Monday, January 5, 2015

Bila CPU aku rosak..

Betul2 masuk tahun baru...CPU komputer aku rosak..
Tak leh nak sambung keje. Abang dh cuba repair dah..tengok tu tengok ni...check itu ini..try itu ini...tak leh.
CPU yg aku guna ni...baru jgk ler guna...beli dalam tahun ni jugak. Awal tahun kot rasanya. Tapi beli 2nd hand aje laa. Beli kat Ipoh nunnn. Kebetulan hari tu along balik umah dari KL. Tiket bas...keretapi ke Taiping dh abes. Aku soh amek tiket ETS sampai Ipoh...dan kitorang pun gi Ipoh amek CPU yg dijanjikan. Beli tu melalui MUDAH. Tapi ngam2 ujung tahun CPU ni buat perangai.
Abang dh cuba sedaya upaya...
Ni yg payah kalo beli barang 2nd hand, kan.
Warranty cuma sebulan....pastu kita tak tau pengguna sebelum tu sape. Kebanyakannya...cpu ni sama ada orang nak apgred ataupun cpu rosak dari siber cafe...pastu repair dan dijual semula.
Tapi Alhamdulillah laa...rosak CPU ni tak menjejaskan hard disk kerja2 aku dan simpanan gambo2 peribadi aku. 

Maka, abang pun amek keputusan utk beli CPU baru lak kali ni.

02.01.2015
JUMAAT
Masa abang nak gi keje semula selepas balik umah utk sembahyang Jumaat tu...abang ajak aku ikut survey aje kat kedai ESS Komputer dekat ngan stesen bas Kamunting ni...naik motor asing2...nanti abang terus aje gi keje. Tapi tengok harga dan apa yg ada dalamnya...abang pun ok jer. Terus beli...bayar deposit. Petang abang dh balik keje nanti baru kitorang amek bila tokey tu dh programkan CPU tu.
Ok...petang tu kuar ngan kancil nak amek mende ni.. Kena ler kuar duit ye utk mende ni. Sebab mende ni penting utk wat keje kitorang ni. Harga?? RM750.....
Balik umah...lepas Maghrib tu abang pun mula laa sambungkan wayar2 kat CPU baru ni..
CPU baru ni abang yg guna. Aku guna CPU abang pulak, hehe..
Hard disk aku bila boh kat dalam CPU abang ni baru ngam..
Pastu...baru abang kelebet2 CPU aku ni bagi mantop..
Aku dah leh guna laa seperti biasa..
Tapi mula2 nak guna tu...pening jgk. Sebab CPU aku tu ada berapa hard disk...jenoh nak bagi paham...nak cari balik kat mana bahan2 simpanan aku..
Ni keyboard lama aku. Dah kepam dah, hahaha. Lama tul aku guna keyboard ni...tahan lasak.
Skang aku dh guna keyboard baru. Dapat free masa beli CPU baru tu..sekali ngan mouse. Tapi mouse tu dapat kat along sebab mouse laptop along pulak dah rosak. Kebetulan aku pun baru aje beli mouse baru jgk sebelum2 tu.
Dapat jgk speaker comel ni. Yg ni abang amek ler...hehe. Speaker abang...abang pasangkan kat laptop aku yg angah ngan akiss dok guna tu.
Alhamdulillah laa..
Skang semua dh kembali normal. Aku ni mmg jenis lambat belajar sket.  Maklum laa umur dh tua2 ni...
Kena slow2 kalo idak pening...mula laa takde mood.

Nota ALONA:-
~Kerja...kerja...kerja...

No comments: