Monday, March 16, 2009

Balik Bentong Mac 2009; edisi 1

Hehe..ada edisi-edisi pulak yek! Mana taknya..tiap2 hari ada program.
Sabtu pagi tu kitorang balik Bentong. Kitorang berenti sarapan pagi kat Hentian Sebelah Bkt Gantang. Tiba2 kat situ ada helikopter nak landing. Semua kat situ pakat pi tengok. Rupa2nya mmg tempat landing heli pun..hehe. Ingatkan heli tu nak wat pendaratan kecemasan.
Heli tu kepunyaan PLUS. Sapa yg turun ek? Hmm..tunggu..tunggu..sorang keluar..huh! tak kenal. Turun lagi sorang berbaju batik..tak kenal gak. Keluar lagi sorang..masih tak kenal..tapi tiba2 mataku tertancap pada wajahnya tu. 'Tanda' itu telah mengingatkan aku dia adalah salah seorang menteri kabinet kat M'sia..hehe. Siapa? Abang pun tak perasan padahal lagi berdiri kat depan tu amek gambar heli ni, hehe. Haha..beliau ialahhhh...Tan Sri Muhyidin Yasin, huhu. Nak pi kawasan Parlimen Bukit Gantang laa tu..kan kat situ nak pilihanraya nanti. Ada sebuah keta Perdana hitam tunggu mereka bertiga dan berlalu pergi.

Sampai kat Hentian Sebelah Spg. Pulai..abg soh aku take over roda dan stering sebab abang dah rasa ngantuk lak. Manataknya..pagi tu abang telan ubat selesema sebab selesema lah..huhu. Aku memandu ngan berhemahnya sampai kat Kuala Kubu Road laa lebih kurang kot, hehe. Pastu, abg pulak yg take over balik pemanduan berhemah tu sampai ke Bentong.
Elok sampai kat sana..mak ngan ayah dah tunggu dengan enjin keta dah dihidupkan dah..tunggu kitorang nak terus ke Kg. Lebu. Cu Som kawenkan anak bongsunya si Mira, adik Botak (Asmadi). Diorang ni kira sedara bau-bau bacang laa ngan aku. Parking keta kat laman umah wan, kat bawah pokok kundang. Jalan kaki aje ke umah Cu Som. Sampai2 terus amek nasik, hehe. Lauk-pauk mmg best. Kampung style betul! Ada sambal tempoyak (masak ngan ikan bilis..dulu feveret aku ni), siap ada ulam2 lagi..pergh! makan tak ingat orang perati dah..hehe..

Ni gambar pengantin!! Lebu ngan Felda Mempaga mariii..

Ni pak itam aku. Adik ayah aku..hehe. Apalah Pak itam ni makan nampak mcm tak sedap aje? hehe..
Yang berbaju merah tu Cu Saadiah. Dia adik ayah aku yg paling bongsu. Sebelah tu kak Salmah, kakak si Zaki. Mereka berdua ni masa muda2 dulu jadi kegilaan pemuda kampung ni..cun habes! Gambar di bawah balai lauk, hehe. Cu antara yg kena bertugas, hehe..

Ohh..ni sepupu aku, Kak Timah. Dia anak mak ngah (kakak ayah aku). Dia ni pembantu doktor kat klinik kesihatan Felda Mempaga. Tapi Kak Timah ni jugak 'pengamal perubatan tradisional' tau. Dulu dia kena rasuk..adik ngan ayah aku tengok laa masa dia teruk kena rasuk dulu. Disebabkan sebiji kuih aje..huh, takutnya! Lepas2 dah elok ni..dia pulak mengubat orang..

Ni gak sepupu aku, kaklang. Dia anak paklang (abang ayah aku). Kecik aje dia kan..2x saiz aku, wakaka. Dia ni baru aje mendirikan rumahtangga yg baru setelah lama betul membujang. Anak sulung skang pun dah 14 tahun. Arwah suami kaklang dulu tentera. Meninggal dunia sebab barah otak. Suami skang ni keje Jabatan Perhutanan.

