Sunday, June 19, 2011

Roof box Alza

Seperti yg pernah aku citer dulu...alza mmg bestlah. Enjin, seat..keselesaan...keseluruhan mmg bestlah. Cuma dh nama mpv...kompak lak tu...kalo penumpang penoh...maka nak letak barang tu, susah sket ler. Ada ler sket ruang kat belakang tu, hihi..tp alahai, ciput aje. Leh ler taruk barang2 lembut2 (cth:-beg pakaian lembut2, beras 10kg) kalo nak taruk penoh2 sendat2 kalo barang cenggitu, hehe..
Tapi kalo setakat 5 orang penumpang tu...leh ler seat belakang dilipatkan dan menjadi ruang penyimpanan yg mmg luas laa. Leh taruk mountain bike adik aku jgk, tau!! mm..Sbb tu ler dia tergolong dlm mpv, iye dak, kehkeh..

Mmg ada plan nak beli dan pasang roof box kat bumbung alza ni. Tapi biasa ler...harga dia mahai kan. Jadi, plan tu kena ler ditangguhkan sehingga ler sampai rezekinya nanti, insyaAllah...
Sebelum ni aku tak penah tgk secara live alza ada pasang roof box. Mmg teringin nak tengok. Elok ke idak mende tu taruk kat alza, kan!!
Cari kat gugel imej pun..tak byk gambo yg aku jumpa.

Akhirnya...masa aku gi Bukit Jana Golf Resort nak jumpa client 12/3 hari tu...tiba2 ternampak ler depan mata sendiri si alza yg berkotak bumbung (roof box, hehe..) sedang elok terpakir kat situ. Elok pulak aku tgh pegang kamera, kan..huhu..apalagi, tembak!!!
Bkn apa..senang nk wat contoh ler nanti kan, hihi. Sebab..kalo tgk alza tu mmg nampak cantik ler jgk mende tu taruk atas. Aku mmg suka roof box cenggini iaitu cara pemasangannya tak byk sgt guna palang2 kat atas tu. Mcm ni..elok ler. Gayanya pun..mcm mudah ler nak tanggal bila tak perlu nak guna. Kalo tak diperlukan..tak payah ler taruk roof box tu kat atas...mcm rimas ler pulak, kan.

Ni gambar ori ye..aku sendiri yg amek wlpn kete ni org punya, hihi. Amek gambar ni pun dari dlm alza jgk..., hehe..
Alza yg dh ber'roof box' ni berplat wilayah. Mmg patut ler ada roof box atas alza ni. Mgkn tuannya bersama keluarga sedang bercuti ke Taiping, kan. Tu yg menginap kat resort tu. Dh tentulah byk barang2 nk kena bawak, hehe..

Satu kelemahan ada mende ni atas alza...sudah semestilah speeding kete akan kurang. Dah ler penumpang penoh 6-7 orang. Dijunjunglah pulak roof box tu. Dah tu, ada lak barang2 kat dlm, kan..hehe. Rasanya, kalo situasi mcm tu...daki bukit power kureng ler, hihi...

Cara pemasangannya pun aku tak tau ler mcm mana. Kena tebuk utk lubang skru ke...atau klip aje. Bkn pe..takde lagi member yg taruk mende tu kat kete/mpv dorang. Maleh ler nak gi tgk kat kedai..sbb aku ni jenis kalo dh ada duitnya, barulah ke kedai cari, survey & bila dah berkenan baru pasang. Selagi tak ada fulusnya...takde ler sesaje nk gi terjah kedai accessories kete, mm..

Tp masa aku gugel imej utk cari alza taruk roof box tu, kan..kelakar pulak. Sebab apa?? Sebab jumpa laa pulak gambo kereta saga robot @ saga kete kebal tu pun ada taruk roof box, kehkeh. Yg pelik tu...kereta persona yg mmg mempunyai bonet yg sgt luas tu pun nak taruk roof box??? adeiii...

Roof box ni pun ada yg buat sewa-menyewa rupa2nya, ye..Tp tak tau ler kat Taiping ni ada ke tak..hehe..

18 comments:

Anonymous said...

haha! baru saya tau atas tu utk letak barang..
sblum ni mati2 saya ingat tu sampan/bot..haha!

Yazeed said...

