Monday, December 26, 2011

Balik Bentong lagi...

Aku cipta rekod baru lagi kali ni....balik Bentong kali ke 2 dalam minggu yg sama, huhu. Sebelum ni balik sana ngan bas..kali ni balik ngan kete lak. 

Hari Jumaat 23hb tu..lewat petang kitorang keluar dari rumah dan singgah amek mak dan abah yg turut serta ke Bentong utk menziarahi mak aku yg sedang sakit kat sana. Terima kasih kat mentua aku kerana sudi balik Bentong bersama kitorang.
Sepanjang perjalanan tu...kitorang cuma singgah kat Simpang Pulai aje. Sampai TDD dalam kul 11 lebih. Mak aku mmg tak sihat lagi...terbaring lesu. Masa tu, mak aku ni dlm perubatan lagi...berubat ngan sorang pengamal perubatan tradisional dari Janda Baik.

25hb Disember 2011
Ahad

Pagi tu..aku keluar ngan Fadel dan angah ke pasar Bentong. Aku beli laa ikan tenggiri sekor, ayam sekor, santan 4 ringgit, bawang, ikan bilis....Tercari-cari mana ler peniaga yg ada jual buah nenas ni, aduiii. Bkn pe, mak aku tu suka makan gulai lemak nenas...harap ler jgk ngan lauk kegemaran tu kang membukak selera makannya. Kat Bentong ni...mmg susah jer nk cari buah nenas. Nape ntah. Dulu, penah aku carik buah tu kat pasar tu jgk..tp tak jumpa laaaa. Kalo kat Kamunting ni...melambak2 org juaiii!!
Akhirnya, nampak ler cina yg jual buah kat luar pasar tu ada jual buah nenas tp...sebijik aje nenas yg sedap utk dimasak lemak. Yg 4-5 bijik tu jenis lain. Aku pun bayar laa RM1.90 utk sebijik nenas yg tinggal tu td..
Puas hati dpt nenas. Lepas tu cari ler mende2 lain dan ada gak ler aku beli buah salak madu dan Fadel beli manggis RM10 utk 4kg.
Sebenarnya, malam td nya tu...aku ada bawak balik manggis jgk. Mak leh makan manggis tu bila disuap. Bkn mak je yg makan..kitorang pun makan sekali, ngee. Maka, abes dh ler buah manggis tu.
Jd, kita kena beli ler apa yg mak suka makan...mak kena makan utk dapatkan tenaga.

Balik umah aku terus nk memasak ngan mak mentua aku. Mak aku tak dpt nk menolong laa...masih tak larat nk bangun.
Tgh2 nk masak tu...Maton pun sampai ngan kawan2 dia. Singgah TDD dari Raub. Dapat laa dorang makan durian dari kebun ayah. Dorang takde laa tunggu utk makan sekali...katanya nk ke Cherating tp sebelum tu nk singgah makan ikan patin tempoyak kat Temerloh, huhu...

Ini ler dorang gamat tengah bersembang...Masa ni mak boleh bersembang sket2 walaupun ngan suara yg perlahannn.
Amek gambar ngan Maton, mak mentua aku dan ahli rombongan yg lain, hehe..
Kitorang lepas tu pun sambung masak. Mak mentua aku masak gulai nenas dan buat sambal belacan tempoyak. Dengan asam pedas tenggiri dan ayam goreng serai yg aku buat...kitorang pun makan laa nasik beramai2 kat depan. Satu perkembangan yg memberangsangkan....!!!!!! Mak aku makan nasik dan gulai lemak nenas kegemarannya dan bertambah 3 senduk nasik. Tak makan lauk lain...nenas tu aje. Bg aku...3 senduk nasik pun dh syukur alhamdulillah. Sebelum ni...susahnya nk bukak selera mak utk makan.
Suspens gak...risau lak lepas dh makan tu mak muntah balik. Tp Alhamdulillah...ok jer. Syukur ke hadrat Ilahi. Lepas2 tu mak dh ada selera nk makan roti Gardenia wlpn cuma cicah ngan air teh O...(sebab mak aku ni kurang minum susu, hehe).

Petang tu...ayah bawak besannya iaitu mentua aku ke kebun 2 ekar tu. Nk amek buah mutan dan pulasan yg kesemua pokok berbuah dan boleh dipetik dh utk dimakan. Aku ngan Akiss tak ikut. Aku jaga mak...yg akiss lak tgh syok layan citer Aku Bukan Tomboy kat pc ayahngah dia, hehe..

Ayah bawak mak, abah dan along naik keta CAQ...
Manakala abg naik motor CCU mak. Fadel lak bawak angah ngan motor CAF ayah...
Kat sini...pulun ler memetik buah, ye..mm..syok nyer.
Aku leh tgk gambar aje ler, hehe. Gambar ni cilok dari kamera along dan kamera dari hp abg, ngee..Dan citer gi kebun ni ada gak kat blog along, mmm...tp cara penceritaan lain ye, hihi..

Fadel dengan segugus buah pulasan yg baru dipetik!!!
Sedang rancak memetik buah2an termasuk ler rambutan gading..Tp rambutan gading ayah tak berapa power kalo nk dibandingkan ngan rambutan anak sekolah tu, mm...Sedap betul rambutan anak sekolah!!
Abah....
Fadel ngan guni yg diisi ngan buah pulasan...
Ni tak tau laa Fadel tgh bawak pulasan ke.....rambutan anak sekolah, hehe..
Owh..angah pun bekerja keras. Mcm harvest fv jer Angah ni, ngee..
Owh..buah pulasan ni..dh jenoh makan kat TDD...ada ler bawak balik Tepen sket tp tak puas lg makan, hehe..
Abes ler kisah mereka yg gi kebun memetik buah. 

Sekian..

5 comments:

wantie said...

dalam banyak banyak buah tu. buah phulasannnnnnnnnnnn. yang menjadi phojaan hatiku

Kamsiah said...

amboi ranumnya moktan...fresh lagi...

CNN @ CheNamNam said...

wohoooo pulasan tueeee....! i likeeee....

nanangrusmana said...

enaknya hijau....nyaman di mata

Rinna said...

Bestttnyaa dpt petik sendiri buah pulasan..