Wednesday, September 24, 2008

Aku dan pasar Ramadhan

Pasar Ramadhan setiap hari penuh dikunjungi dek orang. Bukaklah kat mana pun..mesti orang ramai dok kerumun cari juadah yg diorang teringin nak makan time bukak pose nanti. Tambah pulak ada yg dah dapat gaji awal.


Aku masa mula2 Ramadhan ari tu pun menjadi antara pengunjung juga. Tapi aku p awal sket coz masih tak sesak. Bukan time orang balik keje lagi. Pernah laa aku beli balitong masak lemak kat gerai cwgn Restoran Masa Catering tu. Pernah gak beli pecal. Yg selalu aku beli dah tentulah kuih-muih. Beli ikut citarasa masing2. Buah melaka, agar2, lopes de squera..semua suka. Abok2..along aje tak berapa suka. Dia lebih kepada kuih karipap kentang. Popia sambal..aku ngan abang aje yg makan. Kuih keria..ketiga-tiga anak2 aku suka. Tu laa kuih yang selalu kitorang beli.


Tapi sejak nak pertengahan pose..dah tak berapa nak makan kuih2 tu dah. Macam jemu pun ada. Kuih2 lain tak berapa la pulak. Jadi skang ni kalau p pasar Ramadhan pun..beli buah tembikai aje laa. Tak yang merah, yang kuning..tak pun beli dua2. Suku merah suku kuning.

Air pulak..baru2 ni aje try beli air kathira. Nak rasa gak camne rasanya. Rupa2nya rasanya macam air batu campur ABC dah cair tapi kaler ijau laa, huhu.

Ayam percik, ayam golek, ikan bakar tu..taknah laa kitorang beli lagi. Ikan bakar pun pernah dok bakar sendiri aje kat umah. Abang ngan anak2 laa yg ngadap ikan keli kat luar dapur tu. Beli kat psr Ramadhan mahal padahal semua dalam umah ni suka ikan keli bakar. Baik bakar sdn.bhd aje. Puas makan.

Aku lak pernah laa beberapa kali sahur makan nasi kompek..hehe. Mandai2 aku tukar nama dia. Makan ngan kuah kacang. Beli RM1 kat gerai satay pak brahim dapat laa dua bungkus nasik kompek saiz kecik berserta kuah kacang. Sekali sahur makan satu bungkus. Sahur esok makan lagi satu.
Anak2 memang makan nasik waktu sahur.
Abang biasalah..sahur2 makan oats plus flexseed. Kalau hari tu nak p gym..ada 3 bj telur separuh masak lak. Biasalah, orang nak tambah protein. Tapi yang kuning tu dibuang. Kalau terlepas masuk mangkuk pun..dalam jumlah yg sikit aje laa. Ada yg kata..orang makan telur putih tapi tak makan telur kuning ni ibarat makan bulu ayam aje. Hai..diorang ni tak tau ke, telur putih tu protein, kuning tu kolestrol. Telur putih tu turut membantu pembentukan seekor anak ayam dalam sebiji telur tu. Ntah laa. Ada sesape yang terer sains baca citer ni nak perbetulkan anggapan tu? Mungkin team mythbuster..hehe.

No comments: