Sunday, November 29, 2009

Catatan Hujung Minggu terakhir Nov 09

Nota utk entry sebelumnya; PENTING utk kwn2 blogger wanita, hehe!!!
Kepada kawan2 yg dah baca tentang bunga pokok kunyit tu kan...
Utk pengetahuan korang...bunga pokok kunyit tu mmg sgt sedap bagi yg gemar makan ulam tetapi ianya tidak bagus utk dimakan selalu ye. Walaupun ia memanaskan badan serta melancarkan peredaran darah tetapi efek dia mcm kunyit gak ler. Mmg ia mengecutkan rahim tetapi ia juga cepat mengeringkan darah haid wanita. Jadi, kalo makan sekali-sekala tu...boleh ler tetapi jgn diamalkan selalu ye. Aku pun bkn selalu makan mende ni. Pasal dia mmg susah gak ler nak jumpa. Pasal...pokok kunyit nak menopous baru ada bunga ni. Maknanya kalo kerap makan...ada gak ler unsur2 ke arah tu.
Kalo daun pegaga tu takpe...hehe...
-NOTA TAMAT-

27hb November, 2009
Jumaat

Hari ni hari raya AidilAdha. Aku ada ler masak sket2 rendang ayam, kuah kacang, nasik impit dan tetiba rajin nak masak nasik ayam..hmm. Tapi takde ler sedap mana pun.

Kitorang gi solat AidilAdha kat Masjid Kg. Pasir...haha.
Dah selesai...kitorang balik umah dulu. Baru nak menyapu umah dan mengemas sket2. Mata masih kelat sebab seminggu ari tu kitorang mmg tak cukup tido sebab menyiapkan keje2 yg perlu dilangsaikan sebelum hari ni.
Gambar raya pun tak sempat nak snap..letih tahap ultraman lawan raksaksa, lampu power dah berkelip2 mintak tambah lagi power...haha.

Petang, lepas kawan abg balik dari beraya kat umah kitorang...aku pun cas power...zZzZz jap. Sedar2 tengah azan Asar. Kul 5 cenggitu baru kitorang kuar gi raya umah Ella, adik abang. Dia wat bihun dan kue teow sup.

Pastu, singgah jap ke umah kak Idah nak merasa mi kari daging.

Balik umah wat ler apa yg patut...dekat jam 9mlm kitorang gi pulak melepak kat umah mak. Dah janji ngan diorang nak bukak panggung kat umah mak, hehe. Tp rupa2nya kitorang tersilap hari daa...pasal mak, kak idah ngan kak nor dok layan episod terakhir NurKasih yg kitorang tak ikut langsung ni, ngeh2..
Balik umah malam tu...letak aje kepala atas bantal, baca surah Al-fatihah dan surah 3 Qul...terus zZzZzZzZ....

28hb November 2009
Sabtu

Hari ni pulak...kitorang gi jogging kat Bukit Larut. Dah janji ngan Amir dan Ziti. Alhamdulillah, ngan keadaan Ziti berbadan 2...lepas jugak dia sampai ke pondok 2 tu. Hmm...kuat betul semangat dia.
Dah turun dari jogging...jam dah ke jarum 11 pagi. Jadi, kitorang terus gi Restoran MASA...makan tengahari, hehe.
Bila abg dah bayar...kitorang balik dulu sebab nak gi beli duyan kat uncle tempat biasa tu. Kat dia mmg murah. Kalo dia kata yg tu sedap...mmg sedap ler.
Sebab kitorang 'antu duyan'...kitorang beli selonggok RM10 tu utk wat tempoyak. Pastu, beli buah duyan yg pilih punya RM15 dan buah duyan yg baekkkk punya RM25. Penoh bonet kancil ngan buah duyan aje...haha...
Rambutan dan langsat pun aku beli gak...takleh tahan...ngee..
Balik tu...kitorang pulun makan duyan. Uii...mmg power ler duyan kategori baekkk punya tu. Puas hati betul.

Petang pulak...ikut abang kuar main badminton kat dewan hindu dkt ngan TMC. Tp lepas dah hantar abang sampai dewan tu..aku ngan Akiss gi The Store Tpg Jaya. Uii..dorang tgh renovate ler. Nak bg lagi tip top mcm The Store Kamunting tu ler.
Pastu, kitorang gi PasarayaKu kat ngan Jalan Tupai tu. Cari suar jeans. Dah lama aku tak beli suar jeans. Aku beli suar jeans murah2 aje...rege RM25.90 selai. Tak terbeli ler yg branded2 punya..hehe. Jadi ler pakai suar jeans cap AJ tu aje. Kira ok gak cap AJ ni pasal ayah aku Abdul Jalil, haha..
Malam...tak kuar mana2 pun. Aku layan Sehati Berdansa Malam Bollywood. Abang ngan anak2 layan cd anime ONE PIECE kat tv depan.

Mak ngan ayah aku kat Bentong pada ari yg sama ada kongsi wat korban 2 ekor lembu ngan jiran2 dekat2 umah. Ada kenduri gak ler sekali. Mak citer...paklang Dahlan sekeluarga ada ler dtg dari Bandar Teknologi Kajang ke Tmn Desa Damai.

