Monday, March 1, 2010

Ke Taman Rekreasi Gunung Lang

21.02.2010
Ahad..

Entah mcm mana...secara spontan aje kitorang leh gi PC Depot, Ipoh utk cari sesuatu. Padahal..sehari sebelum tu..kitorang dh gi Ai, ATI dan Reboot System utk survey. Kat Reboot tu dh berkenan tp rupa2nya ada hikmah ler kenapa kitorang leh gi pekena kue teow goreng kat gerai lori kecik di tepi The Store Kamunting tu.

Selepas gi PC Depot..kitorang terus gi medan selera stadium utk makan tengahari. Masa tgh makan tu abg menyatakan hajat utk gi terjah gak Gunung Lang walaupun kat umah sebelum gi aku dh tanya nak bawak dslr ke idak. Tp abg ckp..utk tgk2 aje. Aku pun tak kisah, hehe.

Ikut gps hp aku..akhirnya sampai gak ler kat kawasan tu. Alahaiiii....senang sgt nak ke situ. Kacang betul. Aku bayangkan kat kawasan lain...hmm

Kat situ..mula2nya berdiri2 aje kat tepi pelantar jeti sambil bg ikan patin, keli, karp makan. Biasa ler..RM1 sebungkus tp kat sini RM1...bykkkkkk betul!!! Sampaikan Akiss leh simpan pulak sbb dh letih mencampak makanan2 ikan tu ke air tasek, haha..

Lepas2 tu...terserempak pulak ngan pengantin baru, iaitu Ayu anak Toklang ngan suami dan keluarga mentua dia. Sembang sikit2..tergerak lak hati nak naik bot. Tgk apa yg ada kat 'seberang sana'.

Rupa2nya...mmg tak rugi pun gi situ. Mmg cantik kawasannya. Cuma yg ruginya tak bawak dslr aje. Tapi takpe...hp pun hp ler.
Koleksi dari hp abang...dh pun diletakkannya kat fesbuk dan gebang fp.
Koleksi dari hp aku pulak...aku taruk sini aje ler. Tu pun...semuanya aku taruk!!
Belasah jer!! hehe..

Sesi naik bot @ cruise, hehe..

Dah sampai...
Uii..kawasannya mmg cantik. Terletak di celah2 bukit batu kapur...
Menurut sejarah...kat situ tempat persembunyian komunis dan kaum2 Cina dari tentera Jepun dulu2.
Ada jalan di celah2 gua batu kapur yg telah dipagarkan sebab katanya leh tembus ke sebuah taman perumahan, hehe..

Masa utk berposing2.
Masa kitorang gi sini...ramai gak pengunjung.
Dari bangsa myanmar pun ramai. Kaya dorang dok sini ek. Ada kamera digital, hp mahal2!!!
Tp dorang ni jenis lambat pikap gak ler. Susah nk tengok org myanmar keje kat sini pandai ckp Melayu. Kalo Bangla...jgn main2..sekejap je dorang dh terer!! hehe..

Ye laa..dh tau aku ni Melayu...dok ckp2 guna bahasa dia pandang aku. Kalo nak kata dia ckp ngan kawan2 dia..kawan2 dia dh gi belah sana.
Agaknya nak ckp kat aku ler yg kawan2 dia tu ntah apa..tinggal2kan dia. Tunggu ler dia jap..dia tengah nak snap gambar burung unta tu, hehe..
Aku agak2 aje ler, ngee

Abg sdg snap aksi kitorang menggunakan kamera hp aje, huhu..

Akiss habeskan makanan ikan dia tadi tu kat sini pulak. Sian ikan kat sini, tak gemok2 macam ikan kat jeti tu, hehe. Sebab kawasan sini luas. Pengunjung mmg jarang nk menapak sampai ke kawasan belah sini, hehe..

Kat situ ada 2 buah menara tinjau ni..

Gambar ni aku cilok dari hp abang. Pasal...aku tak naik pun kat atas menara ni. Malas ler nak manjat tgh2 panas terik ni...hehe

Aku amek gambar dorang kat atas..
Abg amek gambar aku dari pandangan atas tu.
Lupa pulak aku nak cilok dari hp abg, hehe..

Abg berlari2 utk mendapatkan aku. Dindaaaa, (hahahaha!!)

Haa...kat sini ler tempat awek myanmar tu sebok nak bersembang2 ngan aku guna bahasa dia, hehe..
Yg aku lak...berkerut2 pandang muka dia, ngee..

Rumah ni nampak mcm tegap. Tp sebenarnya dh usang gak. Syg kan??

Antara pandangan yg menarik kat situ...

