Wednesday, October 20, 2010

Ayah singgah hantar stoberi..hehe

Walllaaa..
(Assalammualaikum..)..ish2..lupa nak bg salam. Lama dh tak masukkan citer baru kat sini. Bila dh tak masuk citer baru..maka..citer tu akan jadi citer lama. Nak kata basi tu..tak laa basi sbb aku dh taruk pengawet (halal lagi, hahaha..)

Aku nak kongsi citer kat sini..
Kan kat entry sebelum ni aku ada nyatakan pasal ayah nak gi Perlis tu. Ayah kata OTW nak ke Perlis ikut Raub-Cameron Highlands-Simpang Pulai-PLUS nanti ayah akan singgah kat umah aku nak bagi buah stoberi, kan!!! hehe...
Alhamdulillah, ada rezeki kitorang nak jumpa ngan ayah petang hari Jumaat yg lalu.
Ayah nak amek bola kristal. Bola kristal sebelum ni..ayah kata besar sgt. Air kat pasu tu tumpah, bola kristal pun tak pusing. Kali ni aku beli yg kecik sket. Seperti yg asal. Ok dh kot..hehe..

Ok..ni ler aku nak citer sebenarnya, ngee..(Jumaat 15hb Oktober)
Jam 5.10ptg lebih kurang laa.. (tu pun dh puas aku tunggu mana ler ayah tak sampai2 lagi ni!!, huhu..)
ayah pun sampai ler kat umah aku ngan van yang dipandu oleh abg Anas (sepupu aku).
Selain ayah dan abg Anas..ada gak ler abg Peli dan anak lelakinya, juga abg Nuar, Aris Lembek dan lagi 2 orang pakcik yg aku tak tau nama tp kenal ler rupa dorang tu, hehe..(leh gitu??).
Masa dorang sampai2 je dpn umah aku...amboiiii, bkn main kuat lagi dorang bukak radio van sbb tgh layan bajet yg dibentangkan oleh PM petang tu, hehe.
Masuk kat umah aku..sambung lak tgk pembentangan bajet 2011 tu kat tv.
Amboiii...bkn main riuh-rendah lg ler umah aku. Ngan elaun imam naik, elaun ketua kampung naik...huhu..
Gambar di atas; Ayah tu tau2 je abg nak snap gambo ni. Pdhal abg guna hp aje tu, hehe. Ayah siap cakap..gambar ni nak masuk blog...hahahaha..Ayah aku pun tau pasal blog laa, ngee..

Aku sempat hidang air oren aje ler. Utk penghilang dahaga. Di samping goreng pisang dan popiah sambal yg aku beli sebelum tu, ngee..
Dorang pun nak singgah kejap aje..sementara tunggu Iddey dan isteri dia sampai kat R&R Gunung Semanggol.

Petang tu, ayah bg ler kitorang 1 kotak stoberi saiz besar dan 2 kotak stoberi yg saiz sedang2 tu, ngee. Sonot nyer..Takyah gi Cameron pun leh dpt stoberi fresh!!
Tima kasih ayahh...
Gambar atas; ni ler antara stoberi yg ayah bg tu. Nyumiiii!!!
Dh basuh dh ni..salin bekas, hehe..

Ada lagi sekotak kecik stoberi ni kat dlm peti sejuk tu. Simpan utk Along. InsyaAllah, ujung minggu ni dia balik umah.

Selain dari tu..ayah beli gak 2 kotak cekelet ni. Luar cekelet...kat dlm nya ada buah stoberi kering, hehe..
Stok cekelet ni ada lagi dlm peti sejuk.
Mana leh makan cekelet sekali byk..kan..tak elok utk kesihatan, hehe.

Aku gak ada kirim kat ayah beli ubi keledek jenis kiut2 ni. Mmg manissss sgt isi dia. 3 paket RM10. Beli yg mentah lg ler. Bkn susah pun nak rebus kat umah, kannnn...hehe..
Keledek ni..sgt bagus tau utk dimakan oleh org yg sdg diet, hehe.
Tp..larat ke tekak ni asek nak telan mende ni aje walaupun ia sedap, hehe..

Dlm jam 5.40 cenggitu...Iddey pun dh kol kata sampai dh kat R&R Gunung Semanggol. Jd, ayah dan yg lain2 pun bergerak ler dari umah aku meneruskan perjalanan ke Perlis pulak.
Ayah ni ngikut anak sedaranya ke sebuah majlis perkahwinan kat sana. Katanya, majlis tu kat Chuping, Perlis. Tp dorang semua bermalam dan menginap kat umah mak mentua abg Peli kat Arau.

Sabtu 16hb
Pg tu..kitorang gi bawak baby kucing baru kitorang kat klinik. Bkn sakit...tp sebab baby ni byk betul kutu dan telur kutu kat badan dia, aduii..
Baby kucing ni kitorang baru je amek kat maklang. Dh booking masa kitorang gi beraya umah dia dulu ler. Sbb baby kucing ni dh pandai makan dan jilat susu..kitorang pun amek ler. Maklang yg soh amek cepat sbb katanya, ramai sgt yg berkenan..adeii.

