Sunday, July 7, 2013

Mee udang lipan..

Kitorang ke Warung Udang Lipan.
Lokasi gerainya betul2 kat sebelah aje Kem Tahanan ISA (KEMTA) tu...
Bukak dari 6 petang kot....sampai laa ke tengah malam.
Kalo lalu KEMTA tu...ada lampu kalimantang kaler kat sebelah pintu pagarnya....menandakan kedai dia bukak ler.

Kitorang oder mee goreng udang lipan aje. Kongsi berdua.
Di samping kerang rebus setengah kilo...hoho..
Nampak udang lipan tu?? hihi...Ada lagi..tersorok kat dlm mee goreng.
Ni kerang rebusnya...biasa laa kan..hihi. Tp kerang dia jenis besar2. Cicah ngan kuah kacang. Eh, orait jgk sbb aku ni mmg penggemar kuah kacang, wiiii!!
Aku jarang makan udang ni.
Mula2 tgk udang lipan ni masa along, angah kecik2 dulu lagi.....

Mgkn ada yg dengar nama udang ni...tapi tak sanggup nak makan.
Dinamakan mcm tu disebabkan fizikalnya ketika sebelum dimasak tu, hehe. Tapi dia adalah udang, ye...sejenis UDANG.

Mgkn ada yg tak penah tgk udang lipan ni mcm mana sebenarnya, kan...
Ni dia udang lipan sebelum dibuang kulit dan dimasak. Kredit gambar ni kat EL, hehe....Mesti terkejut EL ni, ngee..
El, akak cilok gambar ni tompang taruk sini, ekkkk....hehe.

Nota ALONA:-
~Korang penah makan udang lipan??..hehe.. 

10 comments:

Teena Tna said...

Rasa takut pulak nak makan bila dengar nama dia, takut ada lipan keluar dari mee tu..hehe

adrianna syaz said...

Akak..sedap mee udang tu..tplyak udang lipan..hehe..sya x pnh sekali pun mkn udang ni..mmg btui ckp akak..mungkin pasal nama udang tu,udang lipan kut..hohoho

Tp kerangbakar memang sgt sya suka..tmbh yg besar2..mmg sdap..:D

Nad MamaZN said...

Uisy, beso btul udang ni
Saya xpenah tgk n makan
Ksiannnn
Haha!
Tp kerang rebus tu feveret
Slalu mkn ngan sambal kicap
Tkpenah lg mkn ngan kuah kacang
Ksian lg hihi

Teratakkasih said...

Akak...sy dah try banyak kali dah udang lipan ni...sbb lau balik kampung abg ipar bila balik kg di kat bisik2 tu hehehe...dia akan bisik ikan dan ada le sekali udang tu...okey rasa dia...cam udang...(dah tu memang udang..ngeeee)

ibuayu said...

X pernah try udang lipan..me dia nampak sedap..

ANNA MARIANA said...

kerang 2 memang menyelerakan...

Zana said...

alona...first time tgk udang lipan neh... selamat menyambut Ramadhan..

el said...

semua org geli nak mkn udang lipan ni
tp rsnye sama je ngan udang biasa tu
cuma bentuk luarannye mcm lipan geli kut nk mkn..try lahhh uols sedap ok hehe..

alah xpe kak amek jelahhhh hehe

Zura@Iwan said...

rasanya sy tk penah mkn kut kak udang lipan ni..

mmg tgk geli kan..mcm lipa la..huhu..

wantie said...

bagi T udang lipan ni, keudangannya tu sangat sangat terasa. suka rebus makan gitu je. tak pernah pun makan yang di buat mee..


kalau nak be;li udang ni kena tengok kat ekornya tu . yang ada telur je T suka.