Saturday, March 30, 2013

Ke Pangkor - Mula perjalanan..

Seperti yg dijanjikan ngan anak2....cuti2 ni kitorang bawak diorang gi Pulau Pangkor. Cuma 2 hari 1 malam sbb itu yg termampu kerana cuti sekolah yg pendek tp kitorang pun sebok ngan mcm2 hal yg perlu diselesaikan.
Booking chalet pun 24hb Mac...malam. Bank-in deposit mlm tu jgk guna maybank2u. Aku dh pesan siap2 kat anak2...supaya dorang siapkan kerja sekolah dorang...baju2 yg perlu diseterika....diseterika siap2. Cadar, selimut, sarung bantal semua dh dilipat dan diletakkan dlm beg masing2. Semua kerana tidak mahu kelam kabut lepas balik dari pangkor nanti. Maklum laa...balik pun hari Sabtu. Hari Ahad pulak masing2 dh nk kena balik ke asrama. Nanti ngan aku-aku sekali pening ngan dorang. Tambah2 ni adalah pengalaman pertama aku ketiga2 anak2 pulang bermalam setelah semuanya dh dok asrama. Sedangkan along sorang dulu pun aku dh pening bila hari dia nk balik asrama....inikan bila dh 3-3 pun nk balik asrama, aduhaiii...

Petang Khamis 28hb Mac...ayah sampai umah kitorang. Kitorang ajak ayah gi sekali. Maklumlah...ayah ni nk berjalan cuti2 gini...ngan anak2 aje lah. Dulu ada arwah mak pun mcm ni lah...berjalan cuti2 mmg ngan anak2 cucu.
Aku pun tak dpt nk balik Bentong cuti sekolah ari tu sbb ada job 23 & 24hb. Hari biasa mmg tak boleh laa. Abg kena jimat2 cuti. Cuti setahun cuma ada 14 hari setahun setelah bertukar majikan baru ni lah, huhu. Sedangkan cuti abg asalnya dh 25 hari dh sebelum bertukar majikan ni, mm. Jenoh nk catu cuti, kuikui.

Tak bawak anak2 gi bercuti...tak boleh pulak. Ye lah...sebagai ibu...aku rasa perlu utk bawa anak2 bersukaria ni. Hari2 biasa dorang penat belajar mengharungi kehidupan di asrama. Jadi, bincang ngan abang...akhirnya kitorang pun amek keputusan utk bercuti dekat2 aje lah. Tu yg leh pilih Pangkor memandangkan anak2 aku penah gi pangkor cuma masa dorang kecik-kecikkkkkk dulu. Tu pun tak tido sana....cuma balik hari, ngee.

Aku dh ckp kat anak2....ibu ngan abah leh bawak dorang jalan2 masa cuti ni pun cuma 2h1m aje. Dorang pun tak kisah tp dorang dh seronok. Tak sabar nk gi Pangkor. Dorang siapkan keje sekolah, gosok pakaian serta persediaan utk balik ke asrama yg lain.

