Friday, March 4, 2011

Buah pala




Nama Tempatan; Pala
Nama Saintifik; Myristica Fragrans
Nama lain; Nutmeg
Famili; Myristicaceae
Asal; Indonesia

Minyak buah pala banyak digunakan dalam perubatan melayu tradisi khususnya untuk mengatasi masalah angin dalam badan.
Ia juga boleh dijadikan salah satu bahan dlm balm utk disapu di hidung ketika selesema , di tepi kepala jika pening2 lalat, hehe...

Buah pala ni..lebih femes jadi jeruk basah atau jeruk yg dikeringkan.
Jeruk basah tu..jgn harap ler aku nak makan..tak suka..tak suka...hehe
Tp kalo yg diricih halus dan dikeringkan tu..aku suka gak ler.

Gambar di atas; kredit utk suamiku cyg..



3 comments:

J@J@ / Bini The Rock said...

ooo..mcm ni bentuk buah pala. haha! selama idup tak penah tau buah dia rupa camana...apentah lagi la pokoknya...
bunga nya???? hmmm...

tapi jadi jeruk sedap jgk...yumm yumm!

wantie said...

berkhasiat buah pala ni. T suka makan halwa pala. kalau letak dalam ais kacang besh besh..

Biji buah pala ni, kalau budak budak jatuh & kepala benjol, demah jer ngan biji pala ni. I'allah berkurang la benjol tu.

makdara TERdiva said...

kakak sayang..saya dah jawab soalan akak, sila semak yer :D