Tuesday, April 12, 2011

Citer 4 dlm 1

10 April 2011
Ahad

Hmm..aku ni..takde citer lain laa. Citer famili, jan-jan jaler jaler itik jaler ayam...takde citer best pun. Resepi hapa pun aku tak penah kongsi kat sini. Al-maklum laa..tangan tak brp pandai masak. Tau nyer jenjalan dan citer2 mak nenek aje laa simpan kat sini..kehkeh..

1) Dunkin Donut ni mmg takde laa pun franchais kat Taiping ni. Tp minggu lepas..dpt ler kitorang anak beranak makan donut femes ni.
Al-kisah 7hb hari tu, abg ngan 3 orang pelatih GSL gi pameran mengenai air yg diadakan kat PWTC. Gi sana balik hari aje. Jadi, OTW nk balik...abg singgah kat Restoran Jejantas Sg. Buloh tu. Kol ler aku...tanya nak ke donut ni. Aku mesti jer laa nak kan, hehe..Siap pesan beli satay Hj Samuri kat situ, ngeh2.
Aku soh abg pilih yg takde krim2 tu..tak tahan ler manis sgt, erm..

Ada tanda halal dari Jakim.
1st time aku makan donut2 dunkin ni..thn 1993..ketika aku masih keje kat KL, hehe..
Zahidah ler yg ajar aku makan mende ni. Kalo idak, aku tak reti nak membelinya..ish..ish..mmg kampung betui aku ni.

Ni ler set yg abang beli bawak balik utk dimakan bersama. Cukup laa. Aku dh kurang sgt ngan mende2 manis ni (kecuali buah-buahan..huhu. Yg tu..masih hantu)
Setiap satu..dimakan bersama iaitu dipotong 4 (sbb along takde). Kalo makan sorang sebijik donut tu..mmg tak terhabes. Kiranya..semua ler dpt rasa. Itu pun kena berhenti pulak makan bbrp ketika kemudian...baru sambung balik, hehe..

Ni ler beg2 yg abg dpt masa gi pameran kat PWTC tu. Tiap2 tahun gi..mesti kutip mende ni, hehe. Ada pen, buku nota (kang sebut notebook kang...ingat laptop lak, kehkeh..), paper bag, risalah2 dari syarikat dorang, towel kecik dan mcm2 ler. Selalunya bila abg bawak balik mende ni...aku ler yg check dulu, hahaha.

2) Gambar di bawah ni bkn teloq ayam palsu ye..hehe..

Ni..buah kundang (atau org kedah kata...buah staq)..
Tp aku rasa..buah ni dari siam...Hmm..manisssss sgt. Tak mcm buah kundang kat kampung tu (tp pucuk muda pokok buah kundang sgt sedap dibuat ulam tau)
Buah ni, setiap kali nampak kat pasar..mesti aku nk beli. Tp kalo harga dia mencecah RM8 sekilo..aku tak beli laa. Tunggu harga dia turun sket esok hari..baru aku beli, kehkeh..(mcm beli saham daa...)

3) Beberapa hari sebelum nk gi tgk along, Zura ada apdet blog dia citer pasal kek yg mak dia wat. Terus ler aku msj ngan dia nak oder kek tu. Sebenarnya, aku dh lama nk oder tp kelu lak nk kasitau kat zura, hehe..
Tp kali ni sbb mmg dh nak lalu area Selama utk ke Pengkalan Hulu..jd aku pun kasitau ler zura hasrat nak oder kek mak nya tu..

Kat Selama..abg isi petrol kat Petronas. Kat situ ler aku janji ngan mak zura nk amek kek.

Disebabkan mak zura sebok nak wat kuih utk dihantar ke gerai2 waktu petang..maka ayah zura ler yg mai hantar kek kat situ..hehe..Timakasih pakcikkk..
Peramah ye ayah Zura ni, hehe. Siap bg bisnes kad lagi, haa..maju tau bisnes mak zura ni..

4) Dh amek kek..terus ler perjalanan ke Pengkalan Hulu. Dah amek along keluar..terus ler kitorang gi ke Taman Tasik Kroh membentang tikar dan berkelah2 kat sini.
Kitorang gi lawat along ni bkn apa..jarak dari hantar dia balik sana lepas cuti skolah hari tu hingga ke waktu kebenaran utk pulang bermalam pd 29hb April nanti adalah 6 minggu. Jd, kitorang pun pilih laa minggu di tengah2 utk jumpa dia, kan...erm..

