Saturday, September 4, 2010

Mencatat...

Semalam...bila tgk ramai budak2 dh balik dari sekolah berasrama sama ada baru sampai di stesen bas Kamunting atau baru nak naik bas balik ke umah masing2,
termasuk ibubapa yg menunggu anak2 dorang gi amek beg pakaian di pintu pagar asrama SMKE VII...
termasuk jugak budak2 U yg dh mula bercuti...aku teringatkan along.
Sepatutnya, dia jugak dh balik sedang2 tu. Boleh laa dia berbuka pose dan bersahur dgn kitorang utk seminggu ni sebelum menyambut hari lebaran. Boleh juga dia menyertai aku membuat biskut raya, menyertai kami sekeluarga mengemas2 rumah yg tak berapa nak kemas ni, hehe. Tetapi apakan daya....

Tapi tidak mengapalah...semoga dia selamat pulang ke rumah dgn bas sewa khas Rabu ni nanti, Amin.

Semalam gak..adalah hari last sekolah utk Angah ngan Akiss di bulan Ramadhan kali ni. Takde ler aku nak kena gi pederas hantar Akiss pg2 ke sekolah guna motor abg (
sbb abg nak kena gi ofis seawal 7.10pg dlm bulan Ramadhan ni).
Takde ler aku nak kena kuar ngan sang kancil seawal 11.30pg utk hantar Angah ke sekolah dan balik semula ke umah sementara Akiss nak abes kelas jam 1.30ptg, huhu. Selepas cuti aidilfitri ni..semuanya akan berjalan seperti biasa semula, hehe.

Pg td sempat gi pasar borong lg. Isnin ni...pasar borong tutup operasi sehari sebab kaum cina nak sambut perayaan hantu, huuuuuuu..
Katanya, cuti aidilfitri ni pun...pasar borong kamunting akan tutup 4 hari dari operasi.

KARIPAP MINI
Beberapa minggu yg lalu aku dpt sms dari Azie yg dia ada jual rempeyek, simpul kasih, karipap mini.....Aku tak berkesempatan nak balas sbb sebok bebeno. Tp bila ada masa lapang..terlupa pulak nak balas.
Sampai ler satu hari tu..aku pun balas nak oder karipap mini aje sbb peyek aku dh beli kat kawan kak nor tu. Simpul kasih...aku nak buat sendiri aje. Sambil tgk tv leh buat, senang je...kan..ngee.
Td, baru ler aku jumpa dia gi amek karipap mini tu. 1st time jumpa ni. Kitorang kenal kat blog aje, hehe. Tp Azie ni org Taiping gak..kat area Batu Kurau..
1st time jumpa ni..takde ler sempat nak amek gambo bagai..sebab aku masa tu kat umah tgh wat biskut raya. Biskut dh siap dibakar..cuma tgh nak tenyeh ngan cekelat double boiler tu. Sementara aku g kuar jumpa Azie kat area stesen bas kamunting...abg ler yg nyambung keje2 aku yg tergendala sebentar, ngee..
Akiss tukang taruk kacang.

InsyaAllah, kalo berkesempatan jumpa lagi..leh ler bergambo sakan, ye Azie...hehe.

Ptg td, lepas je selesai taruk biskut raya dlm balang...kitorang kuar gi Tupai Light Industri. Abg ler yg beriya2 sgt katanya ada kedai pakaian yg tersembunyi kat dlm kawasan tu, huhu. Hmm..mmg ramai ler yg gi terutamanya org Melayu dok cari baju2 murah tp berkualiti..(jualan terus dari kilang)..
Kitorang kuar ngan sekali ngan Sela anak beranak dan Yui. Naik alza ler.

Ni saja je kitorang dok membelek seluar2 slack corak kotak2, huhu...
Lepas tu...gelak2, hihihi..

Sempat ler aku sambar 2 helai kemeja utk ayah ngan fadel. Tak kisah ler dorang nak pakai bila. Nanti nak beli baju kemeja dan seluar slack along pun kat sini ler..murah je.

Lepas2 tu..aku ajak abg singgah TESCO. Alhamdulillah ler..wlaupun ramai yg kuar hari ni kitorang senang je dpt parking, rezeki.
Aniss sgt seronok ke TESCO..katanya nak beli fesfers (pampers!!)..huhu..

Sela ngan Yui dok cari brg2 dorang ler. Kitorang gi cari barang2 kitorang. Senang. Jimat masa, maklum ler..nanti nak balik masak utk berbuka pulak.

Ni masa Sela ngan Yui masuk kat Bintang Fashion nak cari sesuatu utk mak, hehe..
Akiss ngan Ain sempat membelek majalah G3 yg baru dibeli kat MyNews tadi, ngee

Hari ni aku masak sup ayam, sambal ayam, buat kerabu epal dan agar2 bandung aje, huhu. Mmg kesuntukan masa betul. Maklum ler..ayam yg dibeli kat pasar borong pg td baru jam tu ler nak bersiang..nak proses kupas bawang, halia, blender itu ini itu ini...
Itu pun..sampai2 je umah balik dari Tesco tu..aku terus je buat agar2 dulu. Kang lambat lak kerasnya.
Makan camtu pun kenyang..manakan tidak..berbuka aje terus ngan air tebu dan buah tembikai!!

Malam ler baru aku berkesempatan ngadap komputer berinternet, huhu.

Esok pg...(aku dh habaq kat anak2 dan kat abg jugak)..nak kemas umah, nak lap tingkap, tuko langsir, tukar sarung kusyen (masih tidak bersofa..jadi laa) serta kerja2 lain selagi termampu...hehe.
Petang tu gak, abg kena mesin rumput kat tanah yg sekangkang kucing kitorang si Nami je tu, huhu. Jgn abg termesin pokok2 cabai dan segala yg lain yg Akiss ngan Angah dok tanam tu, udah ler. Kang tak pasal2 je ada yg menangis tu, hehe.

Sebenarnya, dh dekat2 nak raya ni..mcm2 citer yg aku dpt. Antaranya citer seorang kakak kepada kawan anak aku ni. Aku tgk profil fesbuk dia melalui komen dia kat status adik dia ler. Ada add blogspot dia kat situ. Aku pun gi ler lawat, hehe. Hmm..sgt menarik..menarik dari segi penceritaan dia. Mmg tak sangka..sbb aku kenal mak pak dia, erm..
Aku rasa..aku akan ikut blog dia ni sbg silent reader aje ler. Tak perlu follow dia..sebab aku kenal family dia, huhu. Takut nanti jd lain lak..maklum ler..kat blog aku ni sah2 ada tertulis aku skang dok Taiping, hehe..Fren pulak ngan adik dia dlm fesbuk..sbb adik dia pun kenal aku sbg mak Faizulhilmi ni...heheh.

Citer lain? ada2..tp nanti ler aku simpan. Dh kul doblas lebih ni. Esok nak bgun sahur lagi, nak jalankan misi operasi lagi, huhu. Tak penah ler lagi aku terlambat bangun utk sahur tp kena waspada gak ler. Kot termimpi yg best2 kang..bunyi alarm 3-4 biji hp pun..tak guna, huhu..

Adik aku mgkn dh sampai Bentong kot skang. Mesti penat tu flight dari KK. Maklum ler..nak flight ni bkn mcm naik bas ekspress. Kena gi airport awal, kena check in awal..Dah ler tu..kena berbuka pose dulu kat dlm balai berlepas. Pastu, dpt tau lak flight kena delay sejam, hmm..lg ler membosankan!!


Owh...ni adalah gambar sesat...
Aktiviti ke The Store Taiping Jaya..misi mencari kasut raya Akiss.
Akhirnya jumpa gak yg berkenan dan harga yg murah...belas2 ringgit aje.
Kalo nak cari yg lagi lawa..ada brand KIKI LALA punya tu. Mmg cantik2 mcm kasut org dewasa. Tp..harganya...mak datuk!! kalah harga kasut aku, ngee. Jadi, tak payah ler. Beli yg simple2 aje.

4 comments:

attyfir said...

betui tu .minggu ni budak2 dah start cuti sek..kty pun senang skit.takyah nak antar fir g sekolah ..

selamat hari raya jugak utk alona.& family ..lawa kad.

cikbedahlaser said...

wohaaa...
byk btol agenda akak sorg nih..
sy dh 3 kali terbabas sahur...sgt la sedih..sian kat sarip....

kuih raya?? beli tidak...buat pon tidak...

Unknown said...

penuh jadual sis....selagi buleh shopping...kita shopping...selamat hari raya maaf zahir batin

wantie said...

ho ho.. akak leh la rehat kejap jadi drebar. lepas raya ni sambung balik la...