Tuesday, March 8, 2011

Toyota Passo Sette vs Alza

Sebulan yg lalu...masa aku godek2 psl Alza...terjumpa ler aku imej sebuah kereta dari jenama lain tp rupenya mmg sebijik Alza.

Tak sangka pulak aku..rupa2nya toyota mengeluarkan sebuah mpv kompek sebijik cam Alza tp namanya Passo Sette.
Kalo Toyota Passo..bentuknya sebijik Perodua Myvi..
Tp kalo Toyota Passo Sette...sebijik Perodua Alza..erm..

Hmm..mgkn kedua2 syarikat pengeluar kereta ni ada wat kerjasama ke..kolaborasi ke..kan..
Sbb, masa kitorang booking Alza bln 11 2009 dulu..salesman Perodua tu ckp..enjin Alza ni menggunakan enjin Avanza 1.5.
Dan enjin myvi menggunakan enjin vios 1.3..ntah ler..aku pun tak tau..Yang aku tau, Alza ni keluaran Perodua, sebuah MPV dan harga mampu milik.

Nanti aku akan citer kat entry selepas ni satu kemalangan yg terjadi kat sebuah kereta proton saga model baru, kan??.
Erm..ok jer keadaan dia walaupun berpusing dan menghentak2 jalan. Cuma enjin tu tak tau laa pulak sbb dh masuk kat dlm air parit, kan..
Apa2 jadi tu, tak kira ler buatan tempatan ataupun buatan luar negara...semua di luar kemampuan kita sebagai hambaNya. (Jangan lupa, sebelum memulakan perjalanan tu..baca lah bismillah dan doa agar perjalanan kita selamat dan berjalan dgn lancar. InsyaAllah).

Jd, janganlah memandang2 rendah pd barang2 buatan tempatan..
Kalo nak dikira ianya tempatan 100% sama ada keluaran Perodua mahupun keluaran Proton...tidak jugak sebenarnya.
Enjinnya import luar, dan juga part2 lain yg di luar kemampuan industri negara..

Dgr citer jg...kete buatan tempatan ni lagi murah di luar negara dgn kualiti impot dari pasaran tempatan sendiri. Ntah ler..Tp jika benar, sangat tidak wajar ianya berlaku.

Kredit gambar ni kat khairulazmi.com sbb aku amek gambo ni kat website dia..hehe.. tp yg kat bawah2 ni aku amek dari website luar negara..


Gambar yg atas tu saja cuma gambar Alza..yg lain2 semua toyota passo sette..
Tak tau ler..akan dipasarkan kat Malaysia ke idak...hmm


Sekian..

2 comments:

el said...

yelah sejibik sm
mmg lah derang wat kerjasama
tp mmg betul harga kereta msia kt luar negara lg murah :)

Bahulu said...

okey 2,gunalah buatan tempatan @jimat RM..
Tapi yg tak berapa Enak..
kadar BUNGA bg pinjaman kereta tempatan amat tinggi@kereta luar rendah pulakk..

HARGA KERETA MURAH + KADAR BUNGA TINGGI