Wednesday, June 22, 2011

Khasiat daun stevia si manis pengganti gula..

Selasa semalam..aku ajak abg gi pasar malam Taman Bukit Jana. Gi ngan motor aje. Angah ngan akiss tinggal umah jap. Aku nak beli buah, hehe..
Aku, abg dan abes anak2 aku mmg suka makan buah. Tp, tak byk lak peniaga jual buah malam tu cuma satu gerai aje. Kena beli jgk...nk makan depan tv malam tu, hihi.
Aku pun beli ler buah mempelam wangi yg sangat sedap tu. RM5/sekilo. Aku beli 2kg lebih. Mana cukup sekilo...
Beli jgk buah limau sekilo je, RM3. Limau yg mmg masak dipokok, sangat manis. Ditanam di Batu Kurau...mmg manissss sgt!!

Kat pasar malam tu jgk ada ler apek ngan nyonya jual herba2 yg telah dikeringkan. Kesemuanya menarik hati utk dibeli. Kesemuanya mmg diketahui berkhasiat. Rupanya pun cantik2 wlpn dh kering, hehe..

Antara herba kering yg dijualnya ialah bunga notoginseng, bunga kwai, lavender, violet, ros ungu perancis dan mcm2 lagi laa. Nanti aku buat satu entry mengenai kebaikan herba2 kering ni, ye..hehe..Sebagai rujukan aku jgk.

Herba2 ni kalo beli leh buat air teh herba. Mmg sedap terutama dicampur ngan daun kering stevia. Ada yg dh tau psl daun ni..ada yg lom. Jd, leh baca info dia yg aku link kat bawah tu ye..
Apek tu cakap..kalo masak bubur pulut hitam taruk daun stevia tu, uii..sedap je rasa dia. Khasiat daun stevia ni sangat sesuai utk mereka yg mempunyai penyakit kencing manis. Ia adalah pengganti kepada gula tebu. Kunyah je daun stevia kering ni...aduhaii, mmg manis lah!!!

Gambar di atas; ni ler yg abg beli semalam. Daun stevia dicampur utk jadi pemanis air teh kepada seplastik herba five leaf & rhodiola rosea (telah dicampur dlm satu plastik). Senang aje sukatannya. Ikut suka. Tp daun stevia tak perlu byk sebab 3 helai aje dh leh manis dh. Minum air tu suam2..pergh!! kalo dh abes satu jag tu..kita leh tambah lagi air panas dan minum lagi sehingga rasa manis tu dh takde.
Skang dh boleh minum teh herba lagi berkhasiat..ngeh2..
Khasiat2 herba yg aku beli ni...nanti aku sekalikan ngan entry utk kebaikan herba2 yg aku copy dari risalah yg apek tu bg.
Harga dia mahai ler jgk kalo nk beli selalu, hihi. Yg abg beli utk cuma 50g x 3 jenis, hehe..
Harga ketiga-tiganya RM12 utk 100gm. Bermakna..RM120 utk sekilogram, huh!!

Stevia pengganti gula tebu.
Gula semula jadi & asli., dan manis dari gula tebu tetapi tidak tiada kalori.

Manisan tanpa kalori/sweetener without calorie
Pokok renek ini sudah terkenal diluar Negara sebagai pokok gula dan digunakan sebagai pengganti gula tetapi tanpa kalori. Rasa gula stevia tidak secepat gula tebu tetapi rasa manis nya tahan lebih lama dari gula biasa dan sekiranya terlebih akan terasa pahit sedikit.


Info lanjut dan panjang lebar leh ler gi klik sini. Juga di sini. Boleh jer lagi kalo nak gugel info yang lain, hehe..byk jugak info2 lain pasal pokok stevia ni, erm..



Nota:
aku sebelum ni kalo minum teh herba...selalunya teh cina atau teh hijau tu aje ler. Tapi tu utk buang toksid dlm badan.
Aku jgk penah minum air teh bunga yg selalu dibuat masa bulan2 pose tu. Kalo minum dan makan bunganya...leh sejukkan badan, hihi..

5 comments:

Suhana Shahril said...

Ooo..x penah tau pun psl ada pokok lain yg boleh ganti tebu utk pemanis air.Slalu ada jual kat mana kak?x penah plak nmpk org jual kat pasar mlm kat perlis ni?

atty's said...

kty selalu gak dgr..ni elok utk org diet gak

makdara TERdiva said...

mak saya pun ada tanam stevia ni.. :)

Rinna said...

Tak penah laa tau pasal nie.. Nice info.. TQ share.. :)

Arthoz said...

Dapatkan daripada kami bekalan Gula Stevia yang paling murah di Malaysia. Gula Stevia di proses di kilang tempatan dan di edarkan oleh syarikat islam bumiputra, di jamin halal.

Harga: 1/2 KG -> RM45

Untuk Maklumat Lanjut:
call/sms 013-431 2808 (omar)

http://www.facebook.com/pages/Pemanis-Stevia-Rebaudiana-Paling-Murah-Di-Malaysia/350979478353752

http://steviasentral.wordpress.com/