Friday, March 15, 2013

Ikan kembung rebus

Dulu....orang bumiputera takde lagi mengusahakan industri merebus ikan kembung dan menjual hasilnya yg lebih dikenali dengan IKAN KEMBUNG REBUS ni.
Kalo beli kat pasar ikan tu datang dari pengusaha cina.

Abg mmg tak suka ikan kembung rebus yg terjual kat pasaran tu sbb nya....dorang rebus sekali ngan taik2 dan isi2 perut ikan tu tanpa membuangnya (menyiang) terlebih dulu.
Maka disebabkan itu....dh lama laa kitorang ni tak makan ikan kembung rebus...hehe.

Baru2 ni....kitorang ternampak produk ikan kembung rebus ni telah dijual oleh penjual bumiputera yg sememangnya setiap kali pasar malam menjual ayam, daging dan perut lembu.
Dorang menjual produk ikan kembung rebus ni yg diusahakan sendiri (bumiputera). Paling menarik.....semua ikan2 tu telah dibuang taik2 dan isi perutnya sebelum direbus tu. Bersih dan suci, katanya.
Dibungkus siap2...
Ada 2 saiz....saiz kecik RM5 sepeket 4 ekor. Dan saiz besar RM6 utk 4 ekor jgk.
Maka, kitorang pun beli laa sepeket utk test dulu rasa dia..
Ok...aku dh goreng dh petang semalam. Sedap rasa ikan kembung rebus ni, hehe..

Tapi ikan ni direbus ke.....dikukus, ye??
Ada bahan2 lain ke dorang taruk??
Kalo rebus sendiri....leh jadi mcm ni ke??
Rasanya tak...kan...sbb kalo nk buat kuah laksa tu...mana ikan tu jadi mcm ni pun, huhu..

Nota ALONA:-
~Kalo rebus ikan utk wat laksa.....mesti kucing kitorang dan sekor dua kucing ntah dari mana datang dok tunggu kat luar dapur tu, huhu. Apa?? ingat rebus ikan ni nk bagi kat hangpa ke??? hoho...

12 comments:

Nad MamaZN said...

Sedapnya ikan rebus

ibuayu said...

ikan rebus tu digoreng dgn kunyit garam ya...rasanya ada beza ke dg ikan goreng biasa tu

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

samalah ngan akak.. tak suka beli ikan rebus yg terjual sebab utama geli dgn ikan yg tak dibuang isi perut tu... selalu akak rebus je sendiri ikan campur asam keping & garam.. selalu guna ikan selayang kalau nak rebus ikan.. jarang guna ikan kembong.. hihi..

Kesuma Angsana said...

sedap juga tu selalu makan yg MIL buat , jrg2 sgt beli !

❤Kamsiah❤ said...

kadang2 ada jual kat kedai runcit kt rumah akak..tp tak pernah beli sbb tak tau nak masak,nak mkn macam mana hehe

mamawana said...

Assalam,
Ikan kembung rebus di goreng sodap walaweyyy.. tapi saya lebih suka lebih sedap rebus sendiri dgn garam sikit dan asam keping. Rebus sampai air rebusan itu kering...cubalah.

Gieyana said...

X pernah cuba lg nih...tp kan kak, bknnya org ckp x bgus kah kalau mkn benda yg dua kali msk..i means, mula2ikan nie drebus..than goreng lak..:-)

AzieFirdaus Kamarudin said...

ikan tu dikukus kak..dulu selalu mak buat utk stock umah...kalo rebus hancur kak ikan tu..hihi

wantie said...

dulu masa ngandung kan amirul.hari hari makan ikan rebus. lauk lain tak lalu. pelik. hahahaha...

ikan rebus mcm ni memang sedap. kalau dulu tak buang perut. susah betul nak makan. sebab kalau ikan besar melebihi dua jari tu kira najis la makan taik dia kan.

sebab tu kalau ikan gelama masin T beli kat tanjung dawai. ada yg di buang perut.

Zura@Iwan said...

tak pernah lagi sy mkn ikan rebus gini..kalau rebus sdiri ada...

lama tk buat laksa haihh..

isya said...

Mengidam ikan rebus mabung? Suka makan tapi xsuka nak siang ikan? Susah nak jumpa melainkan dikawasan berdekatan pantai? Kini kami ada penyelesaiannya.. Dengan pembelian ikan rebus mabung dari kami, anda akan dapat ikan rebus yang berkualiti gred A, isi ikan pejal dan segar, sudah siap dibuang isi perut, dan yang pasti ia sedap, bersih dan dijamin halal. 100% bumiputera.

Pelbagai menu boleh dibuat dengan ikan rebus mabung:
✅Ikan mabung rebus air asam
✅Ikan mabung percik
✅Ikan mabung masak asam pedas
✅Ikan mabung masak tauchu
✅Ikan mabung masak lemak cili padi
✅Ikan Goreng. Cepat, pantas, sedappp!

Harga promosi semurah RM8 per pack. Setiap pack mengandungi 4 ekor ikan mabung rebus gred A. Jika anda berminat boleh hubungi Ameer Jamil.

COD: Parking Lot Aeon Big Seksyen23, Shah Alam.

No. Telefon: 011-32194595
What apps only: 012-3693389

Area shah alam

isya said...

Mengidam ikan rebus mabung? Suka makan tapi xsuka nak siang ikan? Susah nak jumpa melainkan dikawasan berdekatan pantai? Kini kami ada penyelesaiannya.. Dengan pembelian ikan rebus mabung dari kami, anda akan dapat ikan rebus yang berkualiti gred A, isi ikan pejal dan segar, sudah siap dibuang isi perut, dan yang pasti ia sedap, bersih dan dijamin halal. 100% bumiputera.

Pelbagai menu boleh dibuat dengan ikan rebus mabung:
✅Ikan mabung rebus air asam
✅Ikan mabung percik
✅Ikan mabung masak asam pedas
✅Ikan mabung masak tauchu
✅Ikan mabung masak lemak cili padi
✅Ikan Goreng. Cepat, pantas, sedappp!

Harga promosi semurah RM8 per pack. Setiap pack mengandungi 4 ekor ikan mabung rebus gred A. Jika anda berminat boleh hubungi Ameer Jamil.

COD: Parking Lot Aeon Big Seksyen23, Shah Alam.

No. Telefon: 011-32194595
What apps only: 012-3693389

Area shah alam