Lepas makan nasik..dorang dh tak sabar soh aku potong kek. Ada yg soh potong kek gulung dulu. Ada yg soh potong kek cekelet duluuu..erm..
Kek layer pandan tu..budak2 tak brp minat sgt. Ibu dorang ni yg suka sgt kek tu, hehe..

Mula2 aku potong kek gulung je dulu utk budak2 ni. Tp lepas2 tu..angah dh tak sabar nk makan kek cekelet lak. Dari 3 jenis kek ni..aku cuma reti wat kek cekelet tu aje..hehe..Kek gulung tak penah ler lagi berpengalaman buat sendiri, ish..ish..(anak2 dh suka tu..try ler buat kat umah, kan..erm..teruk betul!! huhu..)
Kek gulung dan kek cekelet abes kat Pengkalan Hulu je.
Kek layer...aku bawak balik lagi separuh utk disejukkan semula kat dlm peti sejuk..tambah 'kick' ler kalo makan..hehe..

Kali ni bentang tikar kat belah sini pulak. Ish, best ler lepak belah sini..angin lebih best dari angin pantai, huhu..
Kalo belah dalam sikit..tak terasa sgt anginnya..panas je.

Erm..kasut saper ler ni..ish..ish..size 37..

Akiss bawak keje sekolah dia kat sini. Hmm..along ada tu..sng ler dia nk mintak tolong. Ngan along ni senang sket. Kalo ngan angahhhh...bapak laa garang kalo adik mintak dia ajarkan..ish..ish..

Kat sini..bkn sesi bersembang sambil makan2 aje. Sesi mengurut pun ada ni, ish..ish..(along kena urut abah dia, hmm)

Tgh lepak2...sembang2..terjumpa ler pulak daun bentuk chinta/love ni kat tepi2 tikar tu, huhu.
abg soh aku pegang utk amek gambo daun..aku ingat abg nak amek gambo daun tu aje..rupa2nya sekali ngan tuan punya tangan daa..adeii..

Along ngan air sirap bandungnya..huhu..(tgh rancak bercerita laa tu)..

Dah puas melepak situ..kitorang pun gi ke pekan Baling. Along ngan Angah nak gunting rambut kat Kedai ABA..hehe. Tukang gunting kat situ mmg bagus. Gunting bg pendek tp elok. Dorang gunting rambut abg, angah ngan along..lambat jgk nk pjg balik. Berbeza ler kalo gunting rambut kat Taiping ni, huhu. Tu penah terpikir..kalo along dh tak belajar kat sana..takkan ler nk gi Baling semata2 nk gunting rambut, kahhh..

Hmm..tgk tu..anak2 dh lebih tinggi dan ada yg dh hampir tinggi ngan ibu dorang ni, ish..ish..Menunjukkan ibu dorang ni renek aje..dan memberitahu aku..bahawa anak2 aku dh besar2 belaka..dan sekaligus memberitahu yg aku ni dh tua..ngee..

Nota;
Masuk citer ni dulu ler sementara nk masuk citer lain..hmm..

6 comments:

Rinna said...

Sedapnya tgk kek tuh dan best dpt makan ngan anak2 sambil berkelah bawah pokok.. Ceria jer.. :)

Anonymous said...

sempat la potong rambut erk kak? heheeh....

ieda said...

wa banyaknya story in 1 page kak .. x terbac saya ekekekek

buah kundang tuu memikat mata saya :)

attyfir said...

sedapnya dunkin donut.kty pun kalau makan donut tak suka yg ada krim2..

buah kundang..my feveret tu .cicah lak ngn garam.

Suziey Ahmad said...

nk komen pn kena all in one..ekekek:D skang ni bole mkn dunkin donut n jCo je sbb big apple xde halal dr jakim..

kek2 tu mak zura buat ek..waaa msti sedap..mak sy pn suka giler pandan layer tu..sy mcm bese sume kek sy suka..ekekeke:D

buah kundang tu beso nya..ke sbb zoom in..hehe..sedapny..klu time peknen dulu suka la mkn..msm2 gitu..sakgn ni xpeknen tgk pn dh terasa masam tp sedap..hahaha camno tu:p

bgs akiss siap bw keje skolah..along mmg ade talent jd cikgu;p

Anonymous said...

akak cerita apapun, tetap saya zassss ke sini :)

peminat setia nih..hehe!