Tuesday, November 10, 2009

Saat kehilangan..

Saat aku kehilanganmu...hati dibaluti rasa pilu
kedukaan ku pasti berlarutan
kerna dikecewakan...(Fran)


Termasuk hari ini..dh seminggu langkah Tomei tak dpt kami jejak. Hati kami dirudung sepi. Tomei adalah kucing peliharaan pertama kami...dia sangat manja, baik dan sgt istimewa di hati kami sekeluarga. Perlukah aku menitiskan airmata lagi untuk kehilangannya kali kedua ini? Apa yg pasti...anak pempuan aku sudah beberapa kali menangis kerana mengingati naseb Tomei. Makan kah dia? Sihat kah dia, dikurung oleh orang lain ke dia?...dipukul orang kah dia????

Walaupun Tomei ni jantan, bersaiz besar tetapi badannya jenis lembut. Kalo bergaduh ngan kucing liar Sarip Dol tu (sebab Sarip Dol masuk laman umah kitorang)...pasti dia akan kalah kalo kitorang tak sembur air, baling selipar kat si Sarip Dol tu...sebab...kalo setakat kitorang halau guna mulut chait..chait tu...si Sarip Dol tu takkan takutnya..

Tomei ni bkn jenis kucing yg bising mcm yg sekor lagi (si Nyu tu laa). Tiap2 pagi dia dh tau pasti tuan dia akan keluarkan dari kandang dan bagi makan seperti biasa.
Tak mcm Nyu..Nyu akan mengiau..pantang bila tahu kelibat tuannya ada di dapur. Rimas juga..walaupun Nyu lagi comel dari Tomei.

Tomei juga bkn jenis meminta2. Kalo dia lapar..dia akan tunggu di luar dapur. Bila aku bukak aje pintu dapur..dia bingkas bangun menandakan dia nak makan. Dia tak bising...dia kucing yg kool.

Dah beberapa kali abang tgk di tepi2 kawasan lombong dpn umah kitorang tu..kot2 terjumpa bangkai jika dipatuk ular. Tapi takde. Kalo Tomei mati dipatuk ular pun...mgkn biawak sudah makan bangkainya. Tepi2 lombong tu..mmg tempat feveret dia dok berehat. Aku pun tak pasti kenapa..
Dah beberapa kali juga aku dan abang ronda ngan motor mencari di serata ceruk kawasan kejiranan sambil mata melilau di dlm laman umah orang. Tapi...hampa juga.
Kehilangannya yg agak lama kali ni membuatkan kitorang sekeluarga sudah berputus asa. Menganggap sudah tiada rezeki kitorang, jodoh bersama Tomei cuma 1thn 8bln. Dipelihara sejak dia dilahirkan lagi.
Tidak seperti kehilangannya kali pertama dulu. Hari ke 4 malam ke 3 dia sudah pulang menunggu di depan pintu dgn muka yg cemas. Malam tu jugak abang mengkhabarkan berita gembira penemuan si Tomei pada anak2 aku yg sudah pun lena tido.
Tapi kali ni?? sudah seminggu...rindu pada Tomei tetap dtg menerjah terutama ketika bunyi ngiauan kucing di farmville tu. Sebab suara kucing farmville tu..sebijik mcm suara Tomei..aduhaiii..

Sekarang ada 3 kemungkinan;
1) Tomei dipatuk ular dan bangkainya dimakan oleh biawak.
2) Tomei merayau dan dijumpai oleh orang lain...diamek dan dikurung utk dibela pulak.
3) Tomei merayau, bila hujan berlari mencari tempat perlindungan..bila dgr bunyi kenderaan...lari lagi..lari..lari..akhirnya tersesat jauh dari kawasan umah kitorang.

video

Ni laa visual terakhir sebelum Tomei hilang. Dlm aku marah2 Angah suka main kamera hp...akhirnya...visual rakaman Angah ni jugalah yg menjadi kenangan buat kitorang. Aduhai, airmataku akhirnya tumpah jua...

Skang ni kat umah...hanya Nyu tinggal sekor. Dia dh biasa bertemankan Tomei..bila kehilangan...dia dh takde geng nak bermain, bergurau senda. Selalu mengiau kat pintu dapur. Bukan nak mintak makanan...tp mintak dibelai, dibawak bermain...haii...haiwan pun pandai nak berkawan. Sunyi kalo takde kawan.....
Skang ni...Akiss laa yg selalu melayan dan bermain ngan Nyu...hmm..

10 comments:

[-suziey-] said...

huhuhu..sedih kemungkinan ke3 tu..huhu..hmmm camne bole ialng yek..tp ye la. kan..kalu tau senang la nk cari..
sabr je la yek..ade hikmah disblknya..doakan tomei slmaat walau dimana dia berada..

Kamsiah said...

ada yg berkenan kut..yalah kucing yg comei,manja dan montel..

mamawana said...

Alahai... aduhai windunyer kat Tomei. Sebijik macam mama kehilangan anak kucing terbuang yg mama angkut bawak balik. Mandikan, susukan, belai2kan...akhirnya hilang entah kemana bila bulu2 nya kembang dan menarik. Hampir 5 hari anak kucing tu sempat bermanja dan bermesra dgn mama sefamily. Pas tu gone. Sedey cam kehilangan Tomei gak. Huhuhu... Mama termimpi2,terjenguk2 kat tingkap , kat balcony, tengah2 mlm kul 2 ke 3 pagi ke mama terjaga bila terjaga terdengar2 ngiauan manja anak kucing tu. Huhuhu... Kita serupa... Sabar...sabar yek...

Fara_Adura said...

Ciannye tomei.. harap2 die jupe jalan pulang.. aminn..:)

Sedey eh kak.. xper2.. xlama lagi balik ar die..:D

atty's said...

harap dpt lah jumpa cepat..

wantie said...

sedih nyer ngar pasal kehilangan tomei ni. tetiba jer windu kat kucin aku yg dah lama mati tu. kucing aku mati sebab disembut ngan ular senduk yg nakmasuk dalam umah kami...

Harap harap tomei cepat pulang dan terhindar dari sebarang musibah..

Alimaz-Kembara Terasing said...

huhuhu sedihnya....harap2 dia balik la nanti...ada jugak kenangan tomei yer....leh jugak tengok melepaskan rindu...

makdara terdiva said...

teringat kisah mase kecik2 dulu..'loni' mati akibat termakan racun..kami anak-beranak menangis sakan..sebabnye loni very de cantik & manje2 gitu.huhu..

psssssttt kak..putih dah beranak..anak 3 ekor cute2 belaka tp sekor dah dijemput tuhan..sob..sob..

ikiqzana said...

kesian nyer nyu dh xde kawan nk bermain.. alahai mana la agak nyer tomei pegi.. harap2 tomei pulang la ye..

teringat dulu2 pernah kehilangan kucing.. smpi menangis bengkak2 mata.. huhuhu..

zura@iwan said...

semoga akak dpt jumpe tomei ye nnti...cm mn leh ilang tu kan...