Tuesday, September 6, 2011

Ceritera & gambar Aidilfitri 1432H - part 1

29 Ogos 2011
Isnin
(timakasih kat attyfir sbb tegur salah bulan daa...sepatutnya ogos tapi tadi aku taruk september, hehehe..)

Kami keluar ke bandar Bentong.

Pasaraya Thong Fatt Lido antara destinasi pagi tu.

Tabung Haji jgk...sambil tunggu mak berurusan..aku ngan abg dok belek bbrp koleksi majalah Mastika yg terdapat kat rak buku di situ. Anak2 ada ngan Fadel kat dlm avanza di parkir kereta berhampiran.

Jalan kat dlm bandar Bentong mmg sesak dgn kenderaan yg membawa pulang mereka2 yg nk balik kampung menghala ke Bilut, Raub, Lipis mahupun ke Kelantan.

Kedai William Optics pun jadi destinasi kitorang pagi tu. Seperti tahun2 sebelumnya..buat spek mata baru Fadel (spek lama hilang masa pindah dari Sarawak hari tu), mak (spek terjatuh dan terpijak masa gi umrah Mac hari tu), along & angah (cermin spek dh calar). Disebabkan along ngan angah ni powernya banyak..seperti biasa jgk kitorang buat kanta nipis bg dorang selesa sket bila pakai spek tu. Tak sempat siap dlm sejam..kenalah William Optics kurier kan kat along beralamat di Pengkalan Hulu dan angah beralamat di umah kitorang ni. Parcel angah dh selamat sampai semalam...

30 Ogos 2011
Selasa

Tibalah 1 Syawal 1432H. Setelah usai solat sunat Aidilfitri..kami ke rumah tok imam TDD, ke umah tok siak TDD, ke umah tok bilal 1 TDD..
Ni kat umah tok imam 1 TDD

Ni ler Tok imam & isterinya....

Kitorang jgk ke umah Hussain...jiran sebaris umah mak/ayah.
Ke umah mak ndak TET yg bersebelahan aje ngan umah Hussain..

**mak sebenarnya bknnya sihat sgt tu...mm..

Kemudian ke Kg. Lebu...destinasi pertama kat sana ayah ajak ke rumah Mak Ngah Yang.
Dorang tengah melayan kehadiran YB & rombongannya. Tok Empat Kg. Lebu pun ada jugak.

Tak lama lepas YB dh bertolak nk gi raya umah orang kuatnya yang lain...mee sup Kak Timah pun siap. Sebelum tu kitorang lepak2 aje berborak mcm2 hal, huhu...

Ni laa mak ngah Yang...kakak ayah no. 2....

Ni family Idey...dorang nk balik dh sbb Idey keje petang tu. Maklumlah...wlpn hari raya...masih ada yg kena dok kat dlm wad kan? Kalo takde tukang masak..dorang nk makan apa?? hehehe...

Anak dara aku ni...abah dia ler yg soh posing kat sini. Bkn pe, nk tgk baju kaler biru ni sesuai ke ngan background kuning jagung & cekelet ni...heheh..

Dh kenyang makan mee sup..dok lepak lagi berborak. Ayah berborak kat belah sana. Fadel berborak kat belah sini. Abg berborak kat belah situ...hihi. Mmg sepupu2 aku (anak makngah ni) suka berborak.

Along ni rajin sgt kandid mengandid, huhu...tapi abahnya bukan jenis tak perasan kena kandid, kehkeh...

Abg Anas yg berbaju melayu merah...bakal Tok Empat lebu ni, kehkeh...

Abg Mat Daud ngan isteri...

Kak Timah (berjubah itam...susah sgt nk ajak bergambar, kan kena kandid!! hehe) nk balik Taiping (Bukit Gantang kampung Abg Joe) malam tu (katanya).

Gambar di atas pulak...kat Keruntong (kg. lebu jgk sebenarnya ni)...gi beraya kat umah Cu Saadiah...

Pastu, ke umah maklong Siah. Kat sini mmg aku tak jamah apa pun. Air pun aku tak minum. Perut dh kenyang betoi..tak daya dh. Bkn aku jer..yg lelain pun sama ler, hehe. Sian pulak kat isteri abg Atan yg beriya ler menghidang...aduii..
Kalo tak singgah masa tu...bila ler lagi nk g jumpa maklong, kan??

Balik umah selesai fotoshoot kat pdg golf bentong (gambarnya lepas n3 ni)...tak brp lama kemudian...cu Saadiah dtg beraya kat umah ngan anak, menantu dan cucu2nya..

Nota:- -
-Citer ni sebenarnya aku dh simpan kat entry
sini. Hari ni aku ulang lagi. Ye laa..masukkan gambar takde citer wlpn ringkas2 je mcm tak syok gak, kan..hihi.

-Mungkin jgk ada yg dh tunggu citer dan nk tgk gambar2 raya aku, kan?? kahhhhhh....


-Tahun ni suasana raya kitorang sangat simple. Takde raya jejaoh sampai ke Pekan/Kuantan waima Temerloh sekalipun. Takde jugak sampai ke Melaka iaitu kampung bondaku di Sungai Udang. Tapi raya kali ni tetap bermakna..menguatkan lagi kasih sayang kami sekeluarga..Alhamdulillah.

-Gambar adalah koleksi campur2 dari kamera kompak canon along, nikon d90 & henpon abg..gasak..berlambak sebenarnya gambar, huhu..

3 comments:

atty's said...

meriah suasana hari raya..

tarikh yg paling ats tu salah kot.29 sept or 29 ogos..

Hunny Kitty said...

selamat hari raya kak!

makdara TERdiva said...

cantik tudong awning akak..bling2 lagik :)