Tuesday, October 26, 2010

Nasib si kucing jalanan..

Kucing adalah haiwan kesayangan Rasulullah s.a.w.
Kalo tak mau pelihara atau tak sukakan haiwan ni..tak payah lah didera, dipukul sesuka hati tanpa perasaan belas kasihan langsung.
Halau laa dgn penyapu ke, penyapu lidi ke...tetapi bkn dipukul..cuma halau sj. Kucing pun makhluk Allah juga. Bernafas di bumi Allah ini.

Pg tadi, dekat Pasar Kamunting..elok2 je aku memasuki pagar pasar tersebut tiba2 ternampak ler kucing (gambar di atas) berjalan menyeret cuma menggunakan dua kaki di depan, kaki di belakang tidak berfungsi langsung. Aku ingat, kucing ni cacat akibat dilanggar kenderaan dh lama dh. Rupa2nya tidak, baru je seminit dua dilanggar oleh van milik seorang peniaga kat pasar tersebut. Padahal..kat dlm kawasan yg sempit tu..bkn boleh memandu laju pun. Tak sempat kucing tu nak mengelak..tayar belakang van terlanggar separuh badan kucing (di bahagian belakang). Kalo di bahagian kepala..aduhai..hancur terus!!
Susah payah kucing tu menahan sakit, menahan derita. Kitorang yg berada kat situ cuma mampu memandang. Ada yg bergenang airmata melihat keadaan kucing yg sedang nazak tersebut. Walaupun ianya cuma seekor kucing jalanan..tetapi di manakah perasaan timbangrasa pemandu berkenaan?? Setelah dilanggarnya kucing tu..datang menjengok pun tidak. Tidak perlu lah dihantar ke klinik kecemasan...tetapi tunjukkanlah rasa bersalah anda!!!!
Allah lebih menyayangi haiwan malang tersebut. Akhirnya, kucing (gambar di atas) mati jua setelah bertarung dgn kesakitan yg teramat.

Mmg ramai yg suka buang kucing kat kawasan pasar. Dengan alasan...senang mereka nak cari makan. Tetapi...kasihanilah juga ia. Walaupun bkn dengan memeliharanya..tetapi cukup lah jika anda prihatin dgn kewujudan makhluk ini di situ.
Jgn biarkan anak2 anda menyepak2 kucing tersebut..terutama yg sdg bunting.
Angkat anak2 kucing terbiar tu ke tepi jika ternampak ia sudah berjalan di khalayak ramai. Agar tidak terpijak oleh orang ramai.

Kalo anda mampu lagi...sila laa lakukan perbuatan mulia seperti makcik ini. Setiap pagi, dia dan seorang lagi makcik akan membeli ikan2 reject kat peniaga ikan kat pasar tu, kemudian memberinya pd kucing2 yg berada di sekitar kawasan tersebut.
Sebenarnya, byk lagi kucing2 tu (berpuluh2 ekor)..tapi aku terawal sket gi pasar hari ni (hehe..), makcik lagi sorang tu pun tak sampai lagi..maka gambar di atas aje laa yg dpt aku snap td, hehe.
Sungguh mulia hati mereka. Semoga Allah murahkan rezeki makcik2 ni. Pasti, kucing2 tersebut pun mendoakan kesejahteraan org yg memberi mereka makan.

Aku jugak suka kucing. Tapi tak suka nak pelihara (dulu)..pasal bulu2 kucing yg gugur melekat sana sini dan tak pandai nak urus pe'el kucing ni, hehe.
Suami aku pulak mmg sukakan kucing. Tetapi tidak kisah jika tidak memeliharanya.
Namun, aku ada seorang anak yg sangat-sangat menyayangi kucing dan teringin nak memeliharanya.
Disebabkan itu...kitorang telah memelihara TOMEI pada 2008. Tu pun sbb mak Tomei masa tengah bunting..selalu dtg kat umah kitorang mintak makan. Jadi, bila anak2nya dh dilahirkan..comel2 pulak. Tu sebab aku pun setuju utk pelihara.
Skang Tomei dh hilang. Mgkn diambil orang sbb kucing kak Ani (jiran sebelah kiri umah) aku tu pun turut hilang. Yg tak comel tak hilang. Yg comel2 je yg hilang!!!
Dikhuatiri diambil oleh budak2 sekolah menengah yg lalu kat jalan depan umah kitorang ni. Sbb, burung peliharaan kak ina (jiran sebelah kanan umah aku ni) pun dicuri org. Siap curi sangkar2 sekali tu!!

