Tuesday, November 20, 2012

Yacon si ubi ajaib...

Selasa minggu lepas...(13hb Nov 2012)....bila melalui Ringlet di CH utk balik ke Bentong...aku singgah kat gerai yg ayah selalu berhenti utk beli ubi ajaib ni.. Selalunya harapkan ayah jer tolong belikan, hehe..
RM8 sekilo bila dh mintak kurangkan harga, huhu. Harga mula2 cakap...RM10. Biasalah tu kan walaupun itulah harga sebenar pekedai tu nk bagi, hehe.
Ubi ajaib...
Dalam entry sebelum ni aku cuma bagitau nama dia adalah ubi ajaib aje sebab ayah yg bagitau mcm tu bila peniaga tu bgtau mcm tu kat ayah aku, hehe..Paham tak ayat belit2 ni?? hihi..

Ok, kali ni aku bagitau nama sebenar dia yg aku dpt kat gerai tu.. 
Nama ubi ajaib ni adalah YACON atau sebutan dia Ya-Kon, hehe.
Khasiatnya mmg baik laa utk kesihatan. Leh jer nk baca info kat dlm gambar di atas ni. 
Tp demi utk tujuan orang mencari & menggugel...maka aku akan taipkan kat entry ni, ye..hehe. (salah satu cara utk trafik cintamaniszlite jgk ler ni, hahaha)

Yacon atau dikenali sebagai ubi ajaib ni adalah:-
-sejenis tumbuhan ubi yg mempunyai nilai khasiat yg sangat tinggi.
-sudah lama popular sebagai makanan sihat di negara Jepun dan negara2 Amerika serta di Eropah.
-mengandungi oligofruktosa yg sangat tinggi dan dapat mengurangkan darah bergula tinggi dan darah berlemak tinggi.
-byk mengandungi serat fiber makanan yg baik sekali utk sistem penghadaman manusia & mempertingkatkan sistem pertahanan badan kita.
-isi ubi Yacon berjus, sedap dan unik.
-kandungan jenis karbohidrat dlm ubi yacon tidak dapat diserap oleh badan manusia. Tambahan pula ia mengandungi kalori yg sangat rendah justeru ia sesuai dimakan oleh pesakit2 kencing manis dan mereka2 yg ingin mengurangkan berat badan.
-dapat memperbaiki keadaan dan tahap probiotik dalam usus sistem penghadaman manusia.
-dapat mengurangkan masalah sembelit......

Haa...jenoh aku salin balik ni, hahahaha..
Aku mmg suka ngan ubi ajaib ni. Bila makan mmg mcm makan sengkuang tp rasa dia lebih sedap dari sengkuang.
Peniaga tu kata....leh jugak dimasak sup. Tapi aku lebih suka makan fresh cenggini lepas dh kupas kulit dia. Mmg sangat juicy!!! Tp adik aku kata ada rasa2 mcm buah pala pulak, huhu. 
Kalo sesape tingin nk makan buah ajaib ni kena ler gi naik CH cari....tp setakat ni aku cari kat area KEA FARM dan pasar malam Brinchang mmg tak jumpa. Kena ler singgah Ringlet (kalo melalui Tapah) dan kena turun sampai ke Ringlet (kalo guna jalan dari Spg Pulai) dan takde masalah utk orang yg nk ke Pahang ikut laluan Sg. Koyan sbb memang lalu punyalah Ringlet ni kalo nk ke CH, hehe..

Kalo tgk kat info dlm gambar tu...ubi Yacon yg aku beli ni mmg ditanam di CH.

Sekian cerita pasal Yacon si ubi ajaib.....

26 comments:

attyfir said...

kalo rasanya mcm buah pala..maknanya sedap jugaklah.rasanya ..sbb aty penggemar buahpala

wantie said...

first time dengar ni. sedap ke. nak makan jugak la..

nad said...