Ni pulak sesi bergambar beramai-ramai. Cu tu jeles tengok aku bergambar ngan kaklang..tu dia pun datang join, hehe.. Lelaki beruban berdiri kat belakang tu 'YA'..dah tua dah YA ye. Ari tu aku tak perasan 'DI ngan ABAN' kat mana. Mak diorang, 'mak mum' pun aku tak nampak. Orang mmg ramai!

Yang ni pulak Zaki. Dia kawan aku masa tadika kat KEMAS Kg. Lebu 1980/81. Aku dulu masa umur 5-6 tahun tu dok kat umah wan kat Lebu lagi.
Zaki ni jiran umah kat tanah sebelah laa. Busu Sarah yg hantar kitorang ke sekolah tadika ngan moto kapcai dia. Yelah..badan masa tu halus2. Busu Sarah leh hantar 4 orang sekali harung dari Keruntung ke Lebu..hehe. Aku, Zaki, Ngah (Botak @ Asmadi) dan Saliza.
Masa tu kalo time main..aku laa yg ajar Zaki panjat pokok jambu batu, pokok manggis, pokok rambai kat tepi paya tu. Aku jugak yg ajar dia panjat meja makan, wakaka. Masa tu aku lagi lasak dari dia.
Zaki ni tak kawen2 lagi sebab pemalu sangat. Lagipun dia terlampau rasa rendah diri sebab dia keje kampung. Bukannya tak hensem, hehe. Baik budi pekerti lagi..(tu promosi dari pakcik kat sebelah tu..tiada dlm gambar, wakaka)

Ni laa kawan aku lagi 2 orang yg dihantar oleh Busu Sarah ke sekolah Tadika KEMAS 80/81 tu..hehe. Dulu aku panggil Asmadi @ Botak ni Ngah aje. Ngah skang ni orang bisnes. Dia ada bukak bengkel membaiki keta dan terbaru perniagaan menyewa peralatan kanopi pulak. Hari kenduri ari tu..dia yg jadi tuan rumah sebab bapanya, Cu Amad dah meninggal dunia beberapa tahun yg lepas.
Ni Saliza. Mmg lama betul aku tak jumpa dia, sejak abes tadika laa rasanya sebab dia balik ke Kota Gelanggi balik. Tapi skang famili dia dah tak dok situ dah. Saliza ni pun dah dok Beranang. Memang riuh mulut dia ni. Semuanya dia 'tak sangka'..hehe. Suami dia pun sporting habes. Tu yg makan eskrem tu anak dia no. 2.

Haa..yang ni sepupu aku gak..abang Anas. Dia ni abang kepada Kak Timah tadi. Ni nama aje lelaki ni..mulut dia..mak aii! boleh jadi wakil rakyat..hehe. Isteri dia, kak Watie takde time kenduri ni sebab kena kursus..maklumlah, cikgu tadika KEMAS ni..time2 cuti laa diorang kena p sana sini kursus, seminar dan sebagainya. Nasiblah kak Watie ooi!

Hah..yg ni pulak..siapa lagi, cik abang aku la, hehe. Dok kat area karaoke. Bukan nak karaoke pun..saja duduk2 sebab kat situ ada tempat kosong sambil makan eskrem, huhu.
Tunggu aku laa lama sangat jumpa lepas sorang..sorang, lepas sorang..sorang..pot pet pot pet..maklumlah, jumpa sesekali..camtu laa, huhu.

Pss 1; kalo idak..dah tamat sesi reunion 2009 dah. Hmm..takde rezeki lagi nak jumpa Leenda, Midah, Zabedah, Aleen, Syawal, Idah. Mungkin hikmahnya..nak bagi aku jumpa lagi ramai. Mgkn..Ju, Su, Nooi, Sweet, As..dan lain2 lagi laa..

Pss2; Terima kasih byk2 kat mak sebab sudi tolong jagakan Tomei dan Nobi sepanjang kitorang balik Bentong ari tu.

No comments: