Friday, May 25, 2012

Dah beli pemanggang ajaib...


Alhamdulillah, akhirnya dpt jgk aku beli pemanggang ajaib ni.   
**Ajaib mcm mana?? dh guna nanti baru ler tau, ye..hehe..

Mula2 aku nk beli online...tp stok takde laa pulak. Tp peniaga online (yg jgk member blogger & fren fb) ni baik hati...dia siap bgtau aku kat Syarikat Menang Glassware pun ada jual mende ni..RM129 jgk harganya. Kat Taiping ni mmg ada stokis MENANG...aku dh leh jimat duit pengeposan.
Maka, aku pun gi kedai tu. Kebetulan lak stok baru sampai lak...tgh byk stoknya pun. Kalo aku ahli MENANG lagi ler best...leh dpt diskaun sampai 30% bergantung pd jenis kad keahlian. Maleh ler aku nk jd ahli...aku bkn selalu membeli pinggang mangkuk pun, kan..

Ni lah yg tercetak dlm buku resepi yg dorang sertakan sekali ngan pembelian tu.
Gambar ni aku gugel aje. Thnx pd empunya gambar, hehe. Maleh nk snap gambo pemanggang sendiri, sama aje pun..ngee..
Ngan pembelian ni aku dpt lah buku resepi bahagian 3 dan spare getah lilit kuali tu...utk diganti kalo getah tu dh kembang nanti. Lambat ler lagi kot nk gantinya...bergantung pd cara kita menggunakan mende tu..hehe.

Sebenarnya mula2 aku tgk pemanggang ajaib ni kat internet adalah dari jenis HappyCall. Dorang kata mahal..leh cecah RM200 lebih..tp ada kawan bgtau kat satu website tu dia jual RM150 jenis ni tak termasuk postage. Hmm...masa tu lom tingin lg nk beli wlpn dia dok tayang kat blog dia masak gunakan mende tu mcm besttt aje, ish..ishh...
Ni jenis HappyCall...
Pastu, ada lg sorang member tu citer dia mintak somi dia belikan pemanggang ajaib ni kat Langkawi kebetulan somi dia outstation kat sana. Bila somi dia balik...dia bgtau lah yg somi dia dh belikan pemanggang ajaib jenama vantage kat sana. RM139 harganya. Eh, lagi murah dari HappyCall ni..hehe. 


Tp tu lah...bila dh beli cap are-IKAN ni...baru ler aku nampak katalog Living Concept online yg dorang jual jenis HappyCall ni cuma RM109.90 aje!!! adoiilah.

Kalo korang lom beli lg pemanggang ni..gi ler beli melalui katalog Living Concept utk dpt harga terbaik tu. Kalo ahli lagi leh dpt diskaun 10-20%.
Kat Taiping ni aku tau laa nk dpt kan brg2 Living Concept ni kat mana & aku mmg ada keahlian pun kat butik tu. Tp kat tempat lain aku tak pastilah nk beli dari katalog ni kat mana.
Tp tu lah...melalui pengalaman aku menjadi keahlian dorang ni...oder susah nk ada stok kalo barang2 dlm list HOT cenggini. Kalo ada pun makan minggu gak ler baru nk dpt stok kat kita.


Walaupun aku dh beli mende ni tp lom ler gunakan lagi..baru jer beli. Tak tau ler bila nk guna sebab start petang ni dh kena gi keje cari rezeki. Kat Ipoh lak tu..mm..sampai umah larut malam ler agaknya, huhu.
Esok pagi kul 8.30 dh kena gi masjid Aulong. Ada org nikah jgk. Petang sambung outdoor.
Pagi Ahad lak kena gi Ipoh semula....pengantin yg nk nikah malam ni meraikan majlis resepsi pulak. Nak wat lagu mana...inilah cara kitorang nk cari duit lebih utk menampung kos sara hidup, huhu.
Akiss tuisyen pun kena mintak tlg Piluih hantar dan amekkan. Mujur ler dia pun cuti sem skang ni...
***Mgkn Isnin nanti ler kot leh mula guna pemanggang ni, hehe...

Nota Alona:- 
1)Ari ni ada miting muafakat tp kitorang tak dpt surat jemputan dan borang usul pun?? Maka aku tak gi ler pun td. Hmm....random aje agaknya dorang ni. Takde ler lg pengalaman aku merasa gi miting muafakat sejak along form 1. Dulu kot ler jaoh...skang bila along dh dekat...surat jemputan lak tak dpt. 
~Bkn apa, nk gak tgk mcm mana ibubapa budak2 MRSM bermesyuarat kan...tambah2 kebanyakannya dorang ni dari kalangan kerja besar2...jawatan dasyat2 datang dari pelbagai tempat & negeri... Masa aku masuk amek along td pun dorang tak abes miting lg, huhu..mmg dasyat!! hehe..

2)Along dh balik td. Biasalah...sejak dia pun dh dok dekat ni...senang aku leh pi amek sendiri. Jimat jgk ler kos bas berbanding ketika dia masih di Pengkalan Hulu dulu. 
~Kul 12 tghari aku amek akiss kat sekolah dulu, terus jer gi amek dia...sebab dkt bebenar MRSM tu ngan sekolah akiss, huhu. Kemudian, baru ler gi amek Angah kat KE....

25 comments:

Rinna said...

