Wednesday, May 4, 2011

Mak & ayah datang ke rumah...

Ahad 01/05/2011
Ayah ngan mak datang ke umah aku. Kali ni ayah ikut Sg.Koyan sampai ke Ringlet dan turun ikut Tapah. Sebab dh tau dah..mesti jalan sesak teruk dari Tanah Rata sampaiiiii laa ke Brinchang area Kea Farm tu sekiranya nk turun ikut Simpang Pulai. Buang maso, yo!!

Mak ngan ayah sampai kat umah aku dh petang gak ler sebab dari Bentong pun jam 10 lebih.

Ayah memandu Proton Saga aje ke Taiping kali ni, hehe. Antara sebab lain..ayah nk test power stering yg baru je dibuat kat Bengkel Botak. Maklum laa..sebelum ni guna 'otot' stering. Jenoh nk pulas terutama masa nk parking, hehe..(citer mcm ler aku ni selalu bwk kete ni, kahhh..)
Walaupun kali ni tidak melalui tempat2 penjualan yg popular kat CH tu...ayah tetap membeli stoberi dan sayur. Beli kat area Ringlet ayah kata lagi murah dari kat atas nu (area Brinchang ler tu, hehe)
Proton saga putih ni jgk turut membawa 3 biji buah durian yg dibeli kat kawan mak kat Bentong tu (psl durian kat kebun ayah dh abes..hehe..), jagung mutiara yg dh berkopek tp mentah lg, buah rambutan, buah limau dan buah jambu madu yg mak beli kat persinggahan semasa dlm perjalanan yg sama.

Mak turut ler bawak brg2 cendera mata yg dibelinya masa menunaikan umrah ari tu utk kitorang..termasuk laa bbrp jenis kurma, kacang pistachio, biji gajus bakar, buah zaitun kering, minyak attar bau bunga tanjung, bau ka'abah, tasbih dan lain2 laa..ngee. Timakasih kat mak. Sebenarnya, aku mmg tak kirim mak beli apa2 pun masa mak nk terbang ari tu (setakat kurma ngan kcg cerdik tu..biasa laa, hehe) sbb aku tak nk mak terlepas melakukan ibadah hanya kerana nk membeli barang2 yg telah dipesan. Cuma ada laa kirim2 doa..hehe. Doa seorang ibu kan doa yg mustajab tambah2 berdoa kat tanah suci pulak tu, erm..
Bg aku..mak nk beli apa pun nanti...beli laa.
**Twit...mak pun ada bg air zam2. Dh nk abes ni Angah je yg pulun minum, ish..ish

***Kurma pun nk abes ni...aduhaii, mmg kat umah aku ni semuanya peminat buah kurma, huhu.

Tp tiba2 aku terbaca lak entry kat blog Suziey tentang lubana dan khasiat memakannya. Kalo nak tau sedikit info mengenai lubana ni..klik ler kat sini (suziey.com).
Kebetulan pulak mak ada kat sana...cepat2 ler aku msj Suziey bertanyakan hal lanjut mengenai mende ni sbb nak sms kat mak mintak tolong belikan.

Lubana ni mmg chewing gum tapi tanpa apa2 rasa...tawarrrr aje dan kekadang ada kuar pahit2 kelat sket. Ada jgk sket bau...erm..tak reti nak terangkan baunya macam mana..hehe.
Aku rasa lubana ni mmg ori dari getah pokok chewing gum kot, hehe. Kunyah2 sampai sejam lebih pun..tak kurang2. Maka, aku rasa..mmg kena buang gak ler getah tu, hehe. Ingatkan leh telan ke, kan...

Mmg dijual dlm bekas mcm ni.
Mula2 aku hulur kat anak2..dorang ingat batu pasir apa ler aku kasi kat dorang ni, hehe.
Alhamdulillah, anak2 aku leh je makan mende ni, hehe.

Isnin 02 Mei, pagi...
Ayah check kete CAQ ni. Minyak power stering dh kurang!! Aiseyyy....stering rack kete ayah ni bocor laa pulak. Erm..mcm ni laa kalo bikin kat org Melayu. Hrp2 ada warranty lagi sbb baru je lg mende tu. Bkn murah gak buat mende tu. RM1800 gak kena keluar dari beg duit...
Abg gi Petronas tolong belikan minyak power stering tu. Harap2 Botak dpt settle kan betui2. Pasal ni salah dorang sendiri...

TAMMAT

5 comments:

Suziey Ahmad said...

hiks..ade pn gbr lubana..sy lupe nk snap..ekekek:D mmg xde rasa tp sy xlalu nk kunyah..hubby je la yg mkn..hahhaa:p ank akk ok x mkn? bole mkn? hehe..

hehe sy tau kete tu pnya stereng asal..mmg berat giler kan..ekeek:D

Suziey Ahmad said...

kak..skang ni klu nk kasi ank2 minum air zam hari2..akk order je dr org yg dok mekah..dorang bole pos kan..RM120 je klu xsilap..cuba tgk blog ni..sy mmg beli..so xputusla minum air zam2..utk budak elok la..agar mudah menerima pelajaran dan diterangkan hati..niat yg baik2 :)sunnah minum air zam zam berdiri..

http://manzlie-makkah.blogspot.com/

sy suka baca blog ni..kisah kt Mekah jek..hehe jadila utk lepas rindu :)

Unknown said...

bessnyer kalau parent nak dtg rumahkan

kurus said...

aah saya setiap minggu balik kg je kak .. kalau x balik mereka dtg kekekk mentang2 dekat kg ekekke :)

attyfir said...

lom pernah lagi makan lubana..
tgk gambar..pun baru 1st time nie