Monday, September 28, 2009

RENTETAN PENGHUJUNG RAMADHAN

Tu dia..blog aku pun cuti raya no?? Lama tul..mana tak nya..aku sebok betul. Mmg takde masa langsung nak ngadap tenet. Abg tu aje tiap2 ari dok bukak check binabadan forumer dia, facebook dia...huhu..
Seronok ke sambut Syawal kali ni??
Aku?? Ahaaa..mmg seronok sakan, sebok sakan...hihi.

Hari ni aku masukkan gambar raya satu aje dulu. Mmg nampak kabur sket gambar ni pasal aku besarkan saiz dia kat blog ni menggunakan firefox ye. Kalo aku ikut saiz yg disediakan tu..ok aje sebenarnya, hehe..
Gambar2 happening yg lain aku masukkan lain kali ler pulak. Tak sempat nak edit mengedit ler. Terlalu banyak. Nak pilih pun jenoh, ngalahkan gambar org kawen tau!! huhu..

Gambar di atas adalah gambar famili ku di Bentong. Mmg tak ramai pun..aku ni ada dua beradik aje. Aku anak sulong dan Fadel anak ke dua. Campur 2 orang menantu dan 3 orang cucu....kitorang bertujuh ni ler intan payung mak ngan ayah, ngeh2..

RENTETAN PENGHUJUNG RAMADHAN

JUMAAT 28 Ramadhan 1430H;
- Along sampai dari PH ngan bas 2.40 kat Hentian Raya Kamunting.
- Hantar Tomei ngan Nyu kat umah mak.
- Aku masak nasik ngan lauk utk bekal berbuka pose kat R&R PLUS. Taruk nasik dlm bekas polisterin, ayam cabai dlm plastik..senang..buang aje bekas tu dlm tong sampah lepas dah abes, kan??
- Aku sempat lagi keluar jap gi pasar Ramadhan beli kuih-muih utk makanan sampingan berbuka pose nanti.

- Keluar dari rumah, kunci pintu umah jam 5.30 petang. Salam2 ngan mak dan abah sebelum bertolak balik ke Bentong.
- Dari Kamunting..masuk ke PLUS ikut Changkat Jering.
- Berhenti di R&R Dataran Sg. Perak. Pilih pondok, bukak bekal utk berbuka pose. Kitorang org yg paling awal sampai. Sempat gi beli air panas kat gerai utk berbuka pose. Kat situ..ramai yg dah stand-by ngan makanan yg dibeli utk berbuka pose.
- Masa aku sampai semula kat pondok rehat tu..wuiii!!! penoh sudah pondok2 tu ngan org lain. Semua ngan bekalan yg dibawa dari rumah masing2.
- Ada satu famili dari Perlis berkongsi pondok ngan kitorang utk berbuka pose.
- Ada satu van tu..disebabkan pondok semua dah penoh..diorang bukak bekal kat dlm van aje..huhu. Tapi..tima kasih kat diorang coz bg tau..dah sampai waktu berbuka pose utk daerah Kuale.
- Masing2 makan bekalan di kala ujan. Tempias ujan tu kena laa jugak.. Dok pun kena alas ngan ketas sokabar pasal lantai pondok tu mmg basah abes.
- Tapi memang seronok ada pengalaman berbuka pose cam gitu. Sgt berharga. Semoga anak2 aku menjadikannya satu kenangan manis diorang, hehe.
- Hiway PLUS menuju ke utara mmg penoh ngan kenderaan. Ada juga kesesakan tetapi bukan disebabkan tol tapi cuma disebabkan kemalangan kecil aje. Jadi sesak cam gitu sebab pengguna jalanraya ni nak tompang sebok apa langgar apa..mati ke cedera ke...cenggitu ler kebiasaan. Kesian kat pengguna jalanraya yg lain, kan??
- Laluan kitorang..seperti yg dijangka..mmg ok aje. Berjalan sgttttt lancar, hehe.