Rin belum beli lagi tapi makcik dah guna cosway punya.. bagus jugak cam panggang guna api bara jerk.. :)

Gieyana said...

wahhhhh...nnt nk p mkn kt umah sis lahh..:-)

Kamsiah yusoff said...

ayam panggang,ikan panggang...nyum nyum...tak payah berpanas guna arang hehe..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

takde lagi.. mmg best ke? cubala n buat teview

DeLLas said...

macam sedap.. leh bw gi bcuti ni!

el said...

ritu el ada tgk lam tv
cam menarik
nak jugak lah ada satu kat rumah

mudah memangang dgn happy call

nti nak gugel living concept kat penang pulak

wantie said...

memang dok teringin sesangat pemanggang ni. I'allah nak beli la .

akan beli jugak satu hari nanti. cayalah. chewahhh

zara said...

living concept yg u cakap tu yg dr de camelon tu ker?

ALoNa CintamaniszLite said...
This comment has been removed by the author.
ALoNa CintamaniszLite said...

Zara,
Sori..ha'ah mmg betul living concept tu dari de camelon.
Dh konpius ngan lagi satu katalog tu, hehe..

Dlm katalog dorang yg terbaru pun masih RM109.90 jgk..murah kan??

Mrs Hakim said...

Salam sis..boleh bagi link online Living Concept tu.. try serach xjumpalah.. :)

ALoNa CintamaniszLite said...

http://de-camelon.blogspot.com/search/label/Living%20Concept%20Cat.%20Code%206110

Ni link dia...leh guna utk search tgk katalog living concept..hehe..

Anonymous said...

tumpang tanya...saya org taiping, kalau nak dptkan barangan living concept tu kat mana yek kedai dia?

ALoNa CintamaniszLite said...

Kat kedai BUTIK ENCONIE, Jalan Berek Taiping...

wan said...

better nk beli happycall,order dr s'pore, yg banyak kat mudah.com tu byk siam punya, so xtau ape layer dia pakai , bila kita masak, makanan kita akan tcemar..so beware...rata2 yg brand happycal rm160 kebwah adalah tiruan..

Anonymous said...

awasi penggunaan pemanggang ajaib ni. memang bahan utama untuk buat alat ni ialah dari bahan aluminium, tapi lapisan teflon (lapisan cat hitam) dalam pemanggang itu amat berbahaya. Pengguna akan mudah termakan teflon yang akan tanggal dari lapisan dalam pemanggang itu dan masuk ke usus kita. Begitu juga, terdapat satu lapisan bahan getah sintetik iaitu getah sintetik melapisi bahagaian tepi pemanggang ini. bahan ini semuanya adalah carccinogen, iaitu boleh merubah genetik DNA manusia dan boleh menyebabkan kanser. Jika teflon dibakar, ia boleh menyebabkan gejala sesak nafas, demam, batuk2 berterusan, penurunan bilangan sel darah putih, sakit sendi etc.
Lihat MSDS (material safety data sheet) tentang bahan Teflon ni dari DuPont USA. http://www.mikeholt.com/documents/mojofiles/DuPontTeflonFEP2003MSDS.pdf

Anonymous said...

bru bcinta nk beli....tbc yg di atas trus tbantut.....

Anonymous said...

salam, anonymous, kebolehan mencari maklumat adalah penting tetapi kebolehan menganalisa maklumat itu lagi penting. anda telah memberikan MSDS mengenai Teflon , tetapi adakah anda telah menganalisa kandungan MSDS tersebut dan tahu cara membaca kandungan MSDS itu. Teflon mempunyai suhu tertentu kebiasaan >500C untuk decompose dan suhu masakan biasa nya adalah pada range 200-300C.disebabkan itu adalah tidak digalakkan menggunakan pemanggang ini pada suhu yang tinggi pada masa yang lama (overheated) dan jangan lah pula bajet nk guna pemanggang samapai 20-30 tahun.sb semua cookware ni ada life dia yang tersndiri depends on material yang digunakan. elakkan beli brand yg entah apa2 dan claim semua non stick pan adalah sama. ada pepatah fro Prof. Robert Wolke (boleh google , he is food scientist at Univ.Pittbursgh. 'cooking should be fun not fear" dan saya tambah with knowledge not just copy n paste knowledge..terima kasih (aka saya seorang chemist)

Anonymous said...

Saya beli Happy call Jumbo Grill melalui qoo10.my free shipping dari Korea RM150.00 termasuk seal + free gift. Last week order lg happy call silicon tool/spoon/spatula/brush/ dengan harga RM 12.40 free shipping from Korea. Happy call Ceramic pot, free shipping tengah offer from RM 221.20. Berbaloi jugak beli melalui online

Anonymous said...

salam empunye blog.. tumpang iklan jp..ada sesape nk wt side income..jom joint tunetalk..seln tuh leh kumpul point n tebus utk mlancong..menarik kn..utk info lnjut..sila sms ke 0107837824..jazakallah..tq..

Unknown said...

Kalau tak ada stok pemanggang ikan ajaib....boleh juga order dengan kami di www.mymzonline.blogspot.com atau taip dan search sahaja "MYMZ On9 Bisnez". Tq

Unknown said...

Kalau tak ada stok pemanggang ikan ajaib....boleh juga order dengan kami di www.mymzonline.blogspot.com atau taip dan search sahaja "MYMZ On9 Bisnez". Tq

Anonymous said...

Saya org bt kurau, stokis menang Taiping kat mana


ALoNa CintamaniszLite said...

anony..
Stokis syarikat menang kat Taiping berlokasi di Kamunting...sebaris dgn Maxis Centre, seberang jalan ngan seng heng kamunting dan AEON yg sedang dibina di situ..

Anonymous said...

Jutaan terima kasih