Thursday, May 16, 2013

Mempelam mahaii..

Dulu, masa kecik2...buah mangga epal ni...aku makan muda aje. Main petik...basuh dan terus gigit...ngap. Tak masam pun. Maklum ler, ada satu pokok pelam subur kat depan umah masa dok kat Quarters JKR dulu. Kalo nk makan masak...kena peram dulu, kan...

Skang ni...payah laa nk dpt makan mangga epal mcm dulu dh.
Kalo nk makan muda...cari kat pasar kalo musim dia.
Kalo nk makan yg dh masak ranum pun...cari kat pasar jugak, hahaha.

Aku gi pasar malam...jumpa buah pelam epal ni. Mesti buah pelam ni pun pening...dia pelam ke....epal?? hehe.
Pelam epal ni jenis besar laa...mcm buah kelapa pandan tu.
Sekilo RM15. Dh lebih kurang harga mempelam harum manis dh, kan...??
Aku beli jgk ler sebijik. RM9 sebijik tu.
Ni laa dia..
Bila dh dikupas.....
Mangga atau mempelam epal ni mmg sedap laa.
Tp bagi aku secara peribadi....lebih sedap mempelam chakonan lagi, hehe.
Tp isi mangga epal ni dh puas makan walaupun cuma sebijik. Kalo chakonan tu kena kupas 3-4 bijik baru puas makan, hehe.

Nota ALONA:-
~Adu...duu...duu...keje tak siap lagi. Kekadang rasa lembab jer aku ni wat keje...mcm kure-kure.... :p

14 comments:

maria firdz said...

Aduhai.. Kecur air liur..

Teena Tna said...

Teena rasa mcm x pernah mkn jer buah nie, sedih kan...

Nad MamaZN said...

Perghhh sedapnya tgk isi dia..
Saya cukup tak suka mkn pelam yg banyak rerambut/ selirat2 tu.. Pastu berair pulak
Berlengas!
Klu camni feveret saya la ni hihi

❤Kamsiah❤ said...

pelam ni tak masam,kan..kalau yg muda tu rasa mcm lemak2 sikit,sedap menyicah atau mcn dgn serbuk asam...
mmg buah dia bulat dan besar...

izyantyPersonalTaste said...

pelam epal sedap...tambah2 makan bila dah masak ranum...skrg musim pelam..tiap2 minggu angkut pelam kt psr mlm he3...tp tak jumpa lak pelam epal masak..

mama leen said...

aaaaaaaa.... saya suka saya suka.... beli kat mana ni kak.. adoi lama tak makan ni... meleleh liur

wantie said...

memang mahal kak. recently hubby beli RM15 sebiji. hat jenis ada kod apa ntah kat buah tu. sebiji cukup tuk kami 4 beranak.

sama mcm kak punya la kot. kak punya RM9. mungkin masa hubby beli tu mahai. nampak mcm lebih kurang sama je..

Zura@Iwan said...

kak..sy dulu masa duk Baling, kt blkg rumah n depan rumah..ada pokok buah pelam epal ni arr...

ptg2 kutip...mkn muda2 tp colek ngan kuah rojak ..perghhh...hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

masa zaman akak sekolah dulu pun puas mkn mangga epal ni.. buah dia kalau msk tu mmg manis betul.. yg muda plak lemak2 tak masam sgt.. mmg bestlah. ada byk pokok juga yg arwah ayah tanam dulu.. termasuk sepokok mangga india yg buahnya ada warna merah2 sikit walaupun belum masak. tp sayangnya bila nak besarkan rumah.. semua pokok2 mangga tu ditebang... apa nak buat... skrg ni.. sepokok pun dah takde mangga epal kat rumah.. huhu.. sedih.. nak mkn mmg kena beli la jwpnya..

ANNA MARIANA said...

alahai, sedap pula nengoknya..

Kesuma Angsana said...

KA mmghantu pelam... mahal2 pun beli jugak hehehe

el said...

chakonan plak..xnah dgr..beri pencerahan!!

Rinna said...

Sedapnyaa tgk mempelam tuh.. :)

::NureeN:: said...

kat cini pelam ni dia kira bijik, sebijik rm5... mmg sedap isi dia.. :)