1st time dengor ni kak =)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tak pernah dengar, tak pernah nampak & tak pernah mkn... harus cari kalau ke CH...

Kamsiah yusoff said...

mcm mana cara nak masak/makannya?

Nazri said...

kat area KL pun dh ada (amek dari sana jgk - Kea Farm)tp mahal sket (RM9.50/kilo..kira skli kos ke sana kot)..lebih baik dimakan mentah sbb klu dh dimasak takut khasiatnya berkurangan... bleh buat jus ganti carrot... masak sup kaki ayam/tulang ganti ubi kentang.. ;)

Yazidibrahim said...

saya pun baru je rasa ubi ni, memang rasa macam sengkuang tapi manis lagi. sedap kalau sejukkan dulu macam buah pear or lai. lenkali naik cameron boleh cari lagi tapi tuhari mahal 10 sekilo.nak cari benih le try tanam kat kampung plak.

praskseroli said...

saya dah makan ubi ni tapi masalahnya darah tiba2 naik macam mn ya....

Unknown said...

Rasa dia mcm ubi sengkuang

Unknown said...

Rasa dia mcm ubi sengkuang

Unknown said...

Ada sesiapa boleh bagi tau mana nk dpt kt KL??

Unknown said...

Mrning...sy juga 1st time bli yacon nie...sbb mmber nk rasa tp trtnggl dlm keta so sy bw blik kg..rsanya mmg mcm sgkuang tp mnis..mkin smpn lma mkin mnis...tp jgn la smpi bsuk...hihihi..x tau nk msk aper nie..rsanya sup ok gak..tu yg auntie jual tu bg tau..

Anonymous said...

Shalom..aku rasa bila mkn ni Yacon mcm buah Pear lah. Jauh sekali klu rasa sengkuang.

Anonymous said...

Yang sedap tu memang sedap Gila,tapi kesihatnya lagi best. Saya baru memakannya tadi. Tengah order ke kundasang Sabah.1kg=rm13.00

Anonymous said...

hai kawan kawan, saya nak dapatkan bibit (bani) yacon ini. Mau cuba tanam. Siapa dan di mana saya boleh beli bibitnya?

handat said...

Hai Kawan Kawan semua, sekarang boleh dapat digerài No 32 ground floor Ujana kewangan Wilayàh Persekutuan Labuan. Boleh wattsap HP 0107943632 tq.



handat said...

Kepada yg berminat utk dapatkan bibit yacon,yakon atau ubi ajaib. Boleh dapatkan dgn saya di gerai no.32 ground floor Ujana kewwangan WP Labuan. Hubungi saya PM +60107943632 tq

Unknown said...

kat bawah tak hidup,kawan dah cuba tanam

customer kecewa beratzzz said...

Di Indonesia, kami konsumsi daunnya. Kami buat teh (tea).

Unknown said...

Dapdap...mana nak dapat ni..

Anonymous said...

Saya dah cuba semai Yaccon.. melalui umbisinya
Ok nampaknya dah mula tumbah..

Anonymous said...

Memg sedap ubi ni..selain brkhasiat..sedap mkn mcm tu je..ramai yg tak tau.

Unknown said...

Saya makan pertama kali hari i. Sedap dan crunchy. Lebih baik makan mcm makan buah x2an. Saya rada lebih berhasiat.

Dati Yahya said...

Boleh beli dkt Kiara Park, dlt org jual juice

Unknown said...

Sy beli di KEA Farm. Kat bawah tu. RM10 sekilo. Kat atas RM8. Huhuhu. Beli sekilo lebih jee. Mmg sedap. Sy makan begitu jer. Payah nak cari.

Anonymous said...

Saya baru tahu hari ni 22/1/24 sbb kwn setugas beritahu kalau ke CH cuba mkn ubi yukon...Alhamdulillah dpt tp sekilo rm20-25. Rasa mmg sedap dan khasiat ubi ni yg penting.