Sunday, January 15, 2012

Bila PM datang Taiping - Padang Esplanade

14hb Januari 2011
Sabtu

Pagi tu kena bangun lagi awal dari biasa, lebih awal dari kejutkan anak2 nk gi sekolah, hehe. Semuanya gara2 nk hantar Akiss ke Padang Esplanade utk bersenamrobik bersama PM, Datuk Seri Najib Razak. Kalo lambat takut gak jalan jam teruk mcm program 1 murid 1 sukan tahun lepas.
Tp Alhamdulillah, jalan ok aje laa. Mgkn sebab bkn semua sekolah kat bandar & pinggir bandar Taiping ni terlibat (serta menghantar keseluruhan pelajar mereka) utk aktiviti tersebut.

Akiss antara pelajar Tahun 6 dari sekolahnya yg telah dihantar oleh cikgu utk bersama menjayakan aktiviti sihat ni. Tetapi ibubapa dan orang ramai pun boleh join jgk sebenarnya. Bg penganjur, lebih ramai peserta yg join senamrobik memenuhi padang dan sekitarnya pg semalam adalah satu kejayaan di luar jangkaan.

Maka, aku pun rasa semangat nk join dorang gak ler. Dh alang2 keluar pagi2 ke padang, kan?? hehe. Lgpun rasanya mcm tak penah aje aku join aktiviti senam-senam robik sebelum2 ni, mmm. Padahal, Sabtu minggu pertama setiap bulan akan ada senamrobik Sabtu Santai kat lake garden tu, hehe.

Yg abg lak...tak minat ler nk join2 cenggini. Lebih baik ler dia gi jogging pusing lake tu & angah pun ikut abah dia.
Sebelum abg ditemani angah utk berjogging...sempat ler abg snap gambar anak & isterinya ni, hehe.
Kitorang sampai situ awal jgk ler...sebelum jam 7pg.
Ramai yg dh sampai jgk sebenarnya tp dorang dok lepak tepi2 padang aje. Bila diumumkan utk masuk ke padang utk disusunkan barisan...barulah masing2 masuk termasuk ler aku. Akiss dh gi kat cikgu dan kengkawan dia.
Mana gambar yg kurang kualiti mcm ni...ia adalah dari kamera kompek yg aku pegang, hehe.
Mana yg gambar lawa2 tu dari kamera kompek yg abg pegang, ngeh2.
Semua dh amek tempat masing2 dan mendengar arahan dari pengerusi majlis.
Akiss dan kawan2nya ada kat belakang barisan aku jer rupa2nya, hehe. Ok ler tu, senang bila dh abes aktiviti ni nanti. Takde ler teruk aku nk tercari2 kelibat dia. Lupa lak nk soh dia pegang hp cokia biru tu, mm..
Aku berdiri di barisan ke 3 dari depan. Berdiri di belakang pasukan Renjer Taiping, hehe. Leh ler nampak PM berjalan masuk padang diiringi oleh ahli2 rombongan dari 2 buah dan kereta2 pengiring termasuk isteri beliau dan Menteri Besar Perak.

Mmg penoh Padang Esplanade pg tu...penoh sangat2. Meriah dan bersemangat utk exercise mengeluarkan peloh dgn cara bersenamrobik. Pengalaman pertama aku ni rasanya. Janggal jgk tp rasanya tak laa KAYU sgt, kehkeh. Leh ler ikut tempo tp kureng ler dlm bab step2 pergerakan tu tambah2 sampai tang lagu Hindustan..nk kena gelek2 sket pinggul, ahah!!!

Mula ngan lagu omputih, lagu arab, lagu hindustan, lagu joget dan diakhiri dgn lagu 1Malaysia utk cool down sebelum PM berangkat ke majlis lain pula. 

Bila pengumuman PM dh nk pergi ke acara seterusnya...ramai ler yg berkurumun dan berpusu2 utk bersalam dan amek gambar beliau. Sesi senamrobik diberhentikan seketika.
Aku pun sama gak ler lebih kurang. Aku tarik Akiss ikut skali. Rupa2nya Akiss pun teruja gak ler nk tgk PM, kuikui. Lantak ler kan. Mende biasa. Dh dia PM kita.

Bkn apa..aku ni dok Taiping...bkn KL, bkn Pekan, Pahang iaitu tempat2 yg memungkinkan byk acara yg melibatkan PM dan masyarakat. Sesekali dia mai...pakat2 ler pi tgk dekat2, ye tak, hoho.
Ye...PM semakin hampir. Kat sini sgt ketara kena tolak2 oleh pelajar2 sekolah menengah ni, huhu. Takpe..takpe korang!!
Haa, see!!....see...aku ni kecik kecik cili padi berbaja organik tau!! Leh celah2 aje.
Dapat ler aku amek gambo PM dan Akiss pn dpt bersalam ngan beliau, hehe..

**Akiss ni mmg dpt skill aku. Aku mmg pakar bab ni sebenarnya terutama masa rebut naik bas Central Pahang masa nk balik Bentong di stesen bas Pekeliling zaman aku keje KL tahun 1993-1994 dulu, hoho. Dh lama aku tak buat keje macam ni...ada lagi skill aku tu rupa2nya, ye..kohkoh...

