Thursday, March 17, 2011

Balik kampung...

13hb Mac 2011
Ahad tengahari..

Seperti biasa...cutiiiii je sekolah...mesti nak balik kampung, kan..hehe
Cuma kali ni...balik kali ni..ada agenda lain selain balik kampung, kekeke...

Duduk ler hangpa dlm sangkar kecik ni, ye..Jap je tau!!
Sementara nk sampai umah Pah Esah..ngeh2

Pagi2 tu, abang bersama along dan akiss...menguruskan 3 ekor kucing dan sangkar 2 tingkatnya utk dihantar kat umah mak. Mintak tolong mak jagakan sepanjang kitorang balik ke Bentong.

Aku kat umah pulak..baru laa nak packing pakaian, huhu.
Selain tu kena ler gi amek kamera, charger kamera, charger hp, berus gigi dannnn pelbagai barang2 keperluan yg perlu dibawa sekali. Kalo dh ingat...kena terus amek. Kalo idak, mende tu ler yg boleh tertinggal nanti, hehe..
Sebelum tinggalkan umah, semua sampah kena ler dibuang ke tong sampah luar, kunci tingkap, tutup gas, bawak masuk beskal dan motor dlm umah....
Tak lupa..bawak masuk penyidai yg penuh ngan pakaian yg aku basuh pg tu ke dalam umah (kering kat dlm umah sampai kitorang balik, hehe).

Dah pastikan semua ok, semua dh dimasukkan kat dlm kete...maka aku pun kunci ler segala pintu2, selak ngan kayu pintu sliding dan keluar ikut pintu lg satu.

Abg dh keluarkan alza...maka...sang kancil pun dialihkan ke tempat alza sekaligus menghadang laluan ke pintu utama tu, hehe.

Tapi...kitorang kena singgah makan dulu kat MASA.
Sebenarnya, plan aku..nak masak kat umah aje tp masa aku utk memasak tu telah pun punah disebabkan keluar ngan moto sorang2 mencari pasir tandas utk kucing..sampai ke The Store Kamunting pun tak dijual, ke kedai pet shop...kedai pun tutup, ke Econsave....Econsave pun rupa2nya tak jual pasir tandas utk kucing tu. Satu jam lebih melilau ngan motor cari pasir tandas si kucing, aduhaii..
Perjalanan pun byk kena patah balik sbb byk pulak kenduri sdg berlangsung di lorong2 berhampiran...aku dh menangis sambil bonceng motor..uwaa..
Apa laa angah ngan akiss ni...pasir tandas kucing dh nak abes tak kasitau pun kat ibu ni. Kalo kasitau awal...boleh laa gi Tesco aje cari mende tu seperti biasa.
Hari tu..aku malas ler nak ke Tesco pasal parking moto ni bahaye sket. Nak kena psg kunci pendua skali. Aku dh laa nak cepat. Hmm..rupanya lagi ler lambat!!
Alahaiii...kucing..kucing...

Perjalanan selepas perut dh kenyang...ke opis abang dulu. Amek cd yg tertinggal. Kat dlm tu ada discovery psl Sudirman Hj Arshad. Mak laa yg nk tengok sbb kat umah mak aku tu..astro cuma yg basic.
Dari ofis abang...kitorang masuk hiway kat Bukit Merah. Isi petrol kat Hentian Sebelah Bukit Gantang. Kemudian, keluar dari hiway...di Simpang Pulai. Sbb nak balik Bentong ikut jalan Cameron Highlands ke Sg. Koyan, hehe..(jimat tol tp...duit gi membeli kat Cameron tu..lebih byk dari duit tol, kahhh).


Lepas Kg. Raja..kita akan jumpa Tringkap..kat situ pun dh mcm kat Brinchang dh...ada deret2 gerai yg menjual stoberi, sayur dan lain2 lagi laa...
Maka, aku berhenti kat situ aje utk beli stoberi segar dan kering. Sbb risau kat Kea Farm atau kat pasar malam (ptg pun dh ada) susah nak cari tempat parking. Maklum ler...kan skang tgh cuti skolah. CH mmg sesakkk di tempat2 tumpuan.

Dh selesai membeli...kitorang teruskan perjalanan...tp tiba2 teringat plak yg keluarga aku ni suka makan jagung. Maka, singgah ler pulak membeli jagung kat Kea Farm. Parking kejap kat sebelah org jual jagung tepi jalan tu aje sbb kat situ mmg sesak ngan kenderaan. Tu pun, aku bergegas turun sensorang. Kot kang kena hon...leh ler abg terus ubah kete, hehe..

Dah selesai...terus je ler lalu Pekan Brinchang, Tanah Rata, Habu dan sebelum Pekan Ringlet...dh kena masuk ke simpang utk ke Pos Betau dan seterusnya ke Sg. Koyan.

Ni...antara penduduk orang asli yg mgkn keje di kebun2 sayur di Ringlet sdg dihantar pulang ke rumah masing2.
Perkampungan dorang yg boleh dilihat kat tepi jalan tu dh dipenuhi ngan rumah2 batu..cantikkk je tersusun.

Hehe...ni sesaje je berhenti kat tepi jalan tu. Anak2 maleh nak turun sbb masing2 mamai baru terjaga bila rasa kete dh berhenti, hehe..

Kalo ikut jalan ni..ada satu jalanraya yg sebenarnya dibina dgn jambatan...pjg gak ler jaraknya. Ayah citer..ia dibina bukan di lereng bukit yg telah ditarah. Tetapi di atas jambatan yg dibina dan di bawahnya gaung yg sangatttt dlm dgn pokok tualang tercacak di bawahnya..huhu..
Kalo intai ke bawah...gayat gak ler..
Kat situ gak..kalo dpt berkabuss tebal (mcm dlm games Silent Hill tu)...aii, kena slowwww jer.
Tp aku tak berpeluang lagi nak berhenti tang situ nak amek gambo, hehe..

Jalan kat sini mmg masih muda lagi. Tanah2 yg diratakan utk jadi jalan pun...lembut lg. Bukit2 yg telah ditarah pun masih belum kuat dicengkam akar2 rumput yg telah ditanam tu. Maka, kena berhati2lah dgn kejadian tanah runtuh..sama ada runtuh di lereng bukit ataupun di tepi2 jalan yg mana tanahnya mendap dan berlubang yg sangat merbahaya kepada kenderaan yg melaluinya.
Ini pengalaman kitorang yg kedua melalui jalan CH-Sg. Koyan ni. Jalan yg akhirnya dibina utk laluan warga Pahang utk ke CH...kalo dok Sg. Koyan tu..tiap2 hari pun leh gi, hhe..
Kalo idak...warga Pahang yg nak ke CH kena ikut negeri Perak utk masuk ke daerah di negeri sendiri, sian2...

Setelah melalui Sg. Koyan dan Raub...akhirnya..sampai ler ke rumah mak aku kat Bentong tu...

Foto ehsan:- D60 (D90 dok umah rehat)
:- Kamera kompek Canon Along

4 comments:

J@J@ / Bini The Rock said...

wahh!!
sempat lagi la singgah CH erk kak! bestnya. Sambil tu blh la hirup udara segar kat situ ye dak??

mm..patutlah lama tak muncul n3 baru..balik kg rupanya dia!

DeLLas said...

bila nak sampai, asik benti je huhuhu

Suhana Shahril said...

Best nyer dpt singgah shopping kat cameron...gambar stroberi xdak ker..kekeke

zura@iwan said...

dkt lak kak guna jln baru ni kalu blk kg kan...sng la nk siggh CH nnti...hehe