Baby kucing kitorang kali ni..berbulu putih..ada sket tampuk kuning nak ke cekelet
(tp tak berapa jelas) kat atas kepalanya. Manakala, ekornya kaler kuning cekelet keseluruhannya. Disebabkan fizikal bulu baby kucing kitorang mcm tu...maka abg pun bg ler namanya ni..TOGEY..bkn asal dari perkataan togel tau. Tp dari perkataan TAUGEH..hehe.
Bkn tak penah pikir nama lain..tp nama TOGEY tu gak yg sgt serasii...hahahahah..
Doktor ni cuma bg rawatan guna spray dan sapu ubat ni kat keseluruhan badan TOGEY sehingga meresap ke kulit badan TOGEY.
Doktor tu mulakan dari ekor. Lepas2 tu..kutu2 terus berlari sehingga ke muka TOGEY. Eii...ngeri betul aku tgk. Byk betul!!!

Mujur ler kutu kucing ni tak sama ngan kutu yg ada kat kepala manusia..hehe. Tp walaupun mcm tu..aku lak rasa mcm gatal2, kahhhh...
K
itorang bawak cepat2 baby kucing ni gi klinik bkn apa..utk cepat bertindak membunuh kutu2 dan telur2 kutu tu dari baby kucing agar tak berjangkit kat kucing kitorang lagi sekor..si NAMI tu ler.

Mcm tu punya rawatan pun...RM15 kena bayar, hehe.
Skang ni, dh okey ler si TOGEY ni. Makin sihat ler dia tanpa digigit oleh kutu2 tersebut utk hisap darahnya, ngeeee.

Petang...
Kitorang bawak mak gi kedai hardware..nak beli cat. Mak nak cat bilik depan tu sbb bilik tu mmg tak penah tukar2 cat lagi.
Abg parking keta betul2 kat ngan PET SHOP ni. Tu yg singgah situ jap, hehe..Maklum ler, mak mentua aku ni mmg minat betul ngan kucing, ngee.
Tu ler minat tersebut dh menurun kat abg aku ni dan anak2 aku terutama Akiss tu ler..hehe.

Ada ler 5 ekor kucing comey2 jenis bulu panjang dan kepala belukang ni. Salah sekornya...kucing kat atas ni ler. Baru 8 bulan. Rupa dia....macammmmm TOMEY..kucing sulung yg kitorang bela dulu. Tp dh dekat setahun hilang, uwaaa..Tomey kucing yg paling best di antara kucing2 yg kitorang penah bela ni, huhu...rindunya ngan Tomey.
Harga kucing ni dijual RM850.00 (erk..mahainya. Patut ler kucing kitorang dan kucing jiran sebelah leh hilang!!)
Psst; Tokey ni tak nampak yg abg snap gambo ni, ngee.
Agak2 korang ler..kalo tokey tu nampak..dia akan larang tak??

Maklum ler..ada yg kata kucing ni pantang kita amek gambo dia. Umur tak panjang,
erm...

Lepas dh beli cat tu..kitorang gi pulak Taman Tasik Kamunting (fasa 1) yg baru je dibukak kepada org ramai. Kali ni..bawak dslr. D60 aje...D90 dok umah berehat, hehe.
Citer penoh dan gambar2 akan dimasukkan utk entry selepas ni..chiow!!!

9 comments:

cikbedahlaser said...

pernah sekali kak iezah bg keledek nih... tp x makan..sebab bz smpi x sempat nak masak...rugi lak rasa nye... uhuhuhuuhuhuhuuh

eee kutu..terus rasa geli....uuuuuu

J@J@ / Bini The Rock said...

mak datokkk!! 850 rege kucen tu erk? err..tp cantek nyer!!

Stiap kali sya g kije, selalu nmpk (melayu)Org pempuan kdg2 suami dia bwk kucen jenis bulu panjang ni pegi o'ok. Dia kasi rantai. Dah serupa mcm org cina yg selalu bela anjing berbulu panjang berkaki pendek ajak anjing dia jln2.

dulu ingatkan org melayu ni bela anjing..rupa2nya kuceng daaaa!!!

Rinna said...

Wahh panjangnye N3 dia....

Bestnya..dpt stoberi..dah lama tak pi CH..Suka gak makan ubi kuning tuh manis kan..

zura@iwan said...

akak suka cerita...tu pjgnya ayat dier..hehe..

wahhh kak sy suka strawberi...bila nk g cameron ni..haha

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam.... bestnya strawbwri....

makdara TERdiva said...

sebenarnye stoberi tu x pnting kan? yg pentingnye dpt jumpa ayah tu.. :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnya dpt buah tangan dr ayahanda... yg best tentulah strawberi dgn keledek tuh.. kalau gi CH sure beli keledek rebus tu sbb dah tak sabar nak mkn kat situ jugak.. hehee..

wantie said...

suka jugak keledek kulit purple tu. memang manis isi dia. tapi tak ler makan banyak sebab kata mak ubi ni angin...

tapi selalunya, makan dulu angin ke hapa ke kemudian hari kita fikir.hohohohoh...

[-suziey-] said...

waa stoberi tu buat triffle sedap gk tu:p

lawak btl la nama kucing akk ni..adeii..bkn kucing ni yg dok kuar masuk umah akk masa sy g beraya hr tu kan..hehe