Wednesday, April 7, 2010

Cucu angkat mak & ayah..

Sebelum aku citer berkenaan ngan tajuk di atas..mula2 aku nak catitkan kat sini pasal kejadian hari Isnin 05hb April ari tu.
Mak aku kemalangan masa membonceng motor nak ke tempat keje. Moto yg mak naik tu dirempuh oleh sebuah kereta yg ingin masuk ke simpang Bentong Height berhadapan ngan stesen bas Bentong.
Mak telah dihantar oleh pemandu yg melanggar mak tu ke hospital. Mujur laa dia bertanggungjawab.
Mak citer..walaupun jarak hospital tu dkt aje ngan tempat kejadian..tp disebabkan jalan jam....lambat rasa nak sampai. Dengan keadaan mak menahan sakit...

Aku mmg terkejut bila menerima panggilan dari sorang kawan ayah yg bekerja di hospital tu yg mengatakan mak aku eksiden moto. Tp mujur ler dia kata mak tak teruk..(tak mcm kemalangan sebelum ni yg mak langgar belakang treler tu).
Dia soh aku kol ayah sebab dia dh cuba kol berkali2 tp...tak berjawab.
Aku pun cuba dan terus mencuba hubungi ayah..tetap tak berjawab. Adeii..mmg susah hati rasanya aku kat sini.
Akhirnya...bila aku berjaya menghubungi ayah..rupa2nya ayah pun baru je dpt berita tersebut. Ayah kata..masa kol bertalu2 tu..ayah tgh mandi. Tak dgr..

Aku sms fadel.
Tp tu ler, kan....cuma leh sampaikan berita aje ler. Dia lagi ler dok jaoh...menyeberangi lautan. Kalo nak naik kapal terbang pun paling dekat di KK (Kota Kinabalu). Dari Lawas ikut jalan darat nak ke Kota Kinabalu makan masa 4-5 jam gak perjalanannya. Tu belum lg acara menunggu masa penerbangan, jangkamasa penerbangan KK-KLIA, jalan darat dari KLIA ke Bentong...huh!!

Susah kan bila dok jaoh dari ibubapa ni. Aku selalu berdoa agar mak ngan ayah diberi kesihatan yg baik. Tak lupa semoga Fadel dan isterinya tu dpt ditukarkan ke Semenanjung.

Bila dh reda...aku kol ayah balik utk citer lanjut. Kebetulan ayah baru lepas buat laporan polis. Ayah kata..pemandu Cina tu pun dh buat laporan polis. Dia ngaku dia salah.

Tp...kitorang bersyukur ler ke hadrat Ilahi sebab kecederaan mak tu sikit aje. Cuma patah di pergelangan tangan kanan. Tangannya bersimen laa gak. Dpt ler MC...
Tp walaupun sikit..tetap ler menanggung sakitnya, kan. Naseb baik jugak laa mak aku ni kidal....lebih byk menggunakan tangan kiri ketika melakukan tugasan harian. Semoga mak cepat semboh. Amin.

Katanya, Paklong ngan Busu nak dtg melawat mak petang Jumaat ni. Pak Ngah pulak...mgkn ari Ahad. Tak tau ler tu.
Tp aku tak dpt ler nak balik..hmmmmm...

Berbalik pada tajuk citer...mak ngan ayah aku ada cucu angkat.

Ni ler budaknya....Daniel dan Nana (Dayana).
Dorang adik-beradik. Mak pak dorang dok menyewa kat sebelah umah mak/ayah aku. Mula2 dulu..Daniel sorang aje. Tp bila dh ada adik ni..dh 2 orang ler cucu angkat mak.
Baik dorang ni.

Citer mulanya camne mak aku ni leh rajin melayan Daniel ketika budak ni umur setahun, ketika dia baru pandai berdiri. Mak tgk dia berdiri kat pintu grill masa mak buang sampah kat depan umah. Dia pandangggg je mak aku tu.

Mak aku ni mmg sukakan kanak2 tp susah ler nak tertarik sampai nak jadikan cucu angkat pulak. Agaknya sebab mak tgk si Daniel ni masa tu ada rupa Along (anak aku yg sulung) masa kecik2 dulu. Tu yg mak leh rasa satu perasaan yg Daniel ni mcm cucu mak gak, hehe.
Daniel ni pun baik..tu yg mak ngan ayah sayang kat dia.

Aku mula2 dulu..kurang senang gak ngan tindakan mak ni. Bkn sebab aku cemburu tp aku risau mak ngan ayah budak ni amek kesempatan di atas kebaikan mak/ayah bila sygkan anak diorang. Maklum ler...skang ni kehidupan mcm2 ragam.

Tp...aku ni kalo pikir negatif, aku mesti pikir positifnya pulak.
Ye laa..aku ni dok jaoh. Bkn tiap2 bulan leh balik Bentong jengok mereka, pelok mereka, bergurau senda, berbual bersama.
Apatah lagi bila Fadel ngan Dayah pulak dh dok lagiiiii jaoh demi tugas. Dah laa dihantar kat Sarawak...sempadan ngan Sabah lak tu. Jadi, komunikasi kitorang ni setakat di talian telefon aje ler.

Jd, bagi aku..kalo ada 'sesuatu' yg boleh membuatkan mak ngan ayah rasa terhibur dan rasa bahagia bila berjauhan ngan anak2 menantu dan cucu...apalah salahnya aku menerima kewujudan perhubungan mak/ayah dgn Daniel dan Nana.
Aku pun tgk..mama ngan papa budak2 ni jenis anak muda yg baik. Dulu masa mak eksiden moto ngan treler tu..papa budak2 ni ler yg tolong ayah gi urus moto mak kat tempat kejadian. Tok nenek Daniel yg penah beberapa kali dtg umah dorang pun baik ngan mak/ayah. Jadi, aku dh tak kisah. Biarlah..asal mak/ayah bahagia. Aku pun tompang bahagia.

Selalunya...bila aku balik Bentong..jarang sunggoh aku berkesempatan bertemu ngan Daniel terutamanya. Bila aku balik Bentong...dia pulak takde kat umah sebab dibawak balik oleh tok dia ke Kelantan laa. Tak pun mama papa dia sekali balik Kelantan laa..

Cuma balik Bentong baru2 ni ler aku berkesempatan lama2 ngan Daniel ni. Bawak dia ke HKL, masa mak ngan ayah gi melawat pakcik Mus (arwah) tenat di ICU...kitorang ler yg jaga dan layan Daniel. Masa gi umah Busu pun...bawak dia gak.
Daniel ni rapat ngan Akiss sebab dia yg rajin layan si Daniel ni pun.
Daniel panggil Akiss...'atak', hoho. Puas ajar bg lidah Daniel ni sebut 'kakak' ngan betul...tp dia selesa sebut 'atak' gak, hehe.

Daniel tu tingin gak nak kawan2 ngan along ngan angah. Terpandang2 laa dia kat along ngan angah tu, cuba usik2 along ngan angah. Tp.....dorang berdua tu..aduhai, menyombong sket ler. Bo layan jer. Maklum ler...dh lama tak beradek kecik ni, hehe.

Nana pun baik gak. Masa mula2 tu dia takut2 gak kat kitorang sebab tak nah jumpa. Tp lama2 tu..ok dahhh, hehe..
Tp Nana ni baru setahun lebih...kitorang pun tak berani lagi ler nak bawak dia jalan jaoh2 tanpa mak dia. Cuma bawak dia masuk umah mak/ayah aje ler.

Bila dh balik Tepen ni...ada ler mak kol umah. Bercakap ngan akis. Rupa2nya nk bercerita kat akiss yg Daniel satu hari tu sebok nak masuk umah Atuk. Pastu, dia tanya atuk...mana atak?? hehe. Bila atuk ckp...atak dh balik kampung...dia terus nak balik umah mama dia balik, hmm.

9 comments:

Rinna said...

Alhamdullillah mak alona tak de cedera teruk.. Moga mak cepat sembuh..dan sihat seperti sediakala..

Gieyana said...

Alhamdullillah..mak akak x cedera teruk kan...

saya yg dok Penang n parent dok Kedah pon dh rasa jauh..nk jugak2 cr umah yg dekat2 sn & one day pindah, akak lg ar jauh kan..huhuh

J@J@ / Bini The Rock said...

Moga cepat sembuh mak akak tu yeA!

mmg risau la kan..klu ada berita2 yg tak menyenangkan pd org tua kita. Yg duduk dkt pon blh gelabah itik..
apelagi la yg dok jauh cam akak ni ye tak??

[-suziey-] said...

uish..patah pergelangan tgn..sakit gk tu..seb bek la xserius sgt..smga cpt sembuh mak kak alona..

seb bek ler ade cucu2 angkat sbgai penghibur..benda yg elok xpela..kita sokong je la:)

atty's said...

semoga mak alona cepat sembuh ye..

skrgnya bila ade cucu angkat..terhibur sikit ati org tua tu..

POSH76 said...

sis terkejut taw...nasib baik tak teruk...tp kene check betul2 & follow up treatment...

comei budak 2 org tu k la sis at least ur parent tak ler sunyi...terubat gak rindu pada cucu2kan

etuza said...

salam..mak anda kemalangan motor.
Alamak...mujur x apa2. Harap makcik cepat sembuh...malang x berbau..kadang silap sikit ja dah malang..harap2 hati2lah nanti lepas ni.

wantie said...

memang panik jadinya kalau dapat tau berita menggejut cam gini.

Alhamdulillah tak cedera teruk.. Saya doakan Mak akak cepat sembuh...

shi3la said...

moga saat nie mak akak dah sembuh sepenuhnyer...

tomei derang tue...elok gak derang jd cucu angkat mak akak..terubat gak raser rindu ngan cucunyer..