Thursday, January 28, 2016

Ke Lenggong..

27.01.2016
RABU

Pagi tu...aku 3 beranak gi ke Lenggong. Nak ke MRSM nya. Tujuan nak amek sijil SPM angah. Kamunting - Lenggong - Kamunting...along yg drive. Dah hampir setahun jugak lah ye tak lalu kat jalan ni.

OTW tu...sampai kat gerai tepi2 jalan jual ikan pekasam tu...berhenti beli 3 peket ikan pekasam Lenggong. Aku beli 3 jenis ikan berlainan. Aku suka tul ngan ikan pekasam Lenggong ni. Bagi aku sedap. Tapi bahaya sket sebab boleh menyebabkan aku makan nasik banyak, hahahaha.

Akhirnya sampai juga ke MRSM Lenggong. Wahhh...dh berubah banyak dah. Dulu masa amek result angah...tulisan besar2 MRSM LENGGONG dh ada kat tepi bukit berhampiran cafe. Dah ada tangki air besar utk menampung masalah air yg kerap berlaku sebelum2 ni. Angah sempat laa merasa pengalaman tu, heheh.
Pergi kali ni...wahh!!! tengok pagar pun dh macam pagar istana. Pagar besi tahan karat tu............Pagar MRSM Taiping pun tak macam ni, hihuhi.
Tengok tu...kaca tepi pagar tu. Tu mesti nak boh tulisan MRSM Lenggong kat situ. Tapi lom boh lagi laa.
Pondok guard pun dh dibina betul2 tepi jalan masuk kat pintu pagar. Dulu...jauh dari jalan. Selama dua tahun angah belajar kat sini....tak penah nampak pun muka pak guard nya, hehe. Pak Guard situ mmg sempoi jer. Walaupun skang dh dok tepi jalan di pintu pagar, dah nampak muka pak guardnya...dorang masih sempoi. Teruskan laa gitu, ye.

Dah turunkan angah kat pejabat. Along pun pusing kereta sampai kat depan dewan besar, hehehe. Nampak mcm2 baharu, mcm2 diperbaharui. Coop pun nampak sdg direnovate. Kat tempat simpan basikal2 dulu...dorang dah letak banyak set2 meja dan kerusi wakaf. Leh jadi tempat lepak pelajar2 bersama famili ketika melawat....dan boleh jadi tempat grup study kat situ..
Set meja dan kerusi...
Suasana kat situ...semua dh bercat baharu..
Tempat berwuduk yg juga baru dibuat di sini. Lebih selesa. Sebelum ni kat tempat lain..
Asrama putera & puteri pun nampak ceria dari luar.
Dengan pelbagai pembaharuan, penambahan yg baru.....semoga pelajar2 kat sana dapat belajar dengan selesa dan mendapat keputusan peperiksaan yg lebih baik dari tahun2 sebelum ni.

Dah selesai...kitorang tak lepaskan peluang gi makan kat Restoran Tasek Raban yg mmg dekat sangat ngan MRSM Lenggong. 
Makan...makan..
Dah kenyang...dalam perjalanan balik ke Kamunting...sempat singgah jap tengok2 kat mana letaknya KKTM Lenggong (Kolej Kemahiran Tinggi MARA) ni. Jalan nak masuk ke Kg. Beng jer. Kawasan baru tengah2 kampung. Masih panas kawasannya. Takde pepohonan redup utk berteduh lagi.
Luas kawasannya....dh nampak mcm cawangan U jer. Besar dari UNIKL tempat along dan angah belajar, huhu.
Untung lah budak2 skang. Tempat melanjutkan pelajaran selepas SPM dh banyak. Tak mcm zaman aku dulu...sangat terhad. Skang ni...pilih aje nak pi mana. Tu pun ramai yg tak mahu sambung belajar lagi, dh dapat masuk.....tak mau pulak nak belajar bersungguh2 utk mendapat keputusan yg terbaik, mmm..
Nak balik ke Kamunting...Selamat tinggal Lenggong. Tak tau laa bila nak lalu sini lagi.
MRSM Kuala Kangsar yg sudah mula beroperasi selepas Aidilfitri tahun lepas.
Di setiap daerah di Hulu Perak ni....ada MRSM. Dari laluan di Kuala Kangsar...dh ada MRSM. Lalu Lenggong pun ada MRSM. Sampai di kawasan Grik...pun ada MRSM. Terus ke Pengkalan Hulu pun ada MRSM. Dah banyak MRSM....kalo terpilih masuk belajar situ...ambil peluang dan lebihkan berusaha sebaiknya.

Nota ALONA:-
~Belajar zaman skang ni...ikut minat laa ye. Kalo suka nak masuk MRSM...mohon laa masuk MRSM. Kalo minat nak jadi tahfiz....leh jugak pilih MRSM Ulul Albab. Tapi kalo nak belajar di Maahad utk tahfiz pun....teruskan. Nak berjaya dalam kehidupan masa depan adalah dari kesedaran diri sendiri. Bukan sebab pernah belajar di MRSM...bukan sebab pernah belajar di tahfiz. Semua institut pembelajaran pun...mengajar utk menjadi lebih baik. Kalo jadi tak baik tu....adalah salah sendiri. Diberi akal...fikirlah sebaiknya.

4 comments:

Malinda said...

betol tu anak2 sekarang lebih beruntung...yg penting nawaitu nak belajo tu kene ada inshaa Allah mesti bole berjaya...pagar bercermin tu memang nampak cantik dan mewah...

syuhahaha said...

Rindunya maktab lenggong. Sekarang dah ada kemudahan wifi seluruh MRSM. ☺ BESTNYA. saje cerita. �☺

zainal mukhtar said...

Saya ada 2 orang anak belajar di mrsm lenggong.sorang tahun satu sorang lagi tahun 3..batch 2017.memang terbaik sekolah ini.. Guru besar cikgu sulaiman atau murid2 panggil abang man seorang yang sangat baik pada pelajar..kipidap

zainal mukhtar said...

Saya ada 2 orang anak belajar di mrsm lenggong.sorang tahun satu sorang lagi tahun 3..batch 2017.memang terbaik sekolah ini.. Guru besar cikgu sulaiman atau murid2 panggil abang man seorang yang sangat baik pada pelajar..kipidap