Thursday, February 4, 2010

Cerita ni aje....

Mulai sesi persekolahan 2010..aku mintak izin ngan abang nak hantar-amek sendiri Akiss ngan Angah ke sekolah sepenoh masa. Ye ler...dorang selama ni naik bas sekolah aje.
Kalo aku hantar-amek dorang pun...masa bulan Ramadhan, masa dorang ada kelas tambahan, masa dorang ko-ko..
Abg kata..kalo aku tak rasa terikat dgn aktiviti cenggitu..abg bagi ler.

Ni masa aku nak kuar gi amek Angah balik sekolah sesi petang..
Biasa aku keluar jam 6.30..



Jadi, pagi2 kul 6.35 aku kuar hantar akiss ngan moto abg.
Kalo ujan lebat...mesti aku kena kuar ngan kancil jam 6.30pg sebab tak mau tersangkut jam kekadang leh sampai kat kubur keramat tok bidan tu. Jenoh gak kalo jam. Aku tak suka..terutama brek-membrek!!!

Ngan moto pun takleh kuar lambat gak. Kalo lambat.....alamatnya aku kena hidu asap exzos dari bas2 sekolah yg berkepul2 itamnya tu, eii!!

Tp yg aku suka, lepas hantar Akiss tu..aku akan melalui sebahagian kawasan lake. Rasa...nyaman je udara kat situ. Aura pagi menerjah aku, pergh!!!

Tengahari...aku hantar Angah ke sekolah pulak. Aku kuar ngan keta. Biasanya kuar dari umah kul 12.15 tengahari.
Pastu dah turunkan angah kat SMK King Edward VII....aku terus ke TMGS utk amek akiss balik dari sekolah tp disebabkan awal lagi..aku akan parkir keta kat bawah pepohon redup di tepi jalan lalu bukak novel utk dibaca, hehe. Ada novel yg aku beli...ada gak novel yg aku pinjam dari perpustakaan desa yg sgt berdekatan ngan umah aku, hehe..
Kalo novel takde sangat...aku baca majalah. Paling teruk...aku belek2 katalog Avon, katalog LENO...hehe..

Baca punya baca...lagi 5 minit nak bunyik loceng..terus aku parkir kat area sekolah utk amek akiss. Selalunya aku kena tunggu akiss kalo hari Isnin dan Selasa lama gak laa..dlm 35minit.
Kalo lepas hantar Angah nak balik umah pulak dulu...uii!!! mmg tak berbaloi baik masa mahupun petrol. Letih lagi aku dpt. Baik aku dok diam2 rehat kat bawah pokok...melayan hobi membaca.
Tapi kalo hari Rabu ngan Khamis..jap je. Kekadang 5 mukasurat novel pun tak sempat nak abes.

Petang...kul 6.30..aku akan gi amek angah pulak. Selalunya ngan moto aje. Kiranya fair & square ler kan ngan Akiss. Akiss pg naik moto...balik ngan keta. Angah gi ngan keta..balik ngan moto...kecuali kalo hujan lebat!

Angah abes kelas kul 6.40ptg.

Kalo hari Selasa ngan Khamis..aku bawak akiss sekali gi gym petang tu sebab takde sape kat umah. Kena bawak keta..pasal aku kena bawak beg, seluar trek abg, kasut sokan abg (sbb abg terus ke gym dari ofis dia), 2bijik helmet, sling bag aku, sweather aku, sandal aku.

Kat gym..aku jogging dulu ngan akiss. Abg buat weight kat dlm gym. Pastu, aku wat ler sket exercise kat dlm gym tu.

6.30..aku gi kat keta..tukar sandal, galas sling beg, pakai sweather, amek helmet 2buah kat dlm keta tu..
Kemudian, aku guna moto abg pasal nak gi amek angah balik sekolah. Abg teruskan workout kat gym sampai kul 7ptg. Pastu, baru abg balik umah ngan akiss guna kancil...
Selalunya...kitorang sampai sama aje kat umah petang tu. Elok2 aku parkir moto...abg pun sampai umah, haha..


Mgkn bg sesetengah ibubapa...perkara ni dh biasa bg dorang.
Mcm aku pun..juga penah ada pengalaman cenggini gak.
Penah bbrp thn dulu aku bbrp kali meredah ujan lebat, ribut petir ngan motor sebab hantar dan amek along & Angah dari sekolah masa bulan Ramadhan.


Cuma kali ni..aku amek keputusan utk hantar-amek anak semasa gi-balik sekolah sepenoh masa. Bkn masa bulan Ramadhan sj..bkn masa aktiviti kokurikulum sj, bkn masa dorang ada kelas tambahan sj.
Sebab aku tgk org lain boleh buat..kenapa aku tak boleh. Semuanya utk kebaikan anak...aku cuba lakukan yg terbaik..


Note;
Dh tukar tayar kancil

8 comments:

makdara terdiva said...

waaaa..akak rempit..cayalah!

Gieyana said...

cayalah akak...dpt merempit lg tue...sy x dpt ar psl x der lesen motor...huhu

atty's said...

sama ar..kty pun time lunch terpaksa dilupakan ..sbb fir..kty anto sendiri ke sekolah ...lepas tu petang pun kty amik ..jadik kty tak balik umah lepas balik keje. terus lepak tepi sek ..atau g minum dulu sementara tunggu line clear kt kaw sek..puas ati dpt antar ngn amik sendiri anak2..

Cik Cookie said...

bila turn CC nak amik anak nih
semalam mimpi pregnant
gila tol mainan tido

wantie said...

Memang saya sokong sikap akak tu. kekadang rasa jeles plak, sebab akak memang ada banyak masa ngan anak-anak...

Cam na la T nanti.cukup ker masa nak dibahagi bahagikan untuk si tunggal ku sorang tu.

POSH76 said...

ooo pandai merempit yer...cayalah sis

el said...

stylo lah kak alona nek moto..ati2 dijln raya k...

Anonymous said...

As you begin to recognize where to shop and how to look for cheap prices, moncler you will see extra money left over every month.You can check a phone book or the internet for outlet stores in your area. moncler Boutique These are great sources for reduced jewelery and clothing because they may be labels that you like. moncler pas cher Usually a big store will have an outlet that backs up its leftover products. moncler prix In it, you might find some of last years merchandise, moncler soldes or things that needed to be removed from the main store to make space for new items. moncler paris Most people walk out of them feeling great with the savings that they made. moncler polo Every store will have a reduced rack somewhere in it. moncler veste Some stores will keep their rack of clearance items at the front, and other places will store it at the back. When you head into a clothing and accessories store, moncler doudoune you should always look for it. You might find something at one store that would work perfect for an item off the reduced rack at another. moncler homme If you have access to the internet, you can try surfing it for some deals.