Tuesday, March 30, 2010

Gi kebun lagi satu...

Lepas aje dari kebun getah tu...ayah bawak pusing2 lalu kat kebun org2 lain lak utk menuju ke kebun lagi satu. Rupa2nya...jalan dari Keruntung tu dah leh tembus kat Chermas. Lalu gak ler kat kebun Mandin, hoho. Cantik kebun kat Mandin tu..sygnya dh jadi milik org lain...

Gi kebun lagi satu ni pun rupanya ada jalan masuk yg lain. Aku ingat ikut ladang kelapa sawit tu aje, hoho. Ketinggalan zaman betul aku ni, ngee..

Sebelum masuk simpang tu..kena tunggu jengkaut atas lori nak keluar dulu. Jengkaut tu ler nak gi mengorek utk besarkan kolam ayah.

Masa dh masuk kawasan kebun2 tu..ayah tunjuk ler kebun paklang yg baru diteroka & diterangkan utan banat utk tanam getah kot.
Cu Saadiah pun dpt gak kebun kat dlm tu. Tp masih utan lagi. Takde modal nak terangkan utan. Kalo nak tarah2 utan kat kawasan berbukit tu..kena sediakan RM7k guna jin...hehe..jinkaut, ngeh2.

Ayah ckp..masa org Desa Damai dpt tanah tu..penduduk Lebu bising2 sebab dorang tak dpt. Camne lak org Desa Damai leh dpt. Hmm..skang ni bila dh dpt...rajin2 ler usahakan ye. Jgn dpt tu tau nya nak juallll aje.

Dah sampai pun kebun ayah. Keta parking kat belah atas tu, hehe.
Sampai sini mmg tengah kemuncak tengahari, hehe.
Ada mcm kat Bukit Broga, tak?? hoho.
Jadi ler, kan...Ntah bila nak sampai kat Broga Hill tu.

Kat kebun ni...ayah byk tanam pokok buah pulasan.
Baru2 ni lebat betul buah pulasan tu berbuah tp syg betul...byk yg merekah. Mgkn kawasan tu panas sgt. Musim buah sebelum2 ni mmg menjadi. Puas gak ler makan pulasan.

Tp kalo menjadi pun sebenarnya...kena selalu gi tgk2 dan petik bawak balik. Sbb ada makhluk yg lain pun tingin gak nak makan, hehe. Tp selalunya bkn makan sgt pun. Saja jahat....petik buang..petik buang..baling2..Nak wat camne, dh itu perangai makhluk tu, ngee..
Jd, kita pun jgn ler jadi mcm spesis makhluk tu...kakaka..

Kat sini...ayah ada tanam dlm 300 batang anak pokok getah. Tp syg...tak sempat nak meninggi...ada makhluk lagi satu yg lubang idung sama rata tu dengki, musnahkannya.

Tu ler yg perlu dihadapi oleh para peneroka tanah baru ni, kan??
Sbb...kawasan tu mmg tempat asal makhluk2 tu, hehe..

Tu pondok tempat ayah berehat lepas2 berhempas pulas memerah keringat membersihkan kawasan ni ataupun menanam pokok2. Sempoi aje.
Ada gak kawan2 ayah buat pondok style chalet, hehe. Tp dari jauh nampak mcm chalet..tp cuba g dekat2 tengok...hahaha..

Ni ler contoh saiz pokok asal yg ada kat tanah ni. Mmg kawasan ni pun asal-usulnya utan banat betul. Aku tgk mana2 tanah org lain yg masih terbiar tu..pokok bayas dan segala tok nenek pokok besar2 dok ada kat situ.
Jln masuk kebun ni walaupun keta leh masuk..tp teruk gak ler. Elak sana...elak sini. Aku tgk ayah memandu pun dh mcm Karamjit Singh dh, hoho..

Ke mana abg ngan akiss nak gi tu...???

Apa yg dorang dok tengok tu....??

Lahhh...mencangkung?? Apa yg abg buat tu?? hoho..
Sebenarnya abg tgh rakam visual guna hp aktiviti budak 3 org tu cuba menyeberangi titi buluh yg atuk dia buat utk ke seberang tu, hehe..

Ni ler anak sungainya. Sebab dh lama tak ujan..airnya surut ler sket.
Air ni tak mengalir laju..jenis tenanggg aje.

Pokok jering dan pokok pulasan ni ler antara pokok2 yg tumbuh subur kat kebun ayah/mak seberang anak sungai tu.
Dulu....(dh lama dulu nya ni, ngee)..pokok ni cuma anak2 aje. Dh lama betul aku tak dtg kebun ni. Datang2 aje kali ni...pokok2 tu dh besar2, hehe.

Kalo tgk kebun jiran ayah...dia byk tanam pokok durian. Subur betul pokok durian dia. Mak citer..dia gi situ sehari cuma 2 jam aje. Tp tgk ler kebun dia...mmg cantik betul.

Tp aku mmg tabik spring betul ler ngan ayah aku ni. Dia mmg jaguh dlm keje2 kampung cenggini. Ketahanan badan dan semangatnya mmg pada keje2 cenggini. Dh dibiasakan oleh arwah Aki sejak ayah aku tu kecikkkk lagi.

Kebun getah tu..(menjawab soalan Suziey kat komen n3 sebelum ni) ayah aku ler yg usahakan dgn tulang empat keratnya dari mula sebelum tanam getah dgn menerangkan kebun berbukit tu dulu, gali lubang dan tanam anak pokok getah pun sendiri, baja sendiri, meracun sendiri. Sampai dh boleh menoreh pun...ayah toreh sendiri. Dulu...masa masih keje..ayah toreh seawal kul 4pg. Tp sejak ayah bersara awal umur 50thn dulu...ayah buat sepenoh masa kat sini.

Nak kata kaya ngan hasil getah..tidak ler pulak. Sebab harga dia ada pasang surutnya. Masa harga getah naik tu...beringat2 ler. Sebab harga pasaran tak menentu. Masa harga getah jatuh...sekurang2nya ada back-up.
Ndak2 skang ni..tgh musim daun getah luruh. Jadi, susu getah pun kurang ler keluarnya masa ni.

2 comments:

makdara terdiva said...

hy kak...

dah lame x pegi kebun yg betul2 punye..asik2 kebun tipu jerr..haihhh

kak..ade mcm broga la ckit2..

Rinna said...

Wahhh bestnya ada kebun.. buah pulasan lagik..emmm sedapnya.. :)