Tuesday, July 29, 2014

Berhari raya di 1 Syawal 1435H

28.07.2014
ISNIN

Pagi tu...Alhamdulillah, berkesempatan utk solat sunat Aidilfitri di masjid berdekatan ngan umah kitorang. Balik solat tu aku cuma sempat sapu umah dan mintak tolong anak2 kemas2 umah sket2 jer pun. Umah mmg tiap2 hari kena sapu. Habuk ntah mana datang tiap2 hari ada jer, kan. Ni kang mesti ada tetamu nak datang berhari raya.

Seperti biasa kitorang sekeluarga pun bermaaf-maafan bersama terlebih dulu kat umah sebelum gi umah mentua, hehe..
Along..
Angah..
Akiss...
Anak2 bersalaman bermaafan ngan abah dorang.
Tengok...dorang takde sendu2 pun, mm...
Mcm tak banyak salah jer ngan abah dorang, kan...kehkeh..

Ok, giliran bersalaman ngan ibu dorang pulak..
Along...
Angah..
Akiss...
Tengok,
bila salam ngan ibu dorang...mula ler mata redup, mula merah dan sendu ler pulakkk, adoii.
Aku ni mmg ler pantang....sama ler jadi sendu jugak, uwaa....
Nampak sangat dorang ni mcm banyak buat salah jer ngan ibu dorang, kan...kan...hahaha...
Takde...bukan...bukan...Mungkin bila salam ngan ibu ni....feel dia lebih sket, kot...hihi.
Owh...sempat jugak bergambar berlima kat kusyen depan meja ada balang yg dipenuhi ngan kuih, kepek2 dan kacang raya, hehe..
Dh selesai...baru ler kitorang gi umah mak dan abah.
Alahaiii...dorang baru jer selesai bersalaman berhari raya beramai2.
Kitorang terlambat ni bukan apa....masjid dekat umah ni kalo solat sunat aidilfitri ke...raya haji ke...mmg lambat mulanya. Ari tu kul 9.15 pagi baru mula. Masjid lain kul 8.45 pagi dh mula dh. Paling lambat kul 9. Tu yg dulu2 tu kitorang gi solat sunat raya gi masjid jamek atau masjid batu 4. Kat situ mula awal...dan abes pun awal jugak ler, kan. Bila mula lambat...lambat ler abesnya walaupun teks khutbah yg sama.

Takpe...tak kisah laa tu.
Kitorang pun teruskan jer laa bermaafan ngan abah dan mak terutamanya.. 
Angah...
Akiss..
Aku hari tu mmg kelememer....atau syahdu sangat. Semuanya bermula semasa bermaafan ngan abah. Abah menangis....aku pun apa lagi laa...jadi sedih sama. Aku sayang abah ngan mak mentua aku ni. InsyaAllah, mereka sentiasa ada dalam doa aku.
Bersama mentua tersayang...
Angah dan akiss...
Bergambar ngan mak dan abah...Mak tak sempat nak pakai baju raya. Asek sebok kat dapur jer, katanya.
Kemudian, beramai2 berhari raya ke rumah mak uda..adik abah.
Alhamdulillah, kali ni ada rezeki nak pi umah mak uda di Aidilfitri. Sebab 2 tahun sebelum ni kitorang cuma berkesempatan berhari raya ketika sambutan AidilAdha je kat umah mak uda ni.
Mak uda...
Kul 3 lebih camtu...mereka2 adik beradik anak2 sedara abang...datang umah kitorang lak.
Aku cuma berkesempatan nak jamu bihun goreng, rendang kerang dan nasik impit aje laa. Bahan2 bihun semua dh standby dari petang semalam...Cuma tunggu utk digorengkan aje. Alhamdulillah, keje mcm ni memudahkan.
Suasana kat umah aku petang 1 Syawal..
Anak sedara sebelah umah kitorang jer dorang ni, hehe..
Lepas mereka2 dh datang berhari raya kat umah kitorang....kitorang pun gi umah Sela dan Anas. Raya kat umah dia lak. Dia ada wat laksa, huhu....sendat perut!!!

Dari umah Sela...kitorang akan keluar pulak ke tempat lain.
Dah alang2 berbaju raya...belasah sampai betul2 masam, berbaloi-baloi, kan.......kahhhh..

Nota ALONA:-
~Pikir macam2...

3 comments:

mamawana said...

Selamat Hari Raya. Meriah tuu.

ayu Ismail said...

Samalah..hr pertama pakai baju yg sama dr pagi sampai ke mlm hehe

Nad MamaZN said...

akakkk
berseri2 nya muka akak..