Petang tu...mak ngan ayah gi ke Kota Tinggi lak. Ngantar si Kudin anak Paklang Jama ngan Maklang Milah tu nak bertunang.
Tp perjalanan jadi ntah apa2 bila tuan punya badan (si kudin tu ler!!) tak tau hala mana nak dituju. Dh booked chalet..tak tau jalan nak ke chalet...eii...geram tul aku. Sian ler kat ayah ngan mak tu. Dah ler penat ngan melapah daging lembu korban dan kenduri siang tadi. Pastu yg ayah lak...kena memandu sengsorang tanpa pemandu gantian dari Bentong sampai ke Kota Tinggi ikut Pelangai...

Oopss...yg Fadel pulak ada citer mengharukan...hmmm. Sehinggakan aku pun turut terharu.

29hb November 2009
Ahad

Kitorang gi gym pagi tu. Minggu ni aku cuma sempat gi gym ari Selasa ari tu aje. Hmm..mmg seronok gi gym ni..tambah2 ada supplement.
Jam 11.15 dh balik umah. Nak siap2 gi kenduri. Bila dah menerima walimatul urus ni...jgn ler tak pegi ye. Hampa tuan umah tu nanti, hehe..
Jadi tengahari tu...kitorang ke situ. Tak jauh pun dari umah kitorang. Kat situ terjumpa ler pulak cikgu Rozita, setiausaha PIBG SK King Edward VII (2) tu, hehe.
Tapi kitorang ni takde ler tunggu pun pengantin sebab kitorang kena gi lagi satu kenduri. Yg ni mesti pi!!!
Sampai ler kitorang ke Kg. Cheh, BUKIT GANTANG jam 1.20ptg. Besar gak kendurinya. Rupa2nya kenduri bertunang si Aliya yg genit ni sekali ngan majlis menyambut menantu utk sepupu dia ler.
Tu ler antara gambo Aliya ngan tunang dia. Org Kamunting ni aje...tp keje kat Butterworth ler.

Uii...budak2 kecik sepupu-sepapat si Aliya ni suka ngan dia ler...terutama budak pempuan ler. Pasal dia pun rajin melayan dorang, hehe.

Ari ni baru ler aku berkesempatan menimang cucu sulong Pak Aji ngan Kak Ruby ni..Suka tenung org ler, hehe..

Yg kelakar tu...ada sedara-mara Pak Aji ni ingat abang ni anak menakan dorang. Dorang kata upe abg mcm anak menakan dia ler...adeii..

Aku ingat abes dh ler kat situ. Tapi lepas2 tu..aku pulak kena. Ada ler sorang pakcik tu kata aku ni mcm anak menakan dia laa pulakkkkkk. Aku kata errr...bukan..bukan...(sambil menggeleng-geleng kepala menyokong kata2 aku tu, hehe). Tp pakcik tu tetap ketegaq..dokkkk kata..."Hah!! hangpa jgn dok kata bukan.....bukan. Laki hang yg mana? Hang dok mana? anak sapa, anak hangpa brp org??" uii...cenggitu ler kitorang kena soal-siasat. Parah...memang parah. Sogannnn den...adeii.
Tp kira ok ler tu kan...orang nak mengaku kita sedara dorang. Dari org kata kita ni seteru dia...udahhh!!! Kalo kes cenggini lagi parah, jenoh!!!
Dlm kete on the way nak balik...kitorang gelak2 sesama sendiri bila bukak balik citer ni, ngeh2!!!

Kesimpulannya....aktiviti aku sepanjang minggu ni termasuk hujung minggu berkebetulan cuti AidilAdha ni...aku mmg sgt sebok. Nak sms mahupun membalas ucapan selamat aidiladha pun tak berkesempatan.

5 comments:

ikiqzana said...

salam sis.. salam adiladha.
sori lmbat wish.. padat betul xtvt sis masa raya aritu. sok kan g gym.. zana pun lama x g gym.. rasa rindu. badan pun dh rasa naik, asik mkn je.

[-suziey-] said...

salam aidiladha kak alona..amboih sebok btl no...pttla mesej ku xberbalaas...ingt nk buat kunjungan hormat...tp xdapek ler..hehe

erkk seb bek mmg xsuka mkn daun kunyit tu..sbb xpnh mkn n xteringin pn sbbnya sy sgt kuno bab2 ulam daun ni..hehe..

Rinna said...

Salam..Aidil Adha..

Amboi seronoknya beraya.. padat ngan aktiviti yang menarik.. byk cerita.. detail sungguh.. caya laa.. best baca.. :)

Cik Cookie said...

ct2 malaysia.
silap ehh...ct tunang n kawin

wantie said...

wuih.. wuih... banyak benor citer akak untuk ending november bi yer..

Sonot sangat kalau hadiri kenduri, boleh kenal kenalan.

masa tu gak kita boleh tahu yg muka kita ada serupa dengan seseorang.. tul tak?