Maka, dengan itu..kitorang membuat keputusan utk tidak melepaskan kucing2 peliharaan kitorang yg ada skang ni (si Nami dan Togey) sewenang2nya. Sebelum ni..kitorang kurung di waktu malam aje sbb takmau diganggu oleh kucing jalanan yg kitorang namakan Sarip Dol tu, huhu.
Skang, kitorang dh beli kandang ni...ada waktu2 tertentu aje kitorang akan lepas bebas utk mereka bermain2 kat luar tu.
Kalo idak...kitorang dh bagi makan elok2, bela elok, sakit, gatal...hantar klinik...tiba2 bila dh besar...lawa, menggebu...hilang dicuri orang..Tak sakit hati ke?? Tak sedih ke bila kucing kesayangan dh hilang??
Aku takpe lagi..tapi si Akiss tu!!! lagi laa..nangis jer.

Kandang ni kitorang beli kat Pameran Kraf dari Penjara. Yg kitorang beli ni hasil dari KEMTA iaitu Penjara ISA tu.
Kandang kucing kat Penjara Taiping tu..lain sket. Satu setengah tingkat aje.

Yang ni...dua tingkat. Harga asal RM360. Tp mintak kurang..dpt ler RM270.

Kitorang dh tengok kat Petshop..harga kandang cenggini pun RM400.
Tu yg kitorang beli kandang kucing/arnab ni hasil dari Penjara ni aje. Murah byk...ngee..

Baru laa selesa si Nami ngan si Togey tu. Kkdg2...dua2 ekor dok kat atas. Tp, Nami suka dok belah bawah. Togey lak suka dok kat tingkat atas, hehe...

Ni ler caranya si Nami dan si Togey bergurau senda. Kat dlm kandang pun cenggini...kat luar pun cenggini, huhu.
Alhamdulillah, dua-duanya sihat.

Sebelum aku gi market pg td...aku sempat singgah lagi ke klinik gigi. Sampaikan doktor tu leh cam kelibat aku dh ketika sedang elok dia keluar dari ofisnya, hehe.
Segan betul bila doktor tanya pembantunya, "why this patient mari lagi??", ekekek..
Dia tak marah laa..cuma aku ler yg segan sendiri pasal dh 4x dok ulang ke situ termasuk hari ni, ngee. Baru aku nampak muka doktor hari ni pasal dia tak pakai mask tutup mulut dia tu lagi. Lembut je muka dia walaupun dia berbangsa India. Takde laa mcm doktor sikh yg penah aku tengok beberapa tahun dulu, hehe..Yg tu...adeii, serius memanjang.

10 comments:

[-suziey-] said...

huhu..sedihnya tgk kucing tu..mati jgk akhirnya..kalu sy dh menangis dh..tu la..ade gk org yg keras ati buat mcm2 kt kucing..pukul2 la..sepak2 la..haish..yg ni siap kena langgar lagila kesiannya...huuuuuuu..uwaaa sedihhhh

Rinna said...

Alaaahaii kesiannya..tengok kucing tuh mati gitu jerk ..sedey plak tengoknya..

Rin tgk Inanya.. gambar kat sidebar tuh okey jerk..tak de masalah pun??

makdara TERdiva said...

kak, kat sini pun ade auntie sebelah opis ni yg baek mcm makcik tu..hari2 ade je habuan utk kucing2 terbiar tu.. :)

julianasuparman said...

slm kak...lama x singgh2 blog akak...sbnrnye jue br je update blog...hehehe...siankan tengok kucing tu...smlm ju g ATM nmpk sekor kucing x de sebelah kaki depan dia...tp masih hdup...sian sgt2 =(

POSH76 said...

aduii tak tahan ler tengok kucing tu sian tul...rasa nak cepuk jer siapa yang buat tu

POSH76 said...

aduii tak tahan ler tengok kucing tu sian tul...rasa nak cepuk jer siapa yang buat tu

ikiqzana said...

x bole klu negok kucing jalanan mati kena langgar mmg rasa nk nangis jer.. sedih sngt.

Kamsiah said...

kesian...kdg2 pemandu anggap kucing/binatang lain mcm tak bernyawa,mcm mereka tak ada rasa sakit bila dianiaya..

Gieyana said...

mmg kesian n tersentuh hati bila bc post akak nie..kalau sy tgk kucing tue sure dh nangis dh!

da best fren sy a.k.a lunch partner mmg sayang betui ngan kucing nie..kalau kuar mkn nmpak kucing sure dia p belai2 walaupon kucing tue da kudis @ sakit...

wantie said...

sayu lak baca. Ramai yang tak tau kot atau buat buat tak tau. bila di akhirat kelak, kucing kucing yg kita jaga demngan baik ni ler nan nolong kita.

Mulia sungguh ati mak cik tu noh. Walaupun ikan reject tapi niat yg murni tu mulia di sisi Allah..