Wednesday, December 15, 2010

Pengembaraan di Petrosains:- Part 2

Sambung semula sebahagian lagi pengembaraan aku dan keluarga kat dlm Petrosains tu..

Selepas pertunjukan mengenai belon td...aku gi amek tiket utk boarding pass menaiki heli...heli simulator aje, huhu. Tp kena amek boarding pass tu menggunakan tiket masuk tadi. Cuma kalo sesiapa yg ada bawa baby dan kanak2 yg tidak melepasi ketinggian yg ditetapkan...dorang bg pakai gelang kertas. Dorang tak dibenarkan naik heli tipu tu, mgkn utk keselamatan sekeluarga.

Masa tengah menunggu turn tu..(sebab mmg ramai sgt yg teruja nak naik heli walaupun cuma simulator aje, kahhh)..kitorang sempat mencuba pelbagai mende yg ada dekat2 situ.

Bermain ngan skrin, hehe..
Rama2 yg berterbangan kat skrin tu...kita leh buat2 tangkap menggunakan bayang2 tangan kita dan kalo dpt...rama2 tu akan berhenti dan hinggap kat bayang2 jari atau tangan kita tu, ngee..

Yang ni pulak...guli2 yg jatuh kalo ditadah atau disekat menggunakan bayang2...ia seolah2 guli tu mmg betul2 tersekat dan akan jatuh pula ke bwh kalo tangan kita dh tak tertampung, hehe..

Sebenarnya..sebelum tu..heli simulator tu rosak ler pulak sebijik dari dua bijik yg ada. Tp kitorang wat degil tunggu gak, huhu. Nasib baik dorang cepat repair, hehe..
Ni tengah tunggu turn utk boarding pass ler ni, hehe..

Budak2 lain sebok bermain ngan mende ni...

Yeargh!! dh sampai masa giliran kitorang pulak nak naik heli ni..huhu..
Naik heli nak ke pelantar minyak tau, kahhh..
Grup aku dapat giliran 3B...hehe.

Ni ler keadaan dlm heli tu. Takde ler rasa mcm naik heli sgt sbb dh tau naik heli tipu, kan..ngee
Ye ler..leh tgk tang depan aje. Tingkap tepi2 takleh, hehe...
Ni konon2 dh nak sampai ler kat pelantar minyak milik petronas ni, kahhh..

Setelah melalui angin ribut...akhirnya..selamat ler nak mendarat kat pelantar minyak tu dh, huhu..

Ni kitorang dh sampai kat pelantar minyak. Naik tangga...nak tengok pulak kat atas tu ada apa, kan..

Dari atas...leh nampak heli simulator yg kitorang naik td. Tu ler helikopter, nya...ngee
Kalo sesape yg takleh naik sbb bawak baby td tu..lalu gak kat kawasan ni..cuma tak merasa naik heli tipu aje ni ler, ngeh2..

Argh, sudah...ayah tau ke nak kendalikan mende tu?? hehe...

Ni ler mata gerudi utk menggerudi dasar laut...cari petroleum...hehe..

Berlegar2 kat pelantar minyak ler kunun2..kan..hehehe..

Lepas2 dh merayau kat tempat2 keje carigali...kitorang pun masuk melawat kat tempat2 lain seperti surau, bilik air, bilik tido pekerja2, klinik utk dorang2 yg bekerja kat pelantar minyak tu, erm.....
Tu angah tgh kacau pekerja shif malam yg tengah lena tido, hahaha..

Ni ruang dapur utk chef2 dorang memasak..
Ada ler kat situ..kari ayam, mi goreng...semua dh keras2 belaka, hahaha..

Keluar aje dari situ..terus ler abes kisah di pelantar minyak.
Kitorang pun memasuki zon yg disukai oleh anak2 aku..

Fadel dan Dayah sebok membuat kereta menggunakan set Lego..
Aku tak tau ler apa keputusan perlumbaan keta dorang berdua tu..huhu. Sbb dh teruja ngan mende lain, hehe..

Kat sini..leh mencuba perlumbaan F1......
Dekat2 situ jugak ada permainan simulator yg lain. Tp nak naik tu kena bayar RM2 seorang utk sekali naik, hehe. Fadel ngan Dayah aje yg gi naik.

Selain tu..ada gak mende ni..utk test ketenangan minda..huhu.
Sapa yg tenang dan rileks...dia akan dpt mengawal bola dgn menolak bola tu ke arah lawan, hehe..
Masa mula2 main..tak berapa nak faham. Tp lepas 2-3x cuba..baru ler leh paham. Dorang ingat guna minda utk tolak bola tu, huhu.
Tp sebenarnya, lagi kita kool...meter minda kita berada di tahap rileks...maka bola tu akan bergerak sendiri ke arah lawan.

Ada byk mende lain utk dicuba..
;mendengar degupan jantung yg kuat dgn ketukan dram,
;menguji kekuatan balingan kita,
;kekuatan tangan kita karate...
macam2 lagi laa yg menarik...

Sambung lagi.....

Nota; akhirnya aku berjaya menukarkan template cintamaniszlite ni lg.
Kali ni kembali semula ngan kaler kegemaran aku ni..huhu..

4 comments:

atty's said...

penah dah g sekali masa akak ngn adik kecik..tp tak ingat dah

agak2 nya berapa lama kita akan ada kat dlm tu alona?

zura@iwan said...

yg men ngan skrin tu best tu....hehe..

sonoknya kak.....nk gi la ni..

[-suziey-] said...

aah template hijau lagi menarik..hehee..

waaa akk dh smpai sini..btl ke ni dlm petrosains kt pusat sains tu? haih rs nk pegi la..siyes nk pegi..mcm best la..kagumnya dgn org yg cipta skrin byang2 tp betul tu..erkkk apedaaa sy ckp..hehe..ye la yg pasal guli n rama2 tu...

bole la bw aQeel..sy suka bende2 cenggini..kagum..

Kamsiah said...

salam
ni mak ke anak2 yg xcited ni hehe