Friday, November 7, 2014

Menjeruk 3 rasa..

Mmg menjadi fenomena jeruk asam boi ni, huhu.
Terjadi kat aku adalah dasat.
Mula2 kuar resepi tu kat fesbuk.....aku beli dh siap punya....sbb susah nak jumpa pelam/mangga muda ni. Beli satu bekas RM6.

Lepas2 tu senang dh nak jumpa disebabkan penjual2 buah semua tau tentang fenomena ni maka ramai lah yg amek stok pelam muda fresh ni utk dijual. Terutama pelam jenis lemak2 tu.

Dapat laa aku buat..
Ni nampak mcm dh lembik tp isinya masih rapuh lagi.
Bila dh abes...beli lagi...buat lagi..
Ikut sgt ke tekak, kan :p
Setengah balang besar...habissss...
Dah abes...aku beli lak buah epal ijau..
Try menjeruk jgk. Ramai kata sedap jgk ngan epal ijau ni.
Ye...tepat, mmg betul sedap!!! Elok jer rasa masam, manis dan pedas tu serap kat hirisan epal ni.
2x jgk ler aku buat jeruk ni guna buah epal, huhu.
Beli sekali 5 bijik epal RM5. Buat 2x???? hehe..
 
Lepas dh abes epal tu...beli lagi pelam muda.
Ait, jalan depan sikit nampak orang jual buah kedondong/amra...Beli jgk.
Balik umah....aku menjeruk, hehe..
Ni buah pelam...masa baru jer boh asam masin, potongan cili dan gula..
Ni buah kedondong atau amra..
Satu kedondong...satu balang lagi buah pelam..
Buah amra ni kurang sket ler rasa kesedapannya kalo nak dibandingkan ngan buah pelam dan buah epal ijau. Tak sesedap rasa air jus kedondong asam masin tu, hehe..
Pastu, kalo buat jeruk 3 rasa ni guna buah kedondong...4-5 jam lepas buat mmg tak serap lagi rasa masam dan pedas tu. Kena tunggu satu setengah hari jgk laa baru leh dpt 3 rasa tu.

Dan lepas2 tu...takde dh aku buat jeruk ni. Lambat pulak laa.
Somi aku pun dh tegur dh...tak elok sgt makan mende gini, hehe..

Nota ALONA:-
~Pemakan buah-buahan, :)

3 comments:

el said...

el pulak ritu buat epal x sedap...tp buah pelam tu el buat..xdan nak tggu serasi dah licin haha

ArY + ShA = AmZaR FaYyAdH said...

Assalam sis,
iols pun buat hat versi epal
tapi teruih wat epal merah & epal ijau he3

ayu Ismail said...

akak makan yg kawan2 buat ...makan tapi x lah byk sangat