Kat sini...byk labi2 tua yg bersaiz besar2 dan dh berlumut2 muka dia.
Sian dia. Mesti takde siapa nak tolong cucikan muka labi2 tu, kan?? haha..

Ada gak taman permainan kat sini. Akiss tu mmg suka sgt ler.

Tgh tunggu bot nak balik ke seberang sinun semula.
Org lain pulak baru tiba.

Tetapi keluarga cina yg terdiri dari tok, nenek, mak, pak dan anak2 yg ramai tak mau turun pulak. Err...salah. Bkn diorang semua tak mau turun tp tok dia yg degil tak mau turun. Chu..che'..chu..che..ntah apa yg diperbahaskan pun aku main agak2 aje ler. Bini, anak, menantu ngan cucu2 dia muka masam aje pasal dpt laki, bapak, atuk yg ketegaq bebeno.
Hang dh maleh nak jalan..dok aje ler kat pondok dekat2 ngan jeti tu. Bior ler yg lelain gi jenjalan tgk.
Ni wat rugi naik bot aje, chait!! Sian aku tgk cucu2 dia. Frust aje tak turun kat situ.

Bila dh sampai kat jeti utama..baru ler muka tok dia mcm serba salah kat family dia.
Atas kebodohan dia sendiri ler tu..Sebab dia ingat bot tu ada nak berenti kat tempat lain agaknya, huh!!!
Bini, anak, menantu dan cucu2 dia nak marah2kan dia pun takut ler dpt dosa balik kot. Mana ler tau..masa CNY dulu dh bermaaf-maafan, hehe..

Masa kitorang sampai...bukit ni takde pun air terjun. Tp masa dlm perjalanan bot tu..aku nampak ler belakang bukit tu ada sebuah generator pam yg berpagar.
Masa dh sampai semula kat situ..baru ler nampak air terjun ni mengalir laju ke kolam yg terbina di atas tanah tu.
Iye ler..nak ikut logik...mana ler dtg air byk2 cenggini dari sebuah bukit tunggal cenggini??

Mgkn sebab dh petang..maka acara menembak ala2 paintball ni pun dibuka ler.
Dgn 10 biji peluru RM3 (bkn peluru cat mcm paintball tu)...maka Angah adalah peserta pertama menembak ke sasaran.

Turn Akiss pulak menembak..

Abg pulak menembak..
Selalu menembak guna dslr aje, hehe..

Tp apa yg dorang tembak2 ni??

Botol2 ni aje utk bagi jatuh...hahaha..
Jadi laa, kan??

Masa kat sini...bkn tak teringat kat along. Tp nak wat camne..dia pun dok hostel.
Takpe ler..nanti bila2 leh bawak along.
Tempat yg best...mesti tak kisah gi berulang kali pun, hehe..

11 comments:

makdara terdiva said...

mmg cantik...punyela lama tggu N3 pasal gunung Lang ni kak..

wantie said...

Wow best nya.. gunung lang?? first time dengar. kalo cam ni punya la cantik, tingin nak pi la pulak...

Tapi baru last week jer kitorang turun Taiping. nantilah kalo senang senang kitorang gi pulak..

gambor memang cantik..

POSH76 said...

not bad la view tmpt ni...bila la nak gi ni hehe...bss jugak naik bot tu

psst: naper gambo tuan tanah nan ado hehe

ibu_umairah said...

kak...tembak guna canon or nikon/cantikkkkkk....bole tembak pengatin pas ini plak..........gambar superbbbb...

pak long said...

salam...
nanti nak try la gi kat gunung lang tu....nampak cun sangat

Gieyana said...

ritu tgk kt Fb hb akak..mmg cung giler..nk p la..nnt akak bw bleh?hehehe

el said...

npk sgt kamoo semua hepi outing ritu..tmpt dia pun cantek

Rinna said...

Wahhhh cantiknya.. Gunung Lang nie.. seronok tgk gambar yang diambil walaupun guna hp jerk.. kelass.. cantik gak tuh.. :)

zura@iwan said...

dh tgk kt fb...mmg cantik arr kak tmpt dia. wpon guna HP hasil editing yg clas gituwww...

nk p arr...nnti kite g ramai2 noh...

Mawar_berduri said...

salam kak ...
wah...cantikkkkkkkkk......
nak pegi jugak la....
akak ...Taman Rekreasi Gunung lang ni kat mane kak ?

[-suziey-] said...

kak..air terjun tu xasli ke?generator tu utk pump air terjun tu ke?hehe xpaham plak:D

amboih siap ade adegan industan..kanda dinda:p