Wednesday, March 31, 2010

Umbut kelapa sawit...

Korang penah makan umbut kelapa sawit??
Hmm...ada laa iras2 umbut kelapa biasa (nyior) tu gak, hehe..
Sedap diratah mentah...apatah lagi kalo dimasak lemak putih tu, hmm..
Kalo buat kerabu...pergh!! mesti lagi terangkat!!

Al-kisah..balik dari kebun (n3 semalam) kitorang melalui kebun buah markisa (n3 dulu semalam, hehe). Tp aku masukkan citer kebun buah markisa tu awal2 sbb gambar dia sikit, hoho. Boleh cenggitu??

Sambung citer balik..masa on the way melalui kebun buah markisa tu..kitorang kena melalui kebun kelapa sawit. Rasanya felda ke felcra punya ni. Byk pokok2 kelapa sawit yg baru ditebang telah meninggalkan umbutnya bersama.
Ayah apa laa lagi...gerammmm aje dia tgk. Dari terbiar cenggitu...baik ler dia amek 2-3 batang umbut utk dijadikan menu santapan, hoho.
Mula2 dh amek sebatang umbut baru. Jalan depan lagi...nampak lagi yg lagi baru..hoho. Ayah mula ler teringat kat kenduri tahlil utk arwah pakcik Mus. Dah berkira2 nak soh kawan2 dia gi sini utk amek umbut tu. Sekurang2nya..dh jimat belanja utk satu menu.
Umbut kelapa di mana2. Maklum ler..mmg dh kebun kelapa sawit, hoho.

Budak2 ni turun utk tgk buah kelapa sawit yg terbiar.

Abah diorang ni pun sama..cari bahan, hoho..

Ni ler antara pemandangan kawasan penebangan pokok2 kelapa sawit yg dh tua tu.

Owh!! ayah masih sedang memerhati umbut2 kelapa sawit yg terbiar..
Baru lagi ditebang ni.
Ni ler antara buah2 kelapa sawit yg relai.

Ayah dpt lagi sebatang umbut. Hmm..sgt gigih ayah menyiat pelepah daun pucuk kelapa sawit tu utk mendapatkan umbut. Terpaksa ler sebab ayah tak bawak parang pun kali ni. Tapi takpe, org yg memang pakar ni tanpa peralatan pun dia leh lakukan, hoho..

Ni ler jin yg melakukan penebangan pokok2 tersebut. Sangat gigih dan cekap sekali.
Kitorang sempat tengok jin ni meratah batang2 pokok kelapa sawit tu dgn rakusnya, hoho.
Kat area2 situ..ada ler dlm 2-3 keluarga (mgkn pemilik kebun ni) sedang turut memerhatikan para jin melakukan tugas mereka, hehe..

Lepas keluar dari area situ..ayah tunjuk laa kebun pokok gaharu kepunyaan Tengku Wong, hoho. Adoii...ada gelaran tengku laa..
Byk pokok2 gaharu yg sedang membesar.
Singgah makan nasik kat kedai Cha'.
Pastu, ayah amek moto kat umah Chu. Kitorang balik umah..ayah gi tengok jin lagi satu yg katanya dh sampai kat kebun ayah utk korek kolam ikan bg besar lagi..hoho.

Kat umah...sementara tunggu atuk sampai umah..Angah sempat ler menconteng papan putih ni ngan kartun trade mark dia, hehe. Cenggini ler dorang. Kat umah kitorang pun..cepat aje abes ink white board melukis itu ini, tulis itu ini..

Petang tu..kitorang gi Petaling Bahagia menziarahi busu dan keluarga. Dh lama betul tak jumpa. Aidilfitri dulu pun tak jumpa, hehe..

Kat sana...busu dh siap masak. Ngan kari ayam, teloq dadar, kangkung goreng, tempe goreng, sambal mentah. Simple tp menyelerakan betul.
Seperti biasa...kertas sokabar lama adalah sapra pakai buang yg kitorang gunakan, hoho.

Sambil2 berborak, Yanti pasang Adnan Sempit. Kitorang mmg tak tgk pun lg citer tu, hehe. Sambil2 tu...pinjam laptop Yanti utk online, haha..
Tak abes Adnan Sempit lagi..kitorang dh terpaksa minta diri utk balik. Sebab esoknya kitorang dh nak balik Tepen balik.

9 comments:

J@J@ / Bini The Rock said...

wpon hidup dikelilingi Sawit...
tp saya lom penah jamah pon lagi umbutnya la kak....
teringin nak makan...boleh akak masakkan??

hehehehe!!

DeLLas said...

sedap mkn masakan busu ye?

Suhana Shahril said...

Besarnya umbut kelapa sawit..mcm btg panjang jer..keras ker lembut tu kak?

[-suziey-] said...

kecik2 dulu slalu mkn umbut kelapa skang ni xjmpa dh:D apetah lagi umbut kelapa sawit..

el said...

masyallah hidangan menu yg terangkat kak..sedap gilakkkkkkk

Delimasari said...

bestnye dgn makanan terhidang mcam tu,

Alimaz-Kembara Terasing said...

sedap ka tak penah mkn lagi

pak long said...

salam...
kita memang minat umbut sawit...manis lagi pada umbut nyioq...

POSH76 said...

dulu masa kat kg opah ada masak sodap buat masak lomak...lapo perut tngk lauk pauk tu hehe