Tengok, orang ramai berebut2 nk bersalam ngan beliau, mm. Kalo PM org rebut2 nk salam tu ok, lah....dari orang berebut2 dan terjerit2 sampai pengsan nk salam Justin Bieber, hoho..
Macam ni ler bila jd seseorang...pemimpin tertinggi negara lak tu. Kena ada tenaga, ada stamina utk melaksanakan mcm2 aktiviti dan tanggungjawab yg dipikul.
PM naik bas ni dari SSL Traders Hotel, Kamunting.
Bila PM dh naik bas...tertanya2 gak..mana Datin Seri?? dh cabut naik bas dulu ke?? uuiks??

 Oh, tak laa. Ada rupa2nya lagi kat belakang..tgh bersalam-mesra jgk.
Aku ngan akiss berkesempatan bersalaman ngan Datin Seri.
Ni mungkin slogan baru kot, hehe....Tiada Tertinggal, Tiada Terpinggir.
3P..
kita turun Padang,
kita selami Perasaan,
kita laksana Penyelesaian..

Di atas tu mgkn moto baru kerajaan di bawah kepimpinan Datuk Seri jgk.
Entah ler...aku mmg tak perasan bab-bab cenggini. Bkn selalu pun aku join aktiviti pemimpin turun padang ni. Hari ni pun sebab Akiss terlibat dari sekolah dia. Kalo idak aku pun tak pegi kot, hehe. Dok umah aje ataupun mgkn gi jogging kat Bukit Larut..

Lepas jer para PM & VIP gi tempat lain iaitu ke Casual Market di bandar Taiping tu utk bersarapan pagi...sesi senamrobik bersambung kembali. Tp aku tak ikut dh...tgk gelagat dorang yg spoting kat tengah padang tu aje sementara mata ni melilau gak tengok kelibat abg ngan angah tgh tunggu aku kat mana2, hehe.
Bkn main adik2 berbaju merah kat depan pentas tu, hehe..
Yg kat atas stage ni team senamrobik dari MPT...ada ler sorang x-opismate masa aku keje kat Taiping Super Bhd dulu. Skang Kak Ina dh keje kat MPT...dh lama pun dia keje kat sinun...selepas aku dh resign sebab nk melahirkan angah dan amek keputusan utk jaga dan didik anak2 sendiri.
Ramai yg tak balik lagi dan sambung bersenamrobik. Dorang mmg spoting.
Muda, tua dan berbagai bangsa ada bersama kat sini. Org Sabah Sarawak pun ada...bertugas sebagai tentera kat sini.
Ni ler instruktor senamrobik pagi tu.
Hmm..kalo dlm berita tv ataupun kat sokabar harian hari ni takde masuk gambar korang....sila ler cari dlm blog aku ni kot2 terjumpa gambar korang, kuikui....
Ewah...ewah....
Aksi aku ngan Akiss telah dirakam candid oleh suamiku tercinta, ish..ish..Org tgh cari dia..rupa2nya tengah menoropong kat sini, huh!!
Pemandangan Padang Esplanade berlatarbelakangkan bangunan MPT..
Masa ada PM tadi penoh satu padang. Bila PM dh balik tinggal yg tu aje laa. Masih dikategorikan ramai lagi laa jgk kan, hehe..
Bkn apa...yg ramai2 td ada yg kena balik ke sekolah masing2 dan ada yg ikut PM bersarapan pagi di Casual Market...huhu. Lepas ni aku wat entry psl PM bersarapan pagi kat situ pulak, ye..hehe..
Kalo zoom sket...nampak tu...masih ramai bersenamrobik di tengah padang. Aku jer yg dok ralit tgk gelagat dorang, hehe..

Krew St. John ada stanby kat tepi padang dgn khemah utk rawatan segera dan ambulans utk rawatan kecemasan.
Bila dh terjumpa abg...kitorang pun beredar dari situ. Destinasi seterusnya?? Casual Market..harap2 bernasib baik utk dpt tempat parkir kereta. Nak lepak kat gerai popiah adik ipar aku, hehe..

Sekian, tamat citer utk hari ni.

Nota aku:
~kalo terperasan, gambar2 di atas ada yg mempunyai 2 watermark...satu abg punya, satu cintamaniszlite punya...hehe..

4 comments:

rahayu said...

Wah seronok ya jmp pm.ibuayu gk jugak berita kat tv

attyfir said...

selalu gak join aerobik, tp ngn pm lom lagi

wantie said...

wah.. seronoknya leh jumpa tok najib. T pernah jumpa tok najib ni masa sekolah dulu je. masa tu dia jadi menteri pendidikan.

sampai sekarang tak pernah lagi tengok dia secara langsung.

awalnya org berkumpul. berapa kalori akak bakar pagi tu?

firuz said...

tak pernah dpt peluang jmpa mana2 PM..tp abah sy beruntung..skali dpt bergambar dgn mahathir dan skali lagi dgn najib..jeles ai..