- Berhenti kat Tapah utk melakukan apa yg patut. Beli buah jambu potong..makan anak beranak. Dah abes..kitorang teruskan perjalanan.
- Mak sms bagitau ayah letih cari buluh lemang pg tu. Kalo boleh mintak tolong kitorang gi amek Fadel ngan Dayah kat KLIA. Kitorang ok aje. Cuma tgk keadaan jalanraya kat Hiway Karak tu camne dulu..Takut jem teruk, susah gak nak bajet masa, huhu..

(Gambar apa ni?? Hmm..ni ler gambar deretan lampu sepanjang jalan nak naik ke puncak Genting tu. Ada macam naga tak??)

- Sememangnya seperti yg dijangka..seelok aje kitorang turun dari jalan Genting masuk hiway Karak...jalan sgt sesak bermula dari Genting Sempah menuju ke Bentong. Mmg perkara yg dijangka..

(Teruk jem kat hiway KL-KARAK ni...)

- Aku tipon mak..soh ayah gi Bukit Tinggi (BENTONG). Utk kitorang tukar keta. Ayah amik kancil dan anak2 kitorang ni bawak balik Bentong. Yg kitorang amek myvi utk gi KLIA.
- Perjalanan ayah ngan mak dari Bentong ke Bukit Tinggi takde masalah pasal keta nak ke KL boleh dikatakan 10 minit satu, huhu..(ye ke? mcm tipu aje, ngeh2)
- Disebabkan flight MAS si Fadel dari KK delay 30 minit ler pulak....kitorang minum dulu kat satu warung kat Bukit Tinggi tu.

Opps..bukan makan kat sini ye, hehe. Ni namanya restoran buruk lantak, sampai katak pun diorang nak makan, wargh..kah..kah...
Nak citer sket..masa kitorang parking tunggu mak ngan ayah kat sini..ada ler mamat Cina ni nak main meriam buluh..apa??? meriam buluh??? takut dah kitorang..kehkehkeh..pasal dekat sgt. Tapi kitorang kool ler dulu..tgk dulu..
Rupa2nya..mamat cina ni main meriam buluh taruk arak ler. Bukan taruk karbait, hehe..suspens aje. Bukan apa..buluh taruk arak ni bunyi dia meletop macam..macam..macam kentut korang aje, kehkehkeh..Jgn marah ye!! hihi..


Kitorang makan cuma kat warung org Melayu ni aje, huhu...
(Tu tgh ralit dgr citer ayah pasal myvi RM1750..huhu...)


- Masa tengah minum kat situ..byk kenderaan masuk jalan situ utk ikut jalan KL-Bentong lama. Jalan tu...sapa yg tau aje. Yg tak tau..bersesak2 ler korang, hehe..
- Ayah bawak kancil dulu balik ke Bentong. Ayah ikut jalan lama tu ler. Saper ler yg sanggup nak meredah kesesakan tu kan?? huhu..
-Kitorang bwk myvi gi KLIA. Perjalanan sgt lancar. Tapi sian ler kat pengguna hiway KL-KARAK nak ke pantai Timur tu. Jem sampai ke area Batu 12 Gombak tu dah..mak aiii!! Siap ler kitorang balik nanti pulak, huhu..

SABTU 29 RAMADHAN 1430H;
- Kitorang sampai KLIA awal jam 2 pagi. Byk jugak keta yg menunggu.

- Abang sempat tido dlm keta. Aku tak leh ler. Lepas aku dah ke tandas..aku merayau2 kat dlm tu walaupun takde ler apa sgt time2 cenggitu kan, hehe..

(Kiosk jual mende ni aje yg bukak kat balai menunggu masa tu..)

- Dlm 2.40 pagi cenggitu..Fadel dah mesej. Maknanya..dah selamat mendarat ler tu, huhu. Mcm pilot pulak adik aku tu, kehkehkeh..

(Aku tgh sebok nak beli nasik lemak panas!!! Budak kecik tu anak sape ntah?? huhu..)

- Dari KLIA..adik aku drive pulak. Singgah kat R&R Dengkil..makan utk sahur pasal dah tau hiway KL-KARAK tu jem menggila!!

- Seperti yg dijangka...kitorang jugak adalah mangsa kesesakan di hiway KL-KARAK tu..
- Byk keta yg berenti di tepi2 hiway utk berehat, tido..bersahur..
- Ada gak keta yg ternganga depan, hehe.
- Jam 5.30 pagi..kitorang masih berada di dalam keta. Jadi..kitorang minum air mineral sebelum abes waktu imsak.
- Sampai kat Bukit Tinggi..Fadel masuk jalan lama utk cepat sampai ke Bentong.
- Hampir kul 7 pagi baru sampai Bentong, huhu..masing2 mata dah berpasir. Ngantuk ler maknanya tuh!!!
- Aku ingat nak tido..tapi tak leh lelap ler pulak mata ni. Bukan tak ngantuk..tapi takleh nak lelap..camno??
- Pecah rekod ler aku ngan abang ni. Dari Taiping nak ke Bentong..makan masa 13 jam, huhu. Mana kan tidak ye...dari Taiping sebelum kul 6 petang..tapi kul 7 pagi esoknya baru sampai umah mak kat Bentong, huhu...Pasal, baru sampai Bukit Tinggi dan tak sampai umah mak lagi..dah gi KLIA pulak, dahsyat tak dahsyat..ye??
- Hmm..seronok gak ada pengalaman cenggini.


HAL LAIN-LAIN;
- Semalam hantar along balik hostel..hmm..
- Balik tu singgah beraya ke umah kawan se-opis abang kat Semanggol.
- Fadhil ngan Dayah pun semalam dah selamat terbang ke KK dan pulang ke tempat diorang mencari rezeki di Lawas, Sarawak.
- Pagi tadi gi beli minyak enjin dan filter kancil. Pasal dlm tempoh 3 bulan sebelum ni kerap out-station. Gi Alor Star, gi PH, balik beraya..sampai ke Kuantan, Kolumpo, Klang..hehe..
- Pagi tadi gi Tesco sengsorang pasal nak beli beberapa barang yg tak terperasan pun dah abes, huhu...
- Aku skang suka tgk tv..ada rancangan raya yg diulang-siar pasal aku tak sempat nak tengok masa diorang tayang awal Syawal hari tu, huhu..
- Tgh sebok nak edit gambar2 raya. Gambar2 sebelum raya di atas cuma di edit ala kadar aje. Tu pun sampai juling2 arnab gak mata aku ni..ngeh2..

11 comments:

POSH76 said...

santeknyer baju sedondon kaler ijo...kelas...hehe

Rinna said...

Wow..santeknya kaler ijo epal lagik..sedondon gituh..

~Firsya~ said...

phewitttttttttttttt,vouge gitu,sumenye kaler ijo...lawa2x...kg akk kat bentong rupenye...hehe...laaaa,awat la dtg klia xbgtaw...nie yg nak majok nie,huh...umah mak kila dkat jek nga KLIA

ibuayu said...

samalah warna baju ayu..Terima kasih banyak ye kak ..benda tu dah sampai.terharu rasanya.

zura@iwan said...

wah...semua sedondon gitu ye...

cookie devine said...

perghhh....sayangi bumu kita sis.hijau keamanan.blh bg hadiah Nobel nih.

TokNabe said...

Panjang juga laporan kali ini.. :D.

Lawa baju raya..ijo

[-suziey-] said...

umangaih ijo btol kak..hehehe..tantek la..menyerlah gitu...
meriahnya bka posa kt pondok tepi hiway ngn sedara baru gitu,...hehe..perlis dialek sama je ngn tepeng.so rs xam sekampung la kan..ekek:P ape sy merepek ni:p

DeLLas said...

kapetebang delay 30jam ke 30minit? huhuhu.. melampau btul..

Anonymous said...

Seronok tengok semua adik beradik boleh berpakat pakai hijau
Hijau tu warna pakaian syurga
InsyaAllah semuga Allah SWT memberi keredaan kepada kita semua untuk menjadi ahlinya
Pemancing Ikan

Meorjay said...

Wah! Sedondon ijo .. ijo pucuk pisang kan? :D
Jeles tengok gambo raya .. abg meor tak sempat langsung nak merakamkan suasana berhari raya, mahupun gambar famili :(