Tuesday, September 29, 2009

Diumumkan raya..takbir berkumandang...

Bunga api adalah props yg memeriahkan suasana Aidilfitri. Ye laa..org tak main bunga api time2 nak raya Haji kan, hehe.
Kalo tgk klip lagu raya kat TV ke..kat cd karaoke lagu raya ke..mesti nak ada suasana kanak2 main bunga api, kan??
Bunga api ni walaupun dah diharamkan tapi ok ler..produser2 tv pun tak takut nak masukkan adegan kanak2 riang bermain bunga api kat produk diorang. Tapi kalo mercun tu..diorang tak berani ler.

Aku ni pun..beli mende ni lagi beberapa hari nak abes puasa. Tu pun naseb bek terjual lagi kat pasar Ramadhan tu..hehe. Walaupun org kata membakar duit tapi bagi aku yg suka..tak kesah ler. Bukan byk pun..RM10 termasuk 3 bungkus mercun gasing nak bagi anak2 seronok. Bunga api cap kucing tu sepeket ada lapan batang. 3 peket RM2..ok ler tu kan. Beli ni pun utk stok sekali main aje. Jenoh gak ler diorang bersabar utk main kat umah wan ngan atuk diorang malam raya ni..hehe.

Kalo nak kira membakar duit..orang yg merokok tu lagi ler membakar duit tau! Bukan setahun sekali...seumur hidup membakar duit. Yg itu diorang tak ingat. Merokok tu lagi bahaya tau!! Kalo main mercun org kata leh putus jari. Tapi kalo merokok seumur hidup..leh putus nyawa tau. Abes putus segala urat. Sepatutnya..merokok tu pun kena haramkan jugak. Tak leh dijual di kedai2..sape2 nak merokok..kena beli seludup punya jugak. Baru padan muka diorang.

Oleh itu..sape2 yg merokok tu kan..tak yah ler nak kata beli bunga api dan mercun ni membazir. Diorang merokok tu lagi la seumur hidupnya membazir.
Tak yah ler jugak kata main bunga api ngan mercun ni bahaya..pasal diorang yg merokok tu lagi membahayakan kesihatan. Bukan kesihatan diorang aje..kesihatan org yg ada kat sekeliling dia pasal terhidu asap rokok dia tu pun terkena padahnya. Dah tgk iklan bahaya rokok kat tv pun tak insaf2 lagi. Gambar2 bahana merokok kat kotak rokok tu pun..diorang wat dono aje..

Masa kat tv dok tayang ucapan khas PM..budak2 ni main bunga api kat luar umah. Aku ler dok luar mengawasi diorang. Walopun dah besar2 tapi bukan boleh percaya gak. Kalo apa2 jadi..aku gak dipersalahkan balik. Jadi..bila aku dah beli mende2 tu..dah jadi tanggungjawab aku ler perhatikan diorang.


Angah ni nama aje dah darjah nam tapi masih suka main bunga api..haha. Aku tak kesah. Apa ler nak kira sgt umur ngan permainan bunga api ni. Aku dah tua2 ni pun seronok tgk kecantikan percikan bunga api tu, hehe..


Tgk percikan bunga api cap kuceng ni..tingat pulak citer Laksamana Do Re Mi masa adegan dorang jumpa Puteri Buloh Betong tu, hehe. Masa Puteri nak bagi hadiah kat Do Re Mi sebab dah menyelamatkan dia...

Disebabkan malam tu mcm berangin sket..maka api lilin pun asek terpadam aje.

Abang pulak..dah terlentang dok layan tv lepas snap gambar anak2 dia main bunga api, hehe.

Hmm..waktu ni takbir dah mula berkumandang memuji kebesaran Ilahi. Alhamdulillah..dpt kita semua mengakhirkan Ramadhan dan bertemu ngan keberkatan Syawal.

9 comments:

~Firsya~ said...

bunga api nielah yg memeriahkan lg suasana hari raya...cantekk tol pitcha bdk2x ngan main bunga api

Gieyana said...

mmg cantik kan cahaya dr bunga api tue..cun gilosss...:)

POSH76 said...

santeknyer munger api tu....hehe

atty's said...

meriah bunga api..tinga zaman kocik2 dulu ..

@rE-LonG said...

wah..wahh..wah..sibuk edit2 gmbr raye ye..raye skan tol tu..hihi

ibu_umairah said...

salam kak........akak org bentong ye!!!!!!!as selalu beli ikan kat bentong..ikan untuk letak dalam kolam!!!!!!tak buat open house ke kak

░♥si lampu neon♥░ said...

tak best kan kalau takde mercon? huhuhu

cookie devine said...

mercun and raya ibarat irama dan lagu.xda bunyi mercun ibarat xraya.

[-suziey-] said...

waa kak alona...ni tangkap pakai en nikon tu ke..baru beli ek? syiok la snap2 pasni yek..hehehe..nnti kita buat outdoor shooting ok..hehe..kita posing sakan smpai pengsan..yehaaa:p