helps out in this situation by eating the sugar which makes it multiply and bringing ugg 5325 down the sugar levels. If you always have a high fat diet then you will always have a problem with Candida in that the organism will be about ugg 5325 in high levels. However high fat on the odd occasion should not be a problem.