Saturday, April 30, 2011

Buli


-Hmm..hangat jgk ler kisah anak sulong Rozita Che Wan kena buli kat MRSM Kuantan tu. Mula2 aku rasa mcm ntah apa2 je RCW ni wat laporan polis. Baru kes buli kecik2 aje. Dgr citer..anak dia wat salah gak usik2 budak tu.
Tp bila dipikir2kan lagi..elok jgk diheboh2kan. Sebab dia selebreti terkenal...bila dia buat havoc mcm tu...sekurang2nya masyarakat dan pihak yg berkenaan bukak mata besar2 sket.
Kes buli2 ni tak sepatutnya berlaku lagi di zaman yg dikatakan sudah bertamadun dan serba canggih dgn teknologi. Budak2 dok hostel jgn diberi tekanan sgt. Bila dorang tekanan..mula dorang buat perangai luar biasa. Budak2 skang pun dikatakan mempunyai IQ yg tinggi...maka jgn ler bila berdendam menggunakan cara yg tidak sepatutnya. Kalo ada masalah..rujuk pd guru terutama guru kaunseling. Yg guru kaunseling ni pulak..dgr laa masalah pelajar sebaiknya. Jgn laa dipandang sepi.


-Mak pak jugak mainkan peranan penting. Bila anak2 nak balik hostel tu..pesan ler baik2...bagi nasihat.
Contoh:
Ckp laa cenggini.."kalo sayang mak ngan ayah..kamu jangannnn laa buat perkara yg bukan2 selain belajar rajin2 dan berkawan elok2. Ingattt pesan mak ngan ayah ni ye. Jaga diri elok2, jaga kesihatan, jaga pergaulan". Haa..ni adalah pesanan ala dulu2 ni.
Gunakan kasih syg kita sbg pendinding anak2 dengan berbuat perkara2 yg baik dlm kehidupan dia.
Jgn ler...bila hantar anak..bagi duit..salam2..blah!!


-Berapa kali aku nk citer??
Aku pun penah dok hostel wlpn cuma sekolah vokay. Pun penah ada kes buli2 ni wlupn tidak laa keterlaluan sgt. Biasa laa..proses remaja nk membesar ni kena lalui mcm2.
Tp aku takde ler pulak penah nak buat perkara yg sama kat freshies ataupun junior aku. Sbb, bagi aku..takde faedahnya wat perkara mcm tu. Dapat dosa lagi ada. Malah dpt sumpah seranah budak2 tu di belakang kita. Mana kita tau...ntah2 budak tu doakan yg buruk2 dan perlu diingat...doa org teraniaya InsyaAllah, doa yg mustajab.

No comments: