Saturday, July 17, 2010

Mari kitar semula..

Bila tgk dh bertimbun majalah komik antaranya GEMPAK, G3, Ujang & U-Topia serta surat khabar lamaaaaaa...umah mula nampak dh semak sgt. Ada jugak kotak2 hp, kotak kamera, kotak pelbagai kotak..(hah, kau!!) turut dikumpulkan semuanya. Nak dibakar..tak bagus utk alam sekitar. Nak dijual kat van-van yg membeli suratkhabar lamaaa...tu, terlalu murah pulak dorang amek. Mmg dorang ikut harga semasa tetapi timbang sukat dorang tu telah 'ditipukan'.

Kat Taiping ni...mmg byk ler tempat2 perlupusan brg2 kitar semula. Tp kebanyakannya dorang amek murah. Tetapi ada satu tempat ni..tokey dia org kita (Melayu) yg amek barang2 cenggini dgn harga yg agak menarik sket. Timbang pun tak tipu. Sapa2 yg tau tempat ni...mmg dorang takkan hantar barang2 kitar semula tu kat tempat lain dh.

Selain komik dan suratkhabar lama...ada gak ler tin2 minuman yg kitorang kumpul sendiri.
Ada gak sket copper tube yg dh tak digunakan kat tempat keje abg, hehe.

Mari kita lihat harga2 kitar semula tersebut...dan berapa yg kitorang dpt, hahaha.

1) Copper tube tu..gred B sekilo RM16.
Yg kitorang bawak td bila ditimbang ada laa 2.1kg. Dapat ler RM33.60.

2) Majalah komik dan suratkhabar2 lama tu pulak sekilo dpt laa dua posen. Harga kotak ngan paper lama tu sama je rupanya. Tp, kira ok ler tu..naik balik. Dulu, kitorang penah jual time harga jatuh..lima sen je sekilo, alahai!!
Bila ditimbang2...berat kesemua paper2 lama tu 34.5kg.
Utk brgan ke2 ni...dpt gak ler RM6.90.

3) Utk tin minuman pulak...sekilo RM3.50. Bila ditimbang..ada ler 0.7gm, hehe. Tak sampai sekilo pun. Dapat ler RM2.40..kuikui..

Jadi, bila dihitung dicongak...dpt ler kesemuanya RM42.90. Seronok gak ngan aktiviti cenggini. Menyokong kempen kitar semula utk alam sekitar. Bkn susah, brg2 tu mmg ada di sekeliling kita, yg mmg kita dh tak perlukan pun.

Org yg kutip sampah kat tong2 sampah ataupun kat kawasan2 pelupusan sampah tu..duit dorang byk tau!!
Sbb apa aku ckp mcm tu..
Kat kawasan Kamunting ni..ramai jugak yg buat kerja macam ni. Duit dorang dlm wallet berkepuh2 woo!! Lebih byk dari duit org makan gaji.
Tiap2 hari dorang makan kat kedai walaupun kayuh beskal aje nak ke mana2. Bila hari biasa..pakaian dorang lusuh2 aje. Nak tgk bila dorang bergaya?? Ketika hari raya Aidilfitri..hehe.
Dorang leh hidup ngan cara mcm ni je. Keje pun tak menyusahkan org walaupun tak glemer. Dorang pun tak penah pulak kena ragut ke apa...hmm.

7 comments:

meo188 said...

yeah jom kite!

btw, jom ambil award khas utk blog awk ni :D

http://freewebcomic.com/2010/07/geng_cipan_award_pakatan_komik_online/

Rinna said...

Baguslaa ada tempat pelupusan kitar semula nie.. yang ambik barang2 gitu dengan harga berpatutan.. Kat KL nie..susah nak cari.. Memang betul kalau jual kat lori2 yg ambik barang2 gini..murah jer..ambiknya..

J@J@ / Bini The Rock said...

mahal jugak dia amek brg2 burok tu ye kak!! buleh la hantar lagi...

ada sambungan lg tak kak Mangrove Tour Langkawi tu? tak sabar saya nak tgk gambar n baca2...

sesambil berkebon! ekekekekke....
(sebok betol berkebon sambil mintak beeswax la, wooden la, brick laa...)

kih kih kihhhh....



**wpon saya tak komen setiap n3 akak, tp saya baca setiap perenggan tau! tu yg kekadang terlepas nak komen...**

x)

ameen said...

salam kak...saya tertarik la ngan akak punye cerita tu...akak boleh saya tahu tak,kat mana tempat kitar semula yang akak pergi tu...nak gak tgk umah nie terhindar dari barang2 yang tak terpakai...hm kalau botol plastik dia amik tak kak...saya dok kat SELAMA...dok merata dah cari tapi takde org nak amik....boleh akak bitau tempat dia tak..apapun email ke email saya kak...nyzam_azzuri@yahoo.com..
please ye kak

Anonymous said...

apa alamat tempat pelupusak sampah kat tepeng tu...boleh bg tak??urgent nak buat aktiviti ngan budak sekolah..

Anonymous said...

boleh sy taw kat mane?? sy nk g gak..hehe...email sy zmania_biker@yahoo.com

Anonymous said...

bole dptkan alamat kitar semula jugak..thanx..zddrm_7@yahoo.com