29.03.2013
JUMAAT...

Sarapan pagi kat gerai mak unggai. Aku ngan abg mcm biasa...cari capati. Anak2 dan ayah...makan nasik lemak.
Aku seperti biasa kalo kat sini mmg oder air soya, hehe..
Kalo dari Taiping nk ke Lumut...ikut jalan Trong-Pantai Remis aje. Tp makan masa sejam lebih jgk ler nk menyampai ke Lumut tu, huhu.
Ni tandas di stesen petronas Pantai Remis. Aku mmg tabik spring kat tokey stesen minyak yg buat tandas mcm ni kat bangunan premis dorang. Ada tandas lelaki dan perempuan tu biasalah...........tp setiap bahagian tu ada lebih dari satu tandas. Perempuan ada 3 tandas....lelaki pun ada 3 tandas. Takde ler nak kena menunggu lama kalo tandas tu ada orang, hehe...Mcm orang lelaki pulak...tak elok tau kencing berdiri, huhu. MEREPEK MERABAN PASAL TANDAS PULAK...adeii..
Terus ke Marina Island...naik feri ikut sini ler pulak. Kat sini cuma 15minit aje nk ke Pangkor tp tu lah...feri kat sini cuma sejam satu.
Tapi kat sini mmg tak sesak mcm kat terminal di bandar Lumut tu. Parking pun dh tentu2 byk wlpn di tengah2 panas terik, huhu...Mujur cuma dok situ 26 jam aje...kalo idak..mau demam avanza ayah tu, kehkeh..
Tarik beg....mula2 parking jauh jgk dari terminal.
Tp bila dh semakin dekat ngan terminal...nampak pulak ada satu ruang kosong utk alih avanza kat situ. Dekat ngan terminal...dekat ngan pintu masuk parking. Maka, abg pun gi amek avanza utk alih kat tempat kosong tu. Dekat pun dekat dan sebagai langkah keselamatan...hihi
Walaupun sini dekat sgt ngan pangkor iaitu cuma 15 minit jer perjalanan feri...tp harga tiket dia sama jer ngan naik feri kat terminal lama tu. RM10 utk seorang dewasa (bermula usia 12thn)...
Dok lepak kat tempat aircond sementara nk tunggu feri kul 12 tengahari...
Ni laa pemandangan dari terminal di Marina. Nampak terminal jeti, laut dan Pulau Pangkor ngan jelas sesangat. Tu pasal perjalanan dia 15 minit aje dh sampai....hehe..
Dh naik feri....
Naik ni takyah nk risau laa kalo tak dpt tempat duduk, hehe.. 15 minit jer pun kalo nk berdiri, hihi..Tp hari tu semua dpt duduk. Tp duduk pun tak sempat nk lelap mata dah sampaiii, kehkeh..
Dh sampaiii 12.15 tengahari....mcm biasa bg orang lain turun dulu lah, hihi...
Akhirnya kitorang pun berjalan menuju ke pintu masuk jeti pekan pangkor ni...Tgk tu...ayah kat depan sekali, hehe...
Ni bkn feri yg kitorang naik utk ke pulau....tp feri cenggini ler yg kitorang naik masa balik ke Lumut esoknya, hihi...
Kat situ...aku ngan abg pilih utk sewa kereta lah. Kalo naik teksi (van) RM80 utk pusing pulau...esok nk ke jeti RM20 pulak lagi. Dah RM100. Jadi lebih berbaloi sewa kereta sbb kitorang ni suka nk explore pangkor ni, hehe. Kitorang dpt kereta iswara aeroback. Elok ler keadaannya. RM100 jugak sehingga kul 1 petang sok.

Tp...mujur ler jgk sewa kereta....sbb hari pertama tu kitorang gi kota belanda...tapi ustaz jual minyak lemak unta tu tak bukak gerai dia. Nk kena lagi gi situ esoknya semata2 nk beli minyak lemak unta yg ustaz tu proses sendiri...

Bersambung....

Nota ALONA:-
~Ini adalah reward utk aku ngan abang jugak. Letih dh ngadap komputer ni ngan proses menyiapkan gambar2 pengantin. Perlu jgk ler cuti2 tgk laut....huhu.

5 comments:

Nad MamaZN said...

Best best :)

wantie said...

betul tu kak. reward tuk org yg dah 18thn kawin. masih bahagia masih ceria. best la tengok akak sekeluarga ni.

dah le tu anak anak semua pepandai belaka.

Kesuma Angsana said...

seronok tu jln2 dgn keluarga

Zura@Iwan said...

best tu kak..wpun pulau pgkor..tu cuti2 gak namanya....

#lama tk mai sini..byk tk bc ag ni..pelan2 kayuh..hehe

el said...

wahhh cuti2 g pangkor eh best3
ada belikan el kopok ikan x kak haha