Tuesday, December 9, 2008

cerita duniaku..

Tayar depan moto aku pancit lak sampai2 aje kat pasar. Citer ni minggu lepas punya, hehe. Dah beli ala kadar barang2 kat pasar tu..aku terus p kedai moto WARITA. Mula2 tukar tiub tayar..memang bocor lah! Pastu cina tu tunjuk kat aku tayar si ABU tu pun rupa2nya ada macam pecah2 sket kat satu tempat tu. Bunga tayar tu ok lagi..tak botak pun lagi. Kalau tak tukar tayar tu..nanti senang laa tiub tayar baru tu pecah pulak. Akhirnya, aku pun soh cina tu tukar tayar sekali. Aku soh dia tukar tayar saiz besar mcm tayar belakang tu..pasal tak cantik lak tayar depan kecik, tayar belakang besar..hehe. Kalau besar...biarlah dua-dua besar, huhu.

Bila aku nengok cina tu wat keje hampir siap..aku pun soh cina tu tukar sekali cermin meter si ABU tu. Dah kelabu kekuningan..camne tu? Tak nampak meter langsung dah! hehe..Tu mmg tak nah tukar dari tuan lama si mat rempit Ipoh lagi tu..Semua tu dekat RM50 gak laa. Memang duit ni ada semangat laa, tau aje mak baru bagi aku duit ari tu, hehe.

Baru2 ni mak aku bagi tiga keping not RM50 duit rebet kancil. Duit roadtax + insurans kancil memang mak yang bayarkan tiap2 tahun. Jadi baru2 ni kena perbaharui roadtax/insurans untuk tahun ni. Sebelum ni mak ada tanya kat aku pasal duit rebet tu. Aku kata kat mak, bila dah dpt duit rebet RM625 tu..mak tolak siap2 laa duit roadtax/insurans yg mak dah bayar tu. Aku amek belen aje jadi laa sebab aku rasa teringin gak nak rasa duit rebet petrol ni. Tahun depan tak dpt dah duit ni. Harga petrol pun dah turun balik kan..? hehe..Mak pun setuju ngan cadangan aku tu.
Tapi bila dah dapat duit rebat RM625 tu..masing2 serba-salah pulak. Mak kata kalau dah tolak duit roadtax/insurans tu belennya sikit sangat. Mak sian kat aku. Laa..pulak???

Yang aku pulak..duit rebat tu biarlah mak amek semua. Dah laa kancil tu aku yg guna, ansuran bulanan pun mak yg bayarkan tiap2 bulan, insurans roadtax pun mak yg bayarkan. Walaupun rebat petrol tu diberi atas alasan mengurangkan beban pengguna kenderaan atas kenaikan harga petrol (kenderaan persendirian)..tapi bagi aku, mak juga berhak ke atas duit rebat kancil. Alahh, serupa macam perkara ni laa..mak tak guna kancil tapi mak yg membayarkan semuanya..ansuran bulanan, roadtax, insurans. Sepatutnya aku yg menggunakannya lah yg kena bayar semua tu kan?

Last-last, aku ngan mak pun ikut balik cadangan sebelum dapat rebat tu. Aku amek belen RM rebat setelah ditolak RM perbaharui roadtax/insurans kancil. Sekurang2nya, tahun ni mak tak keluarkan rm sendiri untuk roadtax/insurans kancil..kerajaan yg bayarkan, hehe. Lepas jugalah beban mak. Nak harap aku..aku pun tak kerja.
Dulu masa mak bagi aku guna kancil tu sebab mak kata senang aku nak uruskan hal rumahtangga..pergi pasar (kalau barang banyak..kalau sket, lebih best p ngan moto aje), p hantar anak2 aktiviti sekolah dan sebagainya lah! Lagipun mak kata, kat sana..ayah pun tak terlarat nak jaga. Ngan saga lagi, ngan myvi lagi...Mak pulak ada lesen B2 aje. Lesen D tak amek lagi.

Skang ni, bukan aku aje rasa senang ada si kancil ni..malah abang pun, hehe. Bagi aku, ia dah jadi keperluan dah.
Apa2 pun..tima kasih laa banyak2 kat mak dan ayah. Segala pengorbanan dan jasa kalian tak terbalas. Dari dalam kandungan, aku dilahirkan, dibesarkan, disekolahkan..sampailah aku dah kawen, anak aku pun dah besar2 cam ni..diorang sentiasa menghulurkan bantuan, sentiasa di sisi tatkala aku walau aku susah walau aku senang. Doa aku untuk mereka mmg aku tak pernah lupa. Semoga aku, suami dan anak2 (cucu2nya) adalah sebahagian dari kebahagiaan mereka. Amin.

04/12/2008
Hmm..akhirnya abang dengan nekad telah membeli sesuatu yg telah lama dicari-carinya untuk dimiliki, jeng..jeng..jeng..apakadia?

Fadhil telah bercuti ke Fraser's Hill selama 2 malam bersama isterinya, mak mentua, adik ipar dan abang iparnya sekeluarga. Diorang menginap kat Silverpark. Gambar percutian diorang leh tengok kat adikpekan.fotopages.com. Kalau p gebang fotopages tu..klik aje kat link adikpekan yg terdapat di sebelah kiri korang.

2 comments:

ryan said...

Unfortunately though many people UGG Sundance are told to avoid the wrong thing - they are told to avoid sugar when the real culprit is fat.Fat, unlike sugar, is very hard for the body to digest. This means it can take substantial amounts of time to digest - up to Sundance ugg Boots 24 hours or more. As a result it stays in the blood and can interfere with other foods you eat especially sugar. When you eat sugar after eating fat, the fat in your blood will prevent the sugar from moving through the blood to starving cells. This makes your blood sugar levels rise and Sundance uggs this is a dangerous. Luckily the body has systems in place to combat situations like this. An organism found in the body called Candida helps out in this situation by eating the sugar which makes it multiply and bringing ugg 5325 down the sugar levels. If you always have a high fat diet then you will always have a problem with Candida in that the organism will be about ugg 5325 in high levels. However high fat on the odd occasion should not be a problem.

sky3433 said...

Holen Sie thomas sabo was Sie brauchen, wenn Sie thomas sabo schmuck sie benötigen und wo immer thomas sabo Kette Sie brauchen it.Once das Budget für diese thomas sabo 2010 Ornamente ist dann der nächste Aspekt, der berücksichtigt thomas sabo Halsschmuck wird der Schnitt des Diamanten Bedürfnisse fixiert. Wenn man thomassabo online shop die Planung ist der Vorschlag zu einer thomas sabo onlineshop das Leben lieben, dann die am meisten bevorzugte sabo schmuck Diamanten sind die Prinzessin Diamanten. Die folgenden thomas sabo shop Zeilen in diesem Artikel frönen ein bisschen tiefer in das Konzept thomas sabo shop online in Bezug auf die verschiedenen Teilstücke von Diamanten. Der Schnitt thomas sabo preisvergleich ist hauptsächlich in vier Typen, die guten Schnitt thomas sabo preise , sehr guter Schnitt, gut geschnitten und ziemlich gut thomas sabo Armband abgeschnitten sind geteilt. Je besser der Schnitt dieser Edelsteine desto Brillanz sie emittieren. Die verschiedenen Arten von Schnitten auf thomas sabo Anhänger dem Markt verfügbar sind Princess Cut, Marquise geschnitten, Oval schneiden, Birne geschnitten, thomas sabo charms , Brilliant-Runde, Radiant schneiden, Smaragd geschnitten und Kissen geschnitten. Je niedriger die Klarheit desto niedriger wird der Preis sein. Es gibt verschiedene Grade der Klarheit, die im Netz zu finden sind.