Wednesday, December 3, 2014

Jom berbekam..

23.11.2014
AHAD

Berbekam ni kan sunnah Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah....aku dapat pengalaman berbekam kali ke-2. Beberapa tahun dulu penah buat kat kaki sbb kaki aku ni kerap kebas bila bangun tido di waktu pagi. Alhamdulillah laa, lepas2 tu dh kurang.

Kali ni pulak...buat kat Jawi Herbs Shop di Kedai HPA Kamunting. Jangan risau!!!!
Utk wanita...wanita yg akan membuat kerja2 bekam ni.
Utk lelaki...lelaki yg akan menguruskan urusan bekam ni.
Jadi ia tiada alasan tak logik lagi, ye :).
Banyak manfaatnya bila berbekam ni. Opps, maaf...gambar atas ni mmg tak leh nak baca ni..hehe. Kecik ngat!!! Kena cari kat gugel jgk laa ye..
Tak sakit pun bila berbekam ni.
Kalo masa aku buat kat kaki duluuuuuuu...dorang tiris ngan pisau razor blade tu...tp yang kat kedai ni...dorang tak guna mende tu semua......dorang cuma guna ngan alat khas aje. Tak sakit langsung bila kena cucuk2 kat kulit tu. Semut gigit pun lagi sakit tau, siap gatal2 lagi nak kena garu, kehkeh.
Opps....sebelum2 tu....dorang sapu dulu kat tempat nak bekam tu ngan minyak. Takde laa terus2 terjah jer cucuk2 ye.

Bekam kali ni...aku buat kat titik2 sunnah aje. Ada 10 sebenarnya. Tapi aku cuma buat 9 aje...sbb lagi satu tu buat kat kepala. Kena cukur sket rambut kat situ. Aku tak buat sebab tak mintak izin kat abang lagi. Tak sangka pulak kena buat bekam yg gini, hehe. Aku gi situ main tadah aje, hehe..
Tapi mmg best....ia satu pengalaman yg best.

Mula2 sapu minyak dulu kat belakang badan. Lepas tu...untuk seketika....dorang akan pam dulu isi kat tempat nak bekam tu bagi timbul sket daging2 tu kot, hehe.
Pastu baru guna cawan bekam tu utk berbekam. Mmg tak terasa pun sakitnya. Mgkn sbb sebelum tu belakang badan tu dh disapu minyak....menjadikan faktor kurangnya kepedihan dan mengurangkan kesan lebam belakang badan akibat tekanan dari cawan bekam nanti.
-2 cawan kecik kat leher kiri dan kanan.
-2 cawan bekam kat belakang bawah bahu.
-3 kat tengah2 badan.
-2 lagi kat area pinggang.

Cik Sakinah yg menguruskan aku utk berbekam tu kata...badan aku ni banyak angin, hehe. Sebab kat cawan2 tu penoh ngan wap. Mmg aku tau pun sbb badan kita kan...kita tau laa. Tambah2 pulak...gi ngurut beberapa minggu sebelum tu pun...kak imah bagitau mcm tu jgk.
Darah kotor aku lak kuar kat cawan bekam tu jenis bertali. Cik Sakinah kata...ada mende yg aku tak leh makan atau aku ada resdung. Mm, mmg ada resdung pun...dan aku bkn berpantang sangat pun makan. Bedal aje masakan ada belacan pun, hmmm..

Jangan risau tentang kebersihan cawan2 bekam tu, ye.
Dorang cuci guna sterilizer ni.
Bagi korang terutama wanita yg tak penah lagi merasa pengalaman berbekam ni....disyorkan pegi laa buat rawatan sekali sekala. Servis dalam2 badan kita dgn cara ni selain gi berurut. Bagi buang segala toksin secara terus, angin, racun dalam badan.

Jgn risau tentang bekas tinggalan (lebam) cawan2 bekam ni kat kulit badan kita tu. Tak berapa nampak sangat mcm yg kita selalu tgk tu dan tak lama pun...tambah2 kat belakang mana laa nampak sbb kita kan pakai baju. Kesihatan diutamakan, ye.
Cuma aku tak buat lagi kat area kepala. Belum sampai rasa berani lagi nak cukurkan rambut walaupun bkn luas pun nak cukurnya tu, hihi. Sikit jer. Tapi rasa macam nak buat jgk tu nanti.