Assalamualaikum. Kalu tak silap saya ade satu lagi version..jenama Thule.... ianya lebih lebar tapi agak pipih sedikit... lebih praktikal.. tgh cari... saya pun pemilik ALZA.

sudin.... said...

salam..saya dh cuba pasang roof bar tu..kunun nk boh box plak....tapi rupa2 nya ade masalah...kalu pemilik alza ni perasan ms bwk 120km ke atas ade bunyi angin masuk........pas tu plak hari hujan air masuk ikut klip tepi pintu tu.....sy baru beli 3 hr dh jd cmtu..ape lagi pulangkn la balik.....

Anonymously Anonymous said...

Asalamulaikum. Haa kalau dah pasang nanti tolong upload gambar kat saya dzulkifle@facebook.com ... saya pun tgh cari roof box yg sesuai untuk Alza . TQ.

Kamal La Great said...

Salam puan... saya berminat sungguh nak pasang roof box ni. Saya dah cuba jenama Thule. Try pasang dekat dua dealer Thule tapi dua-dua kata tak boleh. Kit Alza tu tak lekat katanya. Jadi saya pergi ke HQ di Glenmarie yang kononnya lebih well equipped. Pun tak boleh jugak, instead diorang blaim cat kat dalam kereta, kononnya recoating tak betul, etc. Tak puas hati punya pasal, saya terus ke Perodua Glenmarie Service Centre and check model2 lain samada ada keadaan yang sama... memang sama pun.

Anyway, kalau Puan atau siapa2 ada cadangan yang bernas, saya amat menghargainya. Terima kasih.

Anonymous said...

Ada sewa ke? Boleh tau kat mana nak sewa x? Sy amat memerlukan.. minggu dpn nk jln2.. amat memerlukan.. pm sy kat wechat ye.. wechat id: midi_slash

Anonymous said...

salam

Saya pun pakai alza, tengok tengok jugak nak pasang roof box ni. caya cuba survey kat kedai abang (Brothers) kat bandar baru bangi. Ada 2 jenama. satu jenama Apexi claimed buatan Taiwan harga sebelum diskaun RM880 dan satu lagi jenama China RM780. Saiz sama dua dua.

Saya sudah ada roof rack sebab saya main basikal, 2 biji basikal boleh letak atas bumbung. Jadi kalau nak pasang dah tak susah cuma kena tanggalkan salah satu bicycle holder tu, alihkan yang satu tinggal tu ke tepi sikit dan pasangkan roof box ni.

Nampak buatan roof box ni agak kemas dan diperbuat dari fibre glass.

Semalam (23/7/2014) masa saya survey ada beberapa unit lagi ( silver or black) , kalau ok hari ni saya nak pasang.

Unknown said...

kdang2 brg byk. slain ltk brg bila box x guna kmi ltk basikal. jimat ruang.. bia krete saga pom. huhi

A.A said...

Suami saya baru buat masuk air la. Ada tak sesiapa yang pasang rail tak masuk air..kami ni selalu balik kampung jauh kat nun kat Perlis kayangan...

Unknown said...

Saya pasang ok aje,thule.klu masuk air tu sebenarnya formen tak tau pasang.masa nak pasang tu kena adjust,di setiap permukaan pintu.dan test dgn pancutan air.

Unknown said...

Salam.sy pun mencari roofbox klu ade yg murah2x tu blh la pm sy dkt fb sy abdul wahub

razak said...

saya dah pasang....bila xda box, bwak lebih 90, bunyi berdengun kat bhgian atas....klu ada box...ok, stakat ni air xda masuk....

Unknown said...

Salam. Boleh saya tahu pasal roof box yg dipasang? Ada masuk hujan tak? Tahan lama ke roof box tu? Boleh tahu beli kat kedai mana?

Unknown said...

Saya pun berminat nk psg roof box ni..tp keta exora..sape2 yg tau kdai murah leh bg tau ye fb: juriyahshamsudin

Unknown said...

Saya pun berminat nk psg roof box ni..tp keta exora..sape2 yg tau kdai murah leh bg tau ye fb: juriyahshamsudin

Unknown said...

Kalo pasang roof rack ni (tanpa box ) mmg akn ade bunyi dengung ke bila bwk atas 90kmj..? Lagi laju kite speed lagi kuat pulak bunyinye..

Farah said...

Betul.saya pye avanza pun bunyi angin bile xde box tu.kuat plak

Anonymous said...

Ape jenama ..sy amik taka okk dah sampai perlis 2 kali dah