Tuesday, September 8, 2009

Buat-buat tak tau..

Huhu..aku online lagi hari ni? Padahal byk keje tak siap lagi tu ALONA ooiiiii!!

Sebenarnya aku online ni nak check emel jap. Tapi disebabkan nak masukkan gambar NYU iaitu sekor lagi kuceng peliharaan kitorang ni..maka aku curik masa jap utk wat entry baru, hehe..

Petang semalam iaitu lepas memasak utk berbuka..aku ternampak ler pulak aksi NYU sedang bermain2 kat luar ngan bapak sedara dia (si TOMEI tu)..
Aku pun amek hp yg kebetulan ada kat dapur utk snap gambar aksi2nya..heheh!!!

Nama penuh; PENYU
Jantina; Jantan

-Abg yg bagi nama dia PENYU. Sebabnya, masa kecik2 dia jalan seolah2 kaki nye lembekkk sgt..mcm anak penyu lepas ke pantai..Kebetulan ler pulak suara dia bila mengiauuuu..bunyinya..nyu-nyu-nyu..
-Dilahirkan ujung Mac 2009.
-Dia ada 5 beradik. Sekor mati sakit parkinson (hehe..), sekor bagi kat Nurul Hidayah iaitu kawan akiss dan 2 ekor lagi ada kat umah mak mentua aku.
-Dari 5 beradik tu..Nyu ni bongsu. Saiz paling kecik dari adik-beradiknya yg lain. Dia gak sering sakit. Tetapi disebabkan kasih-syg yg selalu Akiss curahkan kat Nyu ni..Alhamdulillah, sihat dah dia, makin comel ler pulak aku tengok..(hihi..sori puji kuceng sendiri..)

-Mak si Nyu (bernama NOBI) adalah seekor kuceng kelabu. Kiranya Nyu adik-beradik tu adalah pengalaman pertama dia beranak ler. Bapak si Nyu pulak adalah kuceng kaler OREN..iaitu kuceng jantan jiran kitorang..kehkehkeh..
-Jadinya, adik-beradik Nyu ni terdiri drp 2 ekor berbulu kelabu dan 3 ekor berbulu oren..
-Nyu ni kitorang bela sebab nak bagi TOMEI tu rasa tak kese'ekor'an (hehe). Tomei ni adalah bapak sedara si NYU tu ler. Tomei ngan Nobi (mak si NYU) adalah adik-beradik, hehe.

Info tambahan;
-Kalo nak tau nama penoh si Tomei
(gambarnya ada kat entry sebelum ni) tu pulak; BARTOMEI...ala2 ITALIAN gitu, kehkehkeh..Tu pun, abg ler punya keje bagi nama cenggitu, hmm...
-Jantina
si Tomei tu..jantan gak.
-Lahir 18 Mac 2009..

Hmmm..pakaian2 yg berlonggok tak berlipat tu Alhamdulillah ler dah selesai sebelum aku wat entry yg semalam punya. Jenoh gak ler nak perabis. Tu pun Akiss ngan angah dah tolong lipat pakaian masing2. Hmmm..naper org tak cipta mesin lipat pakaian????

Tapi kalo citer bab pakaian ni..mmg tak penah abes ler. Pasal kita mmg ler kena pakai pakaian hari-hari. Dah pakai mesti nak kena basuh, bilas (mesin manual), sidai, angkat, lipat, susun..hullamakk!!! tak penah abess.
Jap lagi tengahari kang..ada ler balik tu..cuma kalo tiap2 hari berlipat..takde ler berlonggok, kan?? hehe..
Aku gak dah seterika seluar/baju keje abang utk seminggu. Seterika uniform sekolah anak...

Adooiii..cuma langsir aje tak siap lagi ni. Tang pintu sliding door tu ler teruk sket pasal besar ler. Aku bajet masa..kalo leh hari Khamis dah boleh simpan mesin.

Malam tadi gak..aku sempat ler print beberapa kad raya. Esok kot pos pasal pagi esok mmg aku nak ke pejabat pos...ada isu setem keluaran khas lagi ler. Haii..jenoh ler akak ni Suziey..bulan ni banyak betul keluar isu setem baru. Pokaiiii!!!


Opps..hari ni??? Semoga semuanya berjalan ngan lancar ye, Angah...

14 comments:

HaSue said...

amboi comelnya kucen akak nehh..seko je ke kak?kalo ade lagik seko nak gi mintak nih...hihi...

aRe_uDear said...

aloh3x.. tomeynyer Nyu die.. ayu pun suke kucing2 tomey nih.. ayu pun ade sekor kucing parsi name die Ratu ekekee.. si demokk itam ayu tuh.. hehee

suhaila-ab said...

wah comey tuh...aku dah ada 2 tu dah cukup kak...tunggang langgang umh dia kecah...
Lama tak datang umh ko kak...aku ni kan sibuk siang malam skang..lepas raya nanti aku balas dendam jalan2 umh kengkawan...

cookie devine said...

Nyu yg comel..teringat kucing Cik Cookie.

oMMy fiRuz said...

tomey2 belaka..kitorang pun ade ahli baru gak kak..namenye DON..nnti next N3 sy citer..

Wak Kumis Singapura said...

Kucing wak bukan takut tapi segan jer

kakyong said...

rajinnya bela kucing..
rumah kami ni tak leh nak bela kucing.. sbb ibunya yg tak tahan dgn bulu kucing..
lagipun kucing yg kat rumah opahnyer pun anak2 buat kuda...
la ni opahnya pun tak bela kucing..

lipat kain baju.. kakyong ni leh kata lipat hari2.. tp ade masa tu terbabas juga 2 hari sekali lipat.. tu baru anak kecik2, kalo dah sekolah nanti.. tak tahu lah camner..

Fara_Adura said...

Hahaha..fara setuju akak..fara paling malash sekalik dalam banyak2 keje umah adelah lipat baju..kakaka..

Kalo sehari tak berlipat..makanye berlonggok ler baju2 itu d bilik belakang.. kakaka

Comeinye kucen itu akak..hehe..rajen akak membela yer..fara tak cukup penyayang lagik ar akak nak bela kucen neh.. ekeke..:)

zura@iwan said...

wah.....cute ye kucin belaan akak..

badungcamp said...

kain baju kalau X nak lipat senang je, pergi pasar malam beli 5 bakul plastik, berlanan kala atau tulis nama alona , abang ,akis, along & agah , tarok je depa tau le cari. he he..

POSH76 said...

cutenyer tuceng tu...kitten lagikan..leh kawan dgn poposh..hehe

[-suziey-] said...

erkk..xke konpius identiti tu..kucing diberi namapenyu..nnti penyu marah br tau..ekekek:p

ibu_umairah said...

kak..temban nyaa kucing akak itu!!!!geram tengok tauuuu

shi3la said...

chanteknyer bulu diyerrrr.......tomeiii..