Utk satu cawan bekam kat sini RM7. Ikut nasib laa...kekadang dorang ada wat offer RM5/cup. Murah laa ni.
Duluuuu yg aku berbekam kat kaki tu...satu cawan RM15 tau!!!!! Aku kena buat 6 cawan. Jadi semua RM90. Adoii, nasib baik ler lepas2 tu elok...berbaloi ler jgk rasa. Padahal masa tu saja nak try aje. Tak sangka lak kena wat sampai 6 cawan, huhu. Duit pun bkn bawak banyak pun masa tu...sbb tak sangka lak tetiba gatal nak berbekam, kan...hehe..
Nasib ler skang ni dh murah dh. Turun harga lebih dari seganda dah, kan.
Ni segala peralatan berkaitan utk berbekam...
Ni jarum utk akupuntur... Kat sini pun ada buat rawatan ni.
Bilik rawatan...kemas dan bersih...
Ok...kalo korang yg ada google cari tempat berbekam kat sekitar Kamunting, Taiping ni....leh laa gi ke kedai ni. Terletak di jalan masjid jamek Kamunting tu menghala ke Kolej Vokasional, deretan kedai Medan Kamunting, depannya besar2 ada tertulis HPA, kedai kaler kelabu.
Nak senang....terus aje kol nombor ni :- 010-6080642 / 016-4411527
Ni laa kedainya diambil gambarnya dari depan kedai Nasi Ayam Tat...
Kat sini jgk ada jual barangan2 dan produk2 halal keluaran HPA dan jugak syarikat2 yg lain seperti kopi, ikan sardin tin pertima, ubat gigi halagel, beras dan mcm2 lagi lah.
Bergambar ngan tokey...En. Shahril.
Ok...kali ni ngan cik Sakinah yg merawat aku ketika berbekam tadi. Kalo kol nombor kat atas tadi...leh ler bercakap ngan En Shahril atau dgn Cik Sakinah ni utk sebarang pertanyaan.
Ni laa kedainya dari luar, ye...Kat cermin kedai tu nampak kan pantulan kedai yg berhadapan ngannya. Kat area2 situ lah. Tak susah nak cari..
Gi bekam tu naik moto aje. Dekat sangat, hehe..
Aku ada beli jgk sardin cap Pertima yg dikilangkan kat Terengganu tu. Mmg aku beli sardin ni dan sardin cap Agromas tu jer.. Tak beli dh cap lain. 2-2 ni mmg sedap dah. Sardin cap adabi tu aku penah beli dulu. Tapi rasa dia tak sedap. Sos nya pun tak sedap. Lepas2 tu aku tak beli dah. 

**Maaf, ayat tunggang langgang....karang entry ni masa mata dh mula rasa kelat mengantuk ni, kehkeh..

Nota ALONA:-
~Cuba laa pergi berbekam....rasai pengalamannya sendiri ;) wink..wink...

6 comments:

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam sis,
BERANIIIIIIIIInya kagum3
iols ni penakut pahit
dah laaaaamaaaaaaaaaa nak try
sebab ramai cakap bila lepas bekam angin semua ilang
iols ni dah slalu benor dok fenin2 lalat he3
TAPI iols TAKUIT :(

Ummu Athiyah Ismail said...

salam..
macam menakutkan gak bekam ni..sebab kua darah..

neway bekam ni salah satu sunnah..

CikSiti said...

Salam...xperna try huhu..mcm sakit je

aquarius morius said...

Blogwalking sambil baca entri. :)

Aquarius recently post : Bagaimana akhirnya saya berjaya atasi masalah rambut gugur

Siti Fatimah said...

walaupun abang abang t pandai buat bekam ni. T still tak berani le

CheNamNam said...

Ya Allah kak saya nie dah lama berniat nak berbekam tapi tak berani...macam ngeri jerk tgk org berbekam...Allah.

en laki dok suruh pergi berbekam sebab selalu sangat sakit kepala tapi saya